Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=51196)

Mat for sjelen 05-03-12 09:28

Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
En spennende ny vri på fiskemiddagen. Denne oppskriften er inspirert av en jeg fant i et av Coops medlemsblad.
Har justert den litt for å gjøre den litt mer lavkarbo vennlig. Jeg brukte filet av lyr, men jeg ser for meg at alle typer fisk kan brukes. Neste gang tenker jeg å prøve å lage de med laks.

Oppskrift
500 g fiskefilet - lyr, hyse, sei el.l.
2 ts salt
1 ss rød currypaste
1 egg
1 ss fiberhusk
4 ss frisk koriander, hakket
1 dl aspargesbønner, hakket i biter

Ha fiskefiletene i en kjøkkenmaskin sammen med salt, og kjør til en jevn farse. Saltet gjør at fisken "går sammen".
Tilsett currypaste, egg, fiberhusk, og koriander - bland alt sammen til en jevn farse.
Bland inn biter av aspargesbønner og form farsen til kaker.
Stek kakene på middels varme, til de er gjennomstekte.
Server med limebåter.

Se hjemmesiden min for bilder :)

Chamomilla 05-03-12 11:53

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Spennende! Har aldri prøvd å lage fiskekaker engang. :)

Chamomilla 05-03-12 12:06

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Veldig fin blogg du har forresten!

Mat for sjelen 05-03-12 12:08

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Å lage fiskekaker selv høres mer avansert ut enn det er :)
Har du en kjøkkenmaskin lager du en porsjon fiskekaker i en fei :D

Fordelen er at du vet akkurat hva som er i kakene, og du kan tilsette det du ønsker selv :)
Kjøpte fiskekaker inneholder gjerne lite fisk, og mye annet rart...

Mat for sjelen 05-03-12 12:10

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Takk for det...:rodme:

Chamomilla 05-03-12 19:07

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Jeg innrømmer at jeg i dag først sjekket gourmetsjappa her for "hjemmelagde" fiskekaker, noe de ikke hadde hatt på lenge...
Så fant jeg ca en halv kilo såkalt fersk torsk (vakumpakket den 27.2... ;) ) Men den fikk duge. Rød currypaste var heller ikke å oppdrive. Frisk koriander glemte jeg å se etter, det er sjelden å finne det her... ja lite sted... Men jeg hadde grønn currypaste og tørkede korianderblader hjemme. Blenderen (en Kitch'n Aid) ville ikke blande en såpass tørr masse skikkelig så jeg spedde med litt vann. Vet ikke hvor lurt det var. Det ble litt potetmosaktig ferdig også. Det hadde de kanskje ikke blitt om jeg hadde droppet vannet? Vet ikke helt hvordan jeg skal få fisken godt nok opphakket da.

Men smaken!! Veldig veldig godt og vel verdt den lille, og da mener jeg lille jobben det var å lage de. Skal definitivt lages flere ganger. 11-åringen godkjente de også med god margin! Mannen ville hatt brun saus til :eek:, haha, det er det han forbinder med fiskekaker. Det og potetmos. Godt vi ikke hadde brunsauspulver...:rolleyes:

Takk for inspirasjon til dagens middag! :D

Mat for sjelen 05-03-12 21:16

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Så flott at fiskekakene ble vellykket!!
Du kunne nok også spedd kakene med litt kremfløte for å øke fettprosenten litt :)

Jeg trengte ikke spe med væske, men det kommer veldig an på fisken og fiskeslaget du velger å lage kakene av, hvordan konsistensen på farsen blir. Potetmosaktig høres ikke dumt ut :) Farsen skal henge godt sammen og ikke slippe væske - hvis du skjønner hva jeg mener...
Brun saus er jeg enig i at blir kræsj med disse fiskekakene ja ;)

Chamomilla 05-03-12 23:19

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Det høres fornuftig ut. De slapp i allefall ikke væske da siden de ble litt mos-aktige innafor stekeskorpa. Jeg skal være forsiktig med melkeprodukter fremover, men det kunne kanskje gått med kremete kokosmelk? Men jeg stekte i veldig rikelig med smør (selv om det er et melkeprodukt..). Og jeg helte smør over når jeg spiste - så tror det gikk bra med fettprosenten likevel. :)

Mat for sjelen 06-03-12 10:00

Sv: Thailandske fiskekaker - Tod Man Pla
 
Kokosmelk tror jeg nok ville passet perfekt :) Kokos og curry er jo supert sammen!
Ellers fungerer det jo også fint med vann ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no