Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Marsipan! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2859)

Ulex 24-12-04 11:55

Marsipan!
 
Jeg laget marsipan med Splenda i går og synes den ble deilig. Brukte mandelmel som jeg fant i Frankrike, men vanlige skåldete, malte mandler blir jo det samme. Slik gjorde jeg det:

Marsipan, lavkarboutgave
125 g mandelmel
Drøyt 1 dl Splenda
1/2 ts tragant (planteekstrakt som gjør marsipanen seig, selges på apotek)
1 liten eggehvite
2 ss Grand Marnier
50 g mørk sjokolade (med minst 70% kakao)
1/2 ts cocosa

Kjør Splenda i blenderen til det får konsistens som melis.
Bland mandelmel, tragant og Splenda.
Visp eggehviten lett og rør den inn i mandelmassen sammen med Grand Marnier.
Nå har du marsipanmassen klar. Trill kuler av den og sett kulene kaldt mens du gjør klart sjokoladetrekket.

Kok opp vann i en stor kjele og ta kjelen av plata.
Sett en bolle over kjelen - den skal ikke komme borti vannet.
Ha sjokolade og cocosa i bollen og rør forsiktig til det er smeltet.
Så er det bare å hele sjokolade over kulene, evt. å dyppe dem i sjokoladen hvis du synes det er enklere.

Ferdig! Sett kjølig og vent på at sjokoladen stivner. :sikle:

God jul!

Ulex

Aline 24-12-04 12:01

lurt å lage de rett før!! :) så man ikke spiser opp alle før gjestene kommer...? ;) ;)

:D

god jul!!

Nille 25-12-04 01:24

Lagde denne i en fart i ettermiddag. Brukte 50/50 Splenda/Natreen fordi jeg ikke hadde nok Splenda igjen. Må bruke litt mer enn 1/2 kopp neste gang - tror jeg. Hadde ikke Grand Marnier heller - men marsipanen ble god den ! Brukte Lindt Madagaskar 70% og Cocosa - neste gang skal jeg la sjokoladen kjølne litt mer før jeg har den på......

For meg er den søt nok - men jeg skal teste den ut på andre i morgen....... Håper på en måte at de IKKE liker den :p

Aline 25-12-04 02:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille
For meg er den søt nok - men jeg skal teste den ut på andre i morgen....... Håper på en måte at de IKKE liker den :p

:D :D :D

Hyper 10-12-06 15:17

Sv: Marsipan!
 
Kan man kjøre splenda i en blender-til melis?...
sånn blender man lager smoothie i?
Jeg har ikke kjøkkenmaskin nemlig....

Nille 10-12-06 16:55

Sv: Marsipan!
 
Ja, det kan du. Det funka for meg iallefall !:D

Hyper 10-12-06 17:17

Sv: Marsipan!
 
Da skal jeg prøve det i morra...Med smelta sjokolade, og i syltetøyglass pynta med decoupage, blir det fiinfine julegaver;)

Nille 10-12-06 17:25

Sv: Marsipan!
 
Husk at mandlene må tørke et par dager etter skolding, ellers blir ikke marsipanen vellykket

Hyper 10-12-06 17:27

Sv: Marsipan!
 
Må jeg skolde de da?...Kransekakemasse er vel laget med mandler som ikke er skoldet?..Og det er jo kjempegodt;)

Nille 10-12-06 20:15

Sv: Marsipan!
 
ååå unnskyld, trodde det var marsipan du skulle lage jeg :o

Hyper 10-12-06 20:16

Sv: Marsipan!
 
Jooo..det ER marsipan jeg skal lage...Men tenkte at om jeg ikke skolder mandlene, blir det som kransekakemasse?Sant?...
Kan jo font dyppe den i sjokolade også..Godt det;)?..

Nille 10-12-06 22:41

Sv: Marsipan!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hyper (Innlegg 221134)
Jooo..det ER marsipan jeg skal lage...Men tenkte at om jeg ikke skolder mandlene, blir det som kransekakemasse?Sant?...
Kan jo font dyppe den i sjokolade også..Godt det;)?..

Med skall blir hverken smak eller useende som ordentlig marsipan - den er jo tilnærmet hvit, med skall blir den som kransekake - litt gråbrun med brune flekker. Det sitter også litt smak i skallet, men det blir sikkert godt for det ! Fortell hvordan det blir da ! :D

Hyper 10-12-06 22:44

Sv: Marsipan!
 
Will do;)

Husker jeg fikk sånne kransekakestenger da jeg var liten, som var dyppet i sjokolade på endene..Søsteren min jobbet på bakeri nemlig...hehe..

jeg skal prøve i morra tenker jeg, så rapporterer jeg resultatet!:)

Summer 10-12-06 23:12

Sv: Marsipan!
 
Vi har laget både grov og lys marsipan. Begge deler er godt. Og ikke tørket vi mandlene før vi laget den heller, - men da hadde vi eggehvite i, og da er det jo viktig å passe på å ha den i kjøleskap. :)

tess81 18-12-06 14:19

Sv: Marsipan!
 
Her kommer et dumt spm, men hva er Grand Marnier??
Jeg burde sikkert vite det men....:cool:

Nille 18-12-06 15:13

Sv: Marsipan!
 
Grand Marnier er en likør....:) En fin og dyr sådann.....

tess81 18-12-06 16:44

Sv: Marsipan!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 222578)
Grand Marnier er en likør....:) En fin og dyr sådann.....

ååååå, hmmm har ikke sånn:( men den blir vel god uten også får mi håpe.. tenkte jeg skulle dra på apoteket og kjøpe tragant i morra....liker at ting er seige, og det gjør mamma også.....hmm men kom til å tenke på noe, seig marsipan?? :lol: vet at kransekake er best seig, men marsipan???

Nille 19-12-06 00:19

Sv: Marsipan!
 
Den blir mindre tørr og henger bedre sammen med tragant.

Jeg har forresten laget i dag - både "vanlig" marsipan med splenda og aprikos marsipan. Sistnevnte ble best. Da jeg lagde dem syns jeg at alt ble for søtt. Men når jeg har smakt på det nå er faktisk den vanlig marsipanen litt for lite søt. Jaja......

shallow 19-12-06 13:54

Sv: Marsipan!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 221118)
Husk at mandlene må tørke et par dager etter skolding, ellers blir ikke marsipanen vellykket

Jeg kjører de skoldede mandlene 1 time halvannen i stekovnen på litt under 100 grader. - Men om dette er nok vet jeg ikke. I alle fall ble de nå marsipan.

Shallow

Summer 19-12-06 15:54

Sv: Marsipan!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 222668)
a og aprikos marsipan. ..

Hva er det? Mandler og aprikos kjørt sammen?

Nille 19-12-06 16:49

Sv: Marsipan!
 
Jeg laget fra oppskriften til Guro ... får ikke klippet og limt i dag ser det ut til (maskina mi på jobb vil ikke), så om du søker opp marsipan og brukernavn Guro og velger tråder så kommer den øverst. Post nr. 1 i den tråden. Det står det oppskrift både på vanlig marsipan og aprikosmarsipan. Syns den vanlige marsipanen ble veldig tørr (feil forhold mellom mandler og eggehviter tror jeg) og skjønte ikke hvorfor, men så oppdaget jeg at det jo var en helt annen marsipan enn den jeg lagde i fjor, for da laget jeg fra oppskriften i denne tråden her.....:p Aprikosmarsipanen ble litt for klissete, så jeg blandet i litt av den vanlige......(den tørre...)

tess81 19-12-06 17:21

Sv: Marsipan!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 222783)
Jeg laget fra oppskriften til Guro ... får ikke klippet og limt i dag ser det ut til (maskina mi på jobb vil ikke), så om du søker opp marsipan og brukernavn Guro og velger tråder så kommer den øverst. Post nr. 1 i den tråden. Det står det oppskrift både på vanlig marsipan og aprikosmarsipan. Syns den vanlige marsipanen ble veldig tørr (feil forhold mellom mandler og eggehviter tror jeg) og skjønte ikke hvorfor, men så oppdaget jeg at det jo var en helt annen marsipan enn den jeg lagde i fjor, for da laget jeg fra oppskriften i denne tråden her.....:p Aprikosmarsipanen ble litt for klissete, så jeg blandet i litt av den vanlige......(den tørre...)

lager du me fruktose???

jeef-micro 19-12-06 17:25

Sv: Marsipan!
 
jeg lagde med fruktose i fjor... are kjørte den med stavmixer til det ble melis av den

tess81 19-12-06 17:42

Sv: Marsipan!
 
hmm glemte å piske eggehviten lett, har jeg ødelagt alt nå??:mad:

blir jo ikke en masse, alt er jo løst hvis noen skjønner

å trenger svar nå

Summer 19-12-06 17:47

Sv: Marsipan!
 
Kansje du bare skal kjøre den ekstra i maskinen? Jeg kjørte med upisket eggehvite og fruktose som ikke var melis, og den ble helt fin når jeg knadde den. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no