Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43382)

Shamu 27-04-11 21:45

Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Jeg har gått på lavkarbo retning ketolyse (+/- 15 karber til dagen) i 3 1/2 uke nå.
Jeg har ikke gått ned noe enda.
Jeg skal ikke påstå at jeg gjør alt riktig. Jeg venter enda på boken i posten. Men jeg TROR jeg er ganske flink, da jeg leser alt jeg kommer over, fører opp på diett.no osv.

Jeg fikk Hexeberg sin bok i posten i går og leste der at om man hadde kroniske sykdommer hvor plagene forsvant med lavkarbo, så kunne uteblivelse av vektnedgang ha sin naturlige årsak. Kroppen prioriterte å bruke energien den fikk til å holde kroppen frisk fremfor å forbrenne fett.
Dette høres jo logisk ut, da jeg er smertefri og har vært det i 3 uker nå, etter nesten 16 år med kroniske magesmerter av kraftig slag.

Men, da lurer jo jeg på, hvor lenge skal kroppen prioritere dette da? Og hva kan jeg gjøre for at den også skal ønske å forbrenne fett?
Må jeg bli strengere med kosten enn jeg er nå? Må jeg begynne å telle kalorier også?

Nerthus 27-04-11 21:58

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Akkurat som jeg har det :) Har chrons og var veldig syk pre-lavkarbo - nå er 95% av magesmerter og diare vekke!

MEN jeg går ikke særlig ned i vekt... jeg må dessverre telle kalorier for å få vektnedgang og det er såååå kjedelig å telle! ;)

Jeg hadde knall-vektnedgang på ferdigmat fra spisdegslank OG null-niks lettbrus. Ellers er jeg stabil i vekta selv med svært lite karbo :)

Du kan spise lavkarbo - men spis litt mindre porsjoner - ikke så mye at du blir sulten - bare litt til alle måltider. Dette tatt for gitt at du ikke allerede spiser VELDIG lite kalorier da - da kan det være at kroppen er i sparemodus.

Siden du bruker diett.no har du nok oversikt over det :)

EN ting til - du har hodlt på i "bare" 3.5 uker - jeg ville faktisk ventet til etter 8 uker før jeg gjør endringer, siden det KAN ta 2-8 uker før fettforbrenning er ordentlig i gang :)

Shamu 27-04-11 22:05

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Tusen takk for svar. Med andre ord trenger jeg ikke bli stresset helt enda. Det er bra, da skal jeg holde stand litt til og håpe at kroppen begynner å brenne fett.
Jeg ligger over 2000 kalorier, da jeg jobber med å få i meg nok fett. Leser jo overalt hvor viktig det er å få i seg nok fett, så jeg kjenner jeg blir litt forvirret om man skal sørge for å få nok fett men ikke for mange kalorier.. hehe..

Jeg har prøvd de siste dagene å gå ned på måltidene, og ikke spise før jeg er sulten. Før spiste jeg på "faste" klokkeslett. Jeg gjør nok enda det med frokosten, men det er så innarbeidet at man skal spise frokost for å få kroppen i gang, at jeg gjør det nærmest automatisk.

Nerthus 27-04-11 22:44

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1091625)
Tusen takk for svar. Med andre ord trenger jeg ikke bli stresset helt enda. Det er bra, da skal jeg holde stand litt til og håpe at kroppen begynner å brenne fett.
Jeg ligger over 2000 kalorier, da jeg jobber med å få i meg nok fett. Leser jo overalt hvor viktig det er å få i seg nok fett, så jeg kjenner jeg blir litt forvirret om man skal sørge for å få nok fett men ikke for mange kalorier.. hehe..

Jeg har prøvd de siste dagene å gå ned på måltidene, og ikke spise før jeg er sulten. Før spiste jeg på "faste" klokkeslett. Jeg gjør nok enda det med frokosten, men det er så innarbeidet at man skal spise frokost for å få kroppen i gang, at jeg gjør det nærmest automatisk.

Flott - du har jo bra kontroll! Bare spis i vei du - kroppen mener jeg liker å ha overskudd de første ukene før ting er på stell :)

Viktig for meg er at man NYTER maten og livet ;)

christinal 28-04-11 09:35

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Jeg har kroniske smerter og gått på lavkarbo siden 7 februar. Ligger på ca 50-70 om dagen, men jeg teller ikke. Jeg har ikke gått ned mer enn ca 5 kg, men blitt 5 cm mindre i livet.
Kroppen bruker lang tid på å vedlikeholde kroppen. Jeg har noe mindre smerter, men det jeg merker best er at jeg henter meg raskere inn igjen etter sengeliggende runder.
Jeg skal prøve ut dette frem til sommeren, så vil jeg ta ett standpunkt å se hva jeg velger å gjøre.
Lykke til

Shamu 28-04-11 10:04

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Så flott å se at flere får hjelp til å redusere smerter ved hjelp av lavkarbo.
5 kilo er ikke ille. Det hadde jeg vært strålende godt fornøyd med faktisk.
Lykke til videre til dere begge. Jeg håper vi kan se frem mot både lettere OG smertefrie liv. :-)

KarMa40 28-04-11 13:18

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Min sambo har matintoleranse og diffus magediagnose fra tenårene omtrent.
Han har gått ned 26 kilo på 6-7 år. Er for tiden nede i matchvekt fra militæret (usk) som er veldig bra for en som spiller lagidrett en gang i uka -hvis han gidder og ellers går trapper ...

Shamu 28-04-11 13:28

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Hvor lang tid tok det fra han begynte til han begynte å gå ned i vekt, om det nå var sånn at smertene forsvant først.

KarMa40 28-04-11 15:02

Sv: Ingen vektnedgang, men fri for smerter... prioritering av energi?
 
Vekten gikk sakte ned fra begynnelsen, han kuttet ut hvete fra 2005 og gradvis andre karbohydrater oppigjennom årene. Begynte på planmessig lavkarbo (i prinsippet lchf på 3 minutter) i juni 2010.

Bedringen har vært gradvis, men i rykk og napp. Best stabilitet og stabil bedring fra oppstart på lavkarbo.

Denne mannen spiser gladelig salat til middag og gleder seg over hver ny "safe" grønnsak.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no