Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Matoversikt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55618)

Newstart 22-04-14 10:04

Matoversikt
 
Sliter med å få tiden til å strekke til. Slik at måltidene blir litt for raske og ikke så lavkarbo som jeg ønsker. Hadde en slags plan over måltidene før, som var til hjelp når jeg hadde dårlig tid. For da tok jeg bare det som stod på planen den dagen, noen flere som har det? For meg, akkurat nå, så har det lett for å skli ut når du står der med midt opp i alt og så skal begynne å tenke på deg selv. Da har jeg lett for å hive i meg noe raskt (alt for mye karbo) bare for å få problemet ut av verden liksom. Håpløst.:o

Carisma 22-04-14 10:10

Sv: Matoversikt
 
Jeg må ha matplan, hvertfall over de viktigste måltidene. Da er det også lettere å ha ting forberedt på forhånd og spare tid og mulighet til å feile.

BenteR 22-04-14 18:48

Sv: Matoversikt
 
Jeg passer på og handle inn for flere dager slik at jeg har lettvint mat tilgjengelig til enhver tid for å slippe og rase i butikken når jeg er sulten. Nå MÅ jeg passe på at jeg har "lovlig" mat til meg selv, så dermed blir det lettere også. Har jeg ikke lavkarbomat som også er glutenfri, melkefri, nøttefri og soyafri hjemme, betyr det at jeg enten må bake mat selv eller la være å spise, og det siste er absolutt ikke noe alternativ, og derfor har jeg alltid f.eks. frosne kyllingvinger/lår, kjøttdeig, strimler av okse/lam/gris, etc. i fryseren slik at jeg kan slenge sammen et måltid på null tid.
Alt handler om og ha varene du trenger hjemme for at et kosthold skal fungere optimalt.

Fillilura 23-04-14 19:07

Sv: Matoversikt
 
Jeg har ikke matplan på papiret men prøver å planlegge litt fremover. Og når jeg baker baker jeg litt ekstra så jeg alltid har knekkebrød eller lavkarbobrød i fryseren. Ser aktivt på datostempling på ting je kjøper så jeg vet jeg at litt utover, ikke alltid det jeg kjøper det og da som nødvendigvis frister de første dagene. Har også fryseren fyllt med forskjellig kjøtt, litt grønnsaker (til krise, liker best ferske grønnsaker) og bær.

Newstart 27-04-14 11:25

Sv: Matoversikt
 
Har alt jeg trenger i fryseren og i skap for den del. Men var ikke helt det som var problemet her :D. Det er å ha tid til å lage til , derfor så brukte jeg en matplan tidligere der jeg lagde meg faste dager med det og det til middag. Slik at jeg kunne forberede mer for hver dag og at maten blir variert. For ikke å snakke om sunne grønnsaker som også skal være tilgjengelig. :)

Carisma 27-04-14 17:14

Sv: Matoversikt
 
Lag alltid neste dags middag klar kvelden før, så er det bare å varme opp. Kutt opp grønnsaker og sett ferdig.

Sivensvans 29-04-14 15:25

Sv: Matoversikt
 
Kjenner meg igjen i problemstillingen. Med meg går det rakt åt skogen dersom jeg ikke prioriterer planleggingen.
Jeg pleier å koke opp en del egg og ha liggende i kjøleskapet - det sammen med ost/skinke/salat feks gjør at jeg klarer meg gjennom krisesult:D og ikke tyr til fy-fyting.
Eller i går feks skulle vi ha koteletter til middag og da stekte jeg 4 ekstra for å ha liggende for slike tilfeller.
Jeg er også påpasselig med å ha kyllingvinger og lår i kjøleskapet - det er sånt jeg kan spise kaldt eller hive i mikroen om nøden er for stor.

Ja, litt sånne ting rett og slett:-)

Imse 30-04-14 20:19

Sv: Matoversikt
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Newstart (Innlegg 1484883)
Har alt jeg trenger i fryseren og i skap for den del. Men var ikke helt det som var problemet her :D. Det er å ha tid til å lage til , derfor så brukte jeg en matplan tidligere der jeg lagde meg faste dager med det og det til middag. Slik at jeg kunne forberede mer for hver dag og at maten blir variert. For ikke å snakke om sunne grønnsaker som også skal være tilgjengelig. :)

Første bud er planlegging og lage opp store porsjoner.

- Skjær opp to agurker i staver, 2 paprikaer og en blomkål i dusker og i legg i skåler med folie over og sett i kjøleskapet, nå har du kjappe grønnsaker til flere måltider.
- Lag omelett i en langpanne, frys ned i porsjonsbiter det du vet du ikke spiser i løpet av 2 dager.
- Lag en stor kjele med tomatsuppe eller blomkålsuppe og hell i porsjonsbokser og frys ned det du ikke spiser på 2-3dager.
- Stek opp 2 kg kyllingfilet og legg i kjøleskap/fryser. Lag en boks med salatdressing. Da kan du bruke kyllingen enten i en salat eller spis en filet hel med fingrene og dypp grønnsaker i staver i dressingen. Jeg pleier å halvblande rømme og majones og ha i feks dijonsennep eller feks hvitløk og pepper og gressløk.

Alt handler om store porsjoner og lage flere måltider på en gang. Jeg prøver å henge foran hele tiden, slik at om jeg plutselig må på sykehus med minstejenta, så grabber jeg bare med meg noen bokser mat.

Sivensvans 30-04-14 22:45

Sv: Matoversikt
 
Så gode tips, Imse!!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no