Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48216)

Liv 28-09-11 10:38

Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Hei!
Jeg er en gammel bruker av dette forumet, og de siste årene har jeg falt tilbake til gamle synder når det gjelder kosthold:(

Det jeg er nysgjerrig på er om andre her har erfart det samme som meg; etter lang tid på høy-karbo har jeg sååå vondt i kroppen, og da særlig i føttene.
Er så ille nå at jeg nesten ikke kan gå til tider.

Vet jo ike sikkert om det skyldes kosten, derfor dette innlegget.
Vil gjerne høre om det fins andre som har disse erfaringene;)

Klem fra meg:)

smgj 28-09-11 10:45

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Jeg har ikke kjent det på kroppen, men det er iallfall rimelig konsensus om at sukker (og tomme, høyGI-kalorier og en overvekt av omega6 kontra omega3 i kosten) er inflammasjonsdrivende.

For min personlige del så har jeg en autoimmun sykdom (mange mener at disse kommer av inflammasjonsprosesser i kroppen) som sannsynligvis bunner i mel-intoleranse. Hos meg slår det ut i ødemer, dovning i hendene, tett mellomøre og bihuler. Dette har jeg nok gått med siden 7års alder.... og først klart å se sammenhengen nå.

Om du er interesert og tror på en mulig sammenheng bør du sjekke ut boka Wheat Belly.

Suann 28-09-11 10:50

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Jeg begynte med lavkarbo for å se om det hjalp på smertene og betennelser i kroppen. Men det har desverre ikke hjulpet meg. :(

Carisma 28-09-11 11:14

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Jeg har ligget for høyt på karbene siden fødsel for 3mnd siden, og begynner å få tilbake min velkjente gamle fotballskade i kneet, dvs betennelse og vannansamling. Det er helt fraværende på lavkarbo.

Liv 28-09-11 12:00

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Litt forskjellige erfaringer der, intressant;)))

Skal sjekke den boka;)))

Imse 29-09-11 22:12

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Jeg pleier å bli mye bedre.

Jeg har spist feil temmelig lenge nå, og det gjør vond over alt nå, spesielt føttene og albuer/fingre.. Hjelper ikke så mye med ibux heller, den tar muskelsmertene, men ikke dette i leddene. Ketogen kost funker mye bedre, og NOK magnesium hver kveld.

Så nå er det på`n igjen, ikke bare pga vekta, men smertene. Vi får stå på sammen nok en gang vi to Liv:klem:

Liv 30-09-11 08:35

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1219022)
Jeg pleier å bli mye bedre.

Jeg har spist feil temmelig lenge nå, og det gjør vond over alt nå, spesielt føttene og albuer/fingre.. Hjelper ikke så mye med ibux heller, den tar muskelsmertene, men ikke dette i leddene. Ketogen kost funker mye bedre, og NOK magnesium hver kveld.

Så nå er det på`n igjen, ikke bare pga vekta, men smertene. Vi får stå på sammen nok en gang vi to Liv:klem:

Ja det er en evig kamp, Imse:klem:
Jeg strever fælt, for det er så tungt for meg å komme i gang med ketogen kost; det byr meg såå i mot. Blir kvalm og uggen. Men pleier å bedre seg etter hvert.
Får prøve så godt jeg kan, det er jo helsa mi det er snakk om. Er sykemeldt nå, kroppen er så vond så vond.....
Særlig føttene; det er som å gå på hovne, smertefulle puter.

L@dy jojo 08-11-11 10:59

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Suann (Innlegg 1217843)
Jeg begynte med lavkarbo for å se om det hjalp på smertene og betennelser i kroppen. Men det har desverre ikke hjulpet meg. :(

Hva slags smerter og betennelse har du?

Mine smerter og betennelse er på vei tilbake etter at jeg har gått på forskjellige dietter nå i snart 3 år. :-)

Lav-karbo er helt klart veien å gå for meg.

taraquin 08-11-11 14:30

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Omega 3\6 balansen har mye å si ift betennelser, sukker og raske karbs kan også ha endel å si. Dette blir ofte bedre på lavkarbo og mange opplever bedre, men om man spiser lite fisk, ikke tar omega 3 samt er litt liberal ift omega 6 kilder så trenger ikke betennelsene bedre seg. Løsning: Innta mer fisk og sjømat, spesielt feit fisk, økologiske kjøttprodukter som egg, storfekjøtt, innmat, fugl osv. Bruk kun kaldpresset raps-, oliven- og linfrøolje og da kun til mat som ikke blir varmere enn kokende. I supper, gryteretter, salater etc er de bra. Nøtter kan man være litt tilbakeholden med. Bruk mye av krydder som ingefær og gurkemeie da de hemmer omega 6 (enkel måte å si det på), rødvin og grønn te inneholder også endel stoffer som gjør det samme, men vis moderasjon med de 2, et glass\kopp om dagen maks hvis daglig ;)

L@dy jojo 13-11-11 22:55

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av taraquin (Innlegg 1247515)
Omega 3\6 balansen har mye å si ift betennelser, sukker og raske karbs kan også ha endel å si. Dette blir ofte bedre på lavkarbo og mange opplever bedre, men om man spiser lite fisk, ikke tar omega 3 samt er litt liberal ift omega 6 kilder så trenger ikke betennelsene bedre seg. Løsning: Innta mer fisk og sjømat, spesielt feit fisk, økologiske kjøttprodukter som egg, storfekjøtt, innmat, fugl osv. Bruk kun kaldpresset raps-, oliven- og linfrøolje og da kun til mat som ikke blir varmere enn kokende. I supper, gryteretter, salater etc er de bra. Nøtter kan man være litt tilbakeholden med. Bruk mye av krydder som ingefær og gurkemeie da de hemmer omega 6 (enkel måte å si det på), rødvin og grønn te inneholder også endel stoffer som gjør det samme, men vis moderasjon med de 2, et glass\kopp om dagen maks hvis daglig ;)

Gode tips, tusen takk :).

Anne 14-11-11 14:25

Sv: Betennelse i kroppen av for mye karbohydrater
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Liv (Innlegg 1219123)
Særlig føttene; det er som å gå på hovne, smertefulle puter.

Hvordan går det med deg nå?
Jeg spør for jeg og sliter med føttene, som jeg ikke skjønner hva er...:(
Vonde å gå på og såre/ømme oppå. Føttene kan ikke være nær hverandre om natta engang:eek:

Likedan hender og albuer, men hendene har jeg n fått svar på og skal opereres. I første rekke høyre. Så håper jeg albusmerten avtar samtidig. Sover dårlig om natten pga dette.

*puh*


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no