Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=37478)

Heksa 18-10-10 23:52

Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Jeg leser følgende sitat fra Fedon Lindberg i dagens VG:

Sitat:

Fedon Lindberg mener det ikke finnes et likehetstegn mellom fet og usunn mat. Han mener også at norske myndigheter gjør flere feil i sine anbefalinger når det kommer til fett.

- Myndighetene anbefaler generelt myke margariner og planteoljer. Etter å nylig ha vært på en fem dagers kostholdskonferanse med blant annet verdens fremste fetteksperter, er det ikke noe tvil om at dette er helt feil. Det er stor forskjell blant oljer og margariner. For øvrig er trolig meierifett uproblematisk i forhold til hjerte- og karsykdom, sier Lindberg.
Mulig det er jeg som ikke henger med i svingene, men har Lindberg uttalt seg på denne måten vedrørende meierifett tidligere? Det har i såfall ikke jeg fått med meg.

Runegutt 19-10-10 00:31

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Joda, han har da det. Om han har blitt mere liberal med fettintak vet jeg ikke, men han anbefaler Smør fremfor Industrifett (Og det skulle ellers bare mangle)

Zillah 19-10-10 03:51

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Nja... eg har ei ganske tidleg bok og der går det på umetta fett, ikkje metta fett og feite mjølkeprodukt...
Sitat:

"Husk at du i utgangspunktet ikke har godt av mye mettet fett i smør, margariner eller oster. Andre lettprodukter som lettmelk og skummet melk er helt klart sunnere enn originalvarianten.(...)Bortsett fra skummede melkevarianter (...) bør du være forsiktig med for mye meieriprodukter. Fettkvaliteten er ikke menneskevennlig."
Fedon A. Lindberg: Naturlig slank med kost i balanse, s 73, 9. opplag, Gyldendal Norsk Forlag AS 2001.

Bee 19-10-10 08:50

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Han har vel lært ett og annet underveis han også. :p

Kitt 19-10-10 09:04

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
I motsetning til visse andre er han mann nok til å innrømme at han har tatt feil!
:heia: Fedon!!!

Gracella 19-10-10 13:56

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bee (Innlegg 950855)
Han har vel lært ett og annet underveis han også. :p

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 950865)
I motsetning til visse andre er han mann nok til å innrømme at han har tatt feil!
:heia: Fedon!!!

Akkurat det tenkte jeg også!!
Det er nesten så det er fantastisk med mennesker som tør å si at de ikke sitter med hele fasiten, hele tiden, og at man synes at budskapet er viktigst

Heia, Fedon :)

Heksa 19-10-10 15:56

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Det blir spennende om han bruker den nye kunnkapen til å spre budskapet aktivt, og om han endrer noe på det opplegget han har lagt opp til i tidligere utgitte bøker. Jeg kunne godt ha tenkt meg en oppskriftsbok fra ham som tillater noe mer fett. Per Lauritz Lien som har hjulpet ham med oppskrifter er veldig flink synes jeg.

Kanutten 19-10-10 16:04

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Det er bedre å kunne oppdatere seg og innrømme feil enn å stå bastant på det man en gang har sagt... Fedon er en av dem som først ville si at jorda var flat for så å endre mening til at den er faktisk rund! Det ER lov å videreutvikle seg!!!!

Bombus 19-10-10 17:19

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Det var en lettelse! Jeg leste bøkene til Lindberg for noen år siden. Siden jeg begynte med lavkarbo i vår har han hele tiden hvisket meg i øret at det er farlig med mettet. Han har hevdet at det øker insulinresistensen. Nå puster jeg lettet ut og fortsetter å spise feit ost og rømme med den beste samvittighet:)

Forøvrig er mitt største problem med palmeolje at produksjonen av den bidrar til avskoging av regnskog. At det er usunt er bare et kjærkomment tilleggsargument mot palmeolje.

Runegutt 19-10-10 22:47

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zillah (Innlegg 950829)
Nja... eg har ei ganske tidleg bok og der går det på umetta fett, ikkje metta fett og feite mjølkeprodukt...
Fedon A. Lindberg: Naturlig slank med kost i balanse, s 73, 9. opplag, Gyldendal Norsk Forlag AS 2001.

Finleser du den boka, sier han videre at umetta fett er lite egnet ved høye temperaturer. Han foreslår bla. å bruke Smør Gee (Klaret smør)

Imp 22-10-10 00:13

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Han skriver i hvert fall i Barn i balanse at meierifett ikke er farlig, men at vi ikke skal ha for mye av det heller. (Som med alt annet!) Og han skriver at han tror vi vil få stadig mer positive erfaringer i forhold til dette i fremtiden, og at forskningen stadig kommer med positive drypp angående meierifett.

Runegutt 23-10-10 15:13

Sv: Har Lindberg snudd i spørsmålet om sunt fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imp (Innlegg 952662)
Han skriver i hvert fall i Barn i balanse at meierifett ikke er farlig, men at vi ikke skal ha for mye av det heller. (Som med alt annet!) Og han skriver at han tror vi vil få stadig mer positive erfaringer i forhold til dette i fremtiden, og at forskningen stadig kommer med positive drypp angående meierifett.

Evidensbasert kostholdsforkning er saken. Godt Fedon er for slik forskningsmetoder. Det har vært alt for mye "tenk på et tall" eller "tro" som har styrt tankegangen rundt sundt/usundt rådene fra ymse offentlig og private organ i inn og utland.

Reine gjetninger kan alle bedrive, og tro hører hjemme på menighetsfakultetet.

Kanskje Harald Eia skulle lage et TVprogram om kostholdsnissene i dette landet? Han fikk ihvertfall sparka godt i diverse samfunnsforskere i fjor.:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no