Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   CC-lapper (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54445)

maeve 06-05-13 21:31

CC-lapper
 
Har lest litt svenske blogger i det siste, og der er det mye snakk om "kasoplätter" eller cottage cheese lapper. Testet nå i kveld, og nam! Jeg spiste de med smør og pålegg, men kan også spises med f.eks krem og bær (kanskje med litt kanel/kardemomme i røra?)

Oppskriften er latterlig enkel:

1 egg
125 gr CC
0,75 ss fiberhusk

Mikses sammen (jeg brukte en sånn liten mikseboks som følgte med stavmikseren min), og steik små lapper i masse smør, middels varme. Jeg flatet de ut med steikespaden, gikk veldig greit:)

Imse 06-05-13 22:02

Sv: CC-lapper
 
Ja, de er knallgode og så utrolig enkle å lage! Jeg lager de til frokost noen ganger.

Tiki 07-05-13 22:47

Sv: CC-lapper
 
Lagde dette for første gang i dag. Det var supergodt.

Dilly 08-05-13 00:02

Sv: CC-lapper
 
mmmm... høres godt ut :)

index 08-05-13 08:59

Sv: CC-lapper
 
Prøvde disse i går og de var overraskende gode. Overraskende siden jeg egentlig ikke liker Cottage Cheese....

maeve 08-05-13 09:24

Sv: CC-lapper
 
Har dilla!
Spiste i dag med smør og mandelsmør, NAM!

Spinnerette 08-05-13 15:12

Sv: CC-lapper
 
Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør :(
Men de smakte fryktelig godt! :) Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på :)

maeve 08-05-13 15:38

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1441678)
Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør :(
Men de smakte fryktelig godt! :) Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på :)

Prøv å skru ned tempen litt og steike de litt lengre kanskje?

Spinnerette 08-05-13 16:23

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av maeve (Innlegg 1441682)
Prøv å skru ned tempen litt og steike de litt lengre kanskje?

Hadde plata på først 3/6, så 2/6, så tenker jeg kun bruker 2 neste gang, og håpe på at det hjelper :)

Tiki 08-05-13 21:57

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette (Innlegg 1441678)
Mine satte seg fast i pannen, tross teflon og masse smør :(
Men de smakte fryktelig godt! :) Hadde dog litt salt i røra, spiste med majo, agurk, paprika og hardkokt egg på :)

Mine også satte seg litt fast, men var veldig gode. Jeg hadde mulig litt mye fiberhusk i, så jeg spredde med litt soyamelk. Hadde smør og syltetøy på. :)

Jean1986 09-05-13 13:09

Sv: CC-lapper
 
Disse var gode:) Spiste til frokost i dag med sukkerfri blåbærsyltetøy på:)

Dolsi 09-05-13 18:34

Sv: CC-lapper
 
laget cc-lapper til frokost i dag. Kjørte røra i blender slik at det ikke vistes at den var laget på cc. ( slik at jeg skjulte cc fra min sønn).
Måtte steke de på ganske lav temperatur slik at de ikke satte seg fast i panna og jeg lot de steke seg pent brune.
De ble jo kjempegode og til og med godkjent av junior :)

jannesnuppa 09-05-13 22:15

Sv: CC-lapper
 
Jeg laget også disse i går, og de var super gode :) nam nam

S&U 11-05-13 02:24

Sv: CC-lapper
 
Jeg fikk ikke til, jeg... :(
De bare brant seg fast. Tror jeg prøvde alle varmene på plata, men hvis de ikke brant seg, så var steike varmtnok til å de klarte å stekes..
Dvs etter 4-5 min på en sideuten at det skjedde mer enn at cc melta litt ga jeg opp.

Sambo prøvde også, med samme resultat som meg.

Noen som har noen ide om hva jeg gjorde feil?
Fulgte oppskrifta, men dobla den. Brukte svensk cc (merke keso)

maeve 11-05-13 09:51

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av S&U (Innlegg 1442131)
Jeg fikk ikke til, jeg... :(
De bare brant seg fast. Tror jeg prøvde alle varmene på plata, men hvis de ikke brant seg, så var steike varmtnok til å de klarte å stekes..
Dvs etter 4-5 min på en sideuten at det skjedde mer enn at cc melta litt ga jeg opp.

Sambo prøvde også, med samme resultat som meg.

Noen som har noen ide om hva jeg gjorde feil?
Fulgte oppskrifta, men dobla den. Brukte svensk cc (merke keso)


Hmm nei si det.. Jeg har dobla oppskrifta uten at det har noe å si. Steker i masse smør, lar de steke et par min før jeg snur dem. Steker på temp 6 (på en skala fra 1-9)

S&U 11-05-13 11:29

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av maeve (Innlegg 1442142)
Hmm nei si det.. Jeg har dobla oppskrifta uten at det har noe å si. Steker i masse smør, lar de steke et par min før jeg snur dem. Steker på temp 6 (på en skala fra 1-9)

Merkelig. Vi prøvde alt farlige smør til så mye smør at jeg tror det heller kokte i det, enn stekte. Får prøve en gang til når jeg kommer hjem til vår gode stekepanne og ikke mammas utbrukte.

Imse 11-05-13 11:42

Sv: CC-lapper
 
Stekepanna har alt å si, jeg får de kun til i en panne med belegg jeg har(fra ica eller noe sånt). Det går helt fint an å doble mengden egg, for eksempel 2 egg, 125g cottage cheese, 1ss fiberhusk, det blir ei tjukk røre lell. Og den stekes lettere. Eller halver mengden ost og fiberhusk om det passer deg bedre, kan jo bruke litt cottage cheese oppå lappene som pålegg også.

Festina lente 11-05-13 16:27

Sv: CC-lapper
 
Krise!! :eek:CC og egg kommet i blenderen. Men mangler fiberhusk. Hva kan brukes som erstatning??

Imse 11-05-13 16:41

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Festina lente (Innlegg 1442219)
Krise!! :eek:CC og egg kommet i blenderen. Men mangler fiberhusk. Hva kan brukes som erstatning??

Vet ikke hva du har, men du kan prøve med kokosmel, johannesbrødkjernemel, linfrø( men da må det få svelle ei god stund, men linfrø sveller altså), du kan sikkert steke de som tynne pannekaker også.

Festina lente 11-05-13 20:58

Sv: CC-lapper
 
Takk for svar, Imse!
Jeg hadde ikke tid til å vente på svar (suuuuulten:o), så jeg fant noe gammel bakemiks fra Ketolysekuren og prøvde med den. Funket ganske greit. JBKM tenkte jeg ikke på en gang - skal huske det neste gang:)

Måtte bruke en del smør til stekinga, så neste gang skal jeg forsøke å planlegge litt slik at de kan få "renne av seg" på et tørkepapir. Nå spiste jeg dem omtrent rett fra stekepanna! :D

Dilly 13-05-13 21:32

Sv: CC-lapper
 
Kjenner at jeg blir litt misunnelig når jeg hører at folk er sultne. Jeg er aldri det lenger jeg, men akkurat disse lappene kunne jeg godt prøve en dag.¨ Ellers så må jeg bare prøve å finne på noe som frister nok til at jeg gidder å spise, luksusproblem altså.

maeve 23-05-13 14:08

Sv: CC-lapper
 
Lager disse nesten hver dag nå, en veldig grei og lett å variere frokost!
Trikset er å ha steikepanna klar for steiking når røra er klar, slik at den slipper å stå for lenge. Da blir det fort vanskelig å få laget lapper for røra blir for tjukk. Lager derfor også bare enkel røre:)

Hadde litt vaniljeekstrakt i røra her en dag, spiste de som vafler med rømme og litt sukkerfritt syltetøy. Nomnom:) Mulig de kan steikes i vaffeljern??

Lagde de også som fleskepannekaker her en dag, fungerte også bra. Hadde oppi to egg slik at røra ble litt tynnere, og hellte det oppi ei steijepsnne med ferdigstekt bacon.

Yrla 23-05-13 20:29

Sv: CC-lapper
 
Brukte du et lite, mellomstort eller stort egg? Om det ikke går i panne så går det bedre i ovnen på glatt bakepapir sikkert?

Imse 23-05-13 20:33

Sv: CC-lapper
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1444196)
Brukte du et lite, mellomstort eller stort egg? Om det ikke går i panne så går det bedre i ovnen på glatt bakepapir sikkert?

Bør være et stort. Vil si det er mere vellykket med to små egg.

Yrla 23-05-13 20:50

Sv: CC-lapper
 
Takk, da prøver jeg det.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no