Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   "Sikkert prøvd før"-pannekaker (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=16201)

Megvel 05-12-07 00:30

"Sikkert prøvd før"-pannekaker
 
Jeg tok:
1/3 cup sojamel
1/3 cup glutenmel
og 1/3 cup whey-proteinkonsentrat,
2 egg
litt kanel og kardemomme
1pk stevia og 2pk splenda
1ts bakepulver
En ss+ mild matolje

Blanda med vann. Stekte som pannekaker.
Laga seks pannekaker av røren, det blir omtrent 15KG totalt, så 2-3gKH per stykk? Spiser en halv av gangen... Har dem i folie i kjøleskapet.

Største problemene med pannekakene er at småttisen stjæler dem... Får ikke ha dem i fred... Så det vil si de er gode!!!

Er det forresten noen betenkeligheter med å gi splenda/stevia til barn?

Photobscura 05-12-07 08:29

Sv: Sikkert prøvd før-pannekaker:
 
15 kg pannekaker:w00t: Det fårn si!

Når det gjelder splenda, så vet jeg ikke om jeg ville gitt det til barna mine, dersom jeg hadde hatt barn. Men sett i forhold til hva annet barn får i seg (jfr vingummi og lignende godis med telefonkataloger av E-er, så kan det ikke være ille i små mengder). Stevia ville da i så fall vært å foretrekke, i og med at det ikke er kjemisk behandlet som splenda er. Splenda er, hva skal man si, modifisert sukker, gjennom en kjemisk prosess, mens stevia er fra en plante som jeg mener vokser bl.a i Amerika, og er naturlig søtt.
Det viktigste er uansett, tror jeg da (skal vel være forsiktig med å uttale meg, som ikke har barn), å lære ungene en god holdning til sunn og naturlig mat.

Megvel 05-12-07 08:34

Sv: Sikkert prøvd før-pannekaker:
 
Oups. Kh oh KG... ikke lett, hvem fant på å ha'rem ved siden av hverandre????

Ja, det er jo ikke SÅ mye søtstoff i dem da. Det er jo "kaffekopp"-pakker jeg bruker...

Er det noen som vet noe om xylitol forresten? Så det i kilosposer på helsekosten her. Jeg kjenner det bare fra extra tyggis, liksom...

Photobscura 05-12-07 08:40

Sv: Sikkert prøvd før-pannekaker:
 
Xylotiol er ikke særlig bra greier, og er kanskje det søtstoffet folk reagerer mest på. Dumt det er i så mye. Jeg vet ikke så mye om det, bruker ikke så mye søtt, så jeg har ikke satt meg særlig inn i saken. Men om du søker på "xylitol" her på forumet, så finner du nok en del info.
Stevia vil helt klart være det beste, sukralose er heller ikke så verst. Det som er så dumt, særlig med stevia, er at det ikke er lov til å kjøpe det som "menneskemat" i Norge... Helt dust spør du meg, det er jo naturlig! Men det er vel ikke forsket nok på det eller noe... Og så er det svindyrt:( (Men drøyt da, men engangssummen man må ut med er nokså avskrekkende...)

Megvel 05-12-07 08:45

Sv: Sikkert prøvd før-pannekaker:
 
Takk for info!
Da går steviaen på lista av hamstremat jeg skal ha med meg hjem...
Det blir vel den drugsekofferten... Masse poser med hvitt pulver, haha...

Santa Sofia 14-04-08 18:11

Sv: Sikkert prøvd før-pannekaker:
 
Takk for flott oppskrift! Resten av familien hadde et inderlig ønske om pannekaker, så nå har jeg laget til både dem og meg. Lurer på om disse kan fryses? Jeg fikk jo en haug siden de ble litt små.

Hjørdis 14-04-08 19:12

Sv: Sikkert prøvd før-pannekaker:
 
Oppskrifta høres ut som pannekaker:ja: Den må prøves:stortsmil:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 371647)
1pk stevia og 2pk splenda

Men hvor mye er det i de pakkene med søtningsstoff? Og hvorfor to forskjellige?

Kanskje 10-03-11 22:53

Sv: Sikkert prøvd før- pannekaker :
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Megvel (Innlegg 371647)
Jeg tok:
1/3 cup sojamel
1/3 cup glutenmel
og 1/3 cup whey-proteinkonsentrat,
2 egg
litt kanel og kardemomme
1pk stevia og 2pk splenda
1ts bakepulver
En ss+ mild matolje

Kan jeg lage dette på ketolysekuren?
hvor selger de sojamel, glutenmel og whey proteinkonsentrat?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no