Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=13159)

mofe 24-05-07 22:05

Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Jeg skal flytte ut nå, og skal da selvfølgelig vaske meg ut også..

Jeg har en toroms, og har røyket på det ene rommet.. Hvordan får jeg vekk lukta? Den har jo garantert satt seg i veggene her..

Mamma foreslo å vaske med salmiakk.. Jeg tenkte å kjøpe en skrubbebørste, og rett og slett skrubbe veggene med salmiakkvann.. Tror dere det blir for sterkt? Jeg har jo ikke tenkt å skrubbe til krampa tar meg, og jeg ser vel om jeg tar for mye? Tenker på om malinga kan falle av..

Eller har dere noen andre lure tips?

(Det står ingenting i kontrakten om at det ikke er lov å røyke her. Da kan de vel ikke kreve noe av depositumet.. eller?)

Lemen 24-05-07 22:09

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Aner ikke om dette funker på røykelukt, men når en maler med oljebasert maling (som stinker i dagevis) så hjelper det å sette ut noen små skåler med kaffepulver, det "trekker" til seg malingslukt og gir kaffelukt i stedet for. Kanskje dette tipset kan funke litt på røyklukt også?? :confused:

Sulphur 24-05-07 22:32

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Sett ut noen skåler med eddik. Det har hjulpet meg mang en gang i min ungdomstid. ;)

Gerd 24-05-07 22:35

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Salmiakk gjør maling matt.
Bruk enten skåler med eddik eller del en sitron i to og legg i skåler med varmt vann. Det hjelper på røyklukt :)

mofe 24-05-07 22:40

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Men det med eddik og sitron.. er ikke det mere for å ta bort røyklukt akkurat etter at man har røyket? Dette rommet har jeg røyket på i ett år...

Her er det snakk om lukt som har satt seg I veggene.. tjære, om man vil.. Jeg tviler på at en liten skål med eddik vil gjøre susen her.. Skal den liksom blande seg med lufta og ta vekk det som sitter i veggene? Setter pris på tips altså, er ikke det - men jeg tviler på at det vil ta vekk det som sitter PÅ veggene..

Jeg tenkte mere på hva slags vaskemiddel som er bra nok til å vaske veggene med...

:)

Nille 24-05-07 22:41

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Er det "godt innrøyka" er det eneste som hjelper å male om. Det har jeg fra en eiendomsmegler. Salmiakk og slikt gir bare midlertidig hjelp.

Men om du ikke har nirøykt i årevis (og det har du vel ikke ) er det jo verdt et forsøk. Problemet er vel heller at selv om du selv ikke kjenner lukta lenger vil en ikkerøker kjenne det leeeeeeenge etterpå.

Sorrt mofsen !

mofe 24-05-07 22:50

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Hmm.. What to do, what to do..

Men kan de gjøre noe da? Ta noe av depositumet mitt?

Sulphur 24-05-07 23:06

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 281463)
(Det står ingenting i kontrakten om at det ikke er lov å røyke her. Da kan de vel ikke kreve noe av depositumet.. eller?)

Da har du iallefall ingenting å stresse over. Vask som vanlig du, resten er ikke ditt problem. De må spesifisere det i kontrakten dersom de ikke vil ha røyking.

Carisma 24-05-07 23:21

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
kjøp noe sånn romduft du får på fancy butikker (room tror jeg har) og spray ut litt av det dagen du flytter ut :D
Etter edsikskålene.... værdt et forsøk :rolleyes:

Fru R 24-05-07 23:44

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Jeg vil fåreslå å vaske veggene med vanlig grønnsåpevann. I tilleg til eddik og sitron greiene som de andre var inne på.

Jeg gjorde det da jeg skulle flytte fra en leilighet jeg + en venninne hadde røyka i i 2 år.
Ingen problemer med lukt etterpå. Fikk ingen klager i allefall :)

mofe 24-05-07 23:48

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Da vasker jeg med vanlig grønnsåpevann, får ei venninne til å komme og "lukte" ( :p ), også vasker jeg evt. med salmiakk etterpå..

Er ikke bekymra for at malingen blir matt, det er den fra før av..

Carisma 25-05-07 00:21

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
og luft ut hele leiligheten godt etterpå, det er kanskje det viktigste

BiB 25-05-07 00:27

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fru R (Innlegg 281540)
Jeg vil fåreslå å vaske veggene med vanlig grønnsåpevann. I tilleg til eddik og sitron greiene som de andre var inne på.

Jeg gjorde det da jeg skulle flytte fra en leilighet jeg + en venninne hadde røyka i i 2 år.
Ingen problemer med lukt etterpå. Fikk ingen klager i allefall :)

Grønnsåpe funker bra, er det mye lukt må du kanskje vaske mer enn 1 gang. Å se på vannet kan være lurt. Når det ikke blir grått mer, men forblir klart, er lukta vaska bort. Jeg flytta inn i et hus etter en storrøyker, og på røykerommet måtte vi vaske 5 ganger før vannet ble klart, men da lukta det også rent og godt! :)

mofe 25-05-07 00:47

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
BiB, ah, lurt tips - det skal jeg følge :)

Hm, burde jo nesten hatt en liten stige her jeg..

Goggen 25-05-07 08:26

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BiB (Innlegg 281582)
Grønnsåpe funker bra, er det mye lukt må du kanskje vaske mer enn 1 gang. Å se på vannet kan være lurt. Når det ikke blir grått mer, men forblir klart, er lukta vaska bort. Jeg flytta inn i et hus etter en storrøyker, og på røykerommet måtte vi vaske 5 ganger før vannet ble klart, men da lukta det også rent og godt! :)

Grønnsåpe er ikke det beste å løse opp nikotin og tjære med. Grønnsåpe er ei enkel såpe som egner seg best til "snill" rengjøring. Er det mye nikotin og tjære er salmiakk eller andre vaskemidler som er laget spesielt for fettfjerning. Om du bruker grønnspe likevel, er det lurt å tilsette salmiakk, for bedre effekt.

Et lite tips er å gå høre med et rengjøringsbyrå om du kan få kjøpe en dash vaskemiddel med "tenner" i.

Sitrusbaserte kjemikalier er supereffektive mot nikotin, sot og tjære.

Fremgangsmåte:
1- Vask med skikkelige sitrusbaserte kjemikalier
2- Evt med salmiakkforsterket grønnsåpe
3- Vask over med f.eks grønnsåpe for å få den rette friske nyvaskalukta som grønnsåpa gir.

Et viktig tips til slutt!

Vask ALLTID vegger nedenfra og opp! Dette slurves det mye med, men det forhindrer at du får renner/skjolder på veggene. Og pass på når du vasker taket at det ikke renner ned langs veggen! Slike renner lar seg ikke fjerne uten å male om hele skiten!

Fru R 25-05-07 12:39

Sv: Utflytting: hvordan vaske vekk røyklukt?
 
Det er klart at det har stor betydning for om lukten går lett bort eller ikke hvor lenge det er blitt røyka i leiligheten uten noe vasking i mellomtiden !

Men om det ikke er totalt inn røkt osv tror ikke jeg at en trenger noe sterkere enn grønnsåpe. Finnes jo mange typer idag av ymse slag en kan velge. Med og uten sitrus også.

Og ja det er helt klart at en må følge med på vannet i bøtten og skifte ofte :-)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no