Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Protein-bar med polyoler (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2550)

mofe 22-11-04 16:00

Protein-bar med polyoler
 
Sitert;

"POSITRIM Proteinbarer er snacks med et høyt proteininnhol som bidrar til å sikre et sunt kosthold. Hver bar inneholder bare 2 gram kullhydrater fra sukker og stivelse og 18 gram fra polyoler, (sukkeralkohol). Polyoler kan inntas av de fleste som følger en diett med få kullhydrater. Det kan også inntas av de med diabetes fordi de metaboliseres uten hjelp fra insulin. Polyoler tas langsomt og ufullstendig opp fra tynntarmen og over i blodet."


Polyoler, altså.. Noen meninger rundt dette? Er det okei? Kan jeg løpe og kjøpe? (Eller dvs. taste i vei på tastaturet.. :p )

Fedonisten 22-11-04 16:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofedilla
Sitert;

"POSITRIM Proteinbarer er snacks med et høyt proteininnhol som bidrar til å sikre et sunt kosthold. Hver bar inneholder bare 2 gram kullhydrater fra sukker og stivelse og 18 gram fra polyoler, (sukkeralkohol). Polyoler kan inntas av de fleste som følger en diett med få kullhydrater. Det kan også inntas av de med diabetes fordi de metaboliseres uten hjelp fra insulin. Polyoler tas langsomt og ufullstendig opp fra tynntarmen og over i blodet."


Polyoler, altså.. Noen meninger rundt dette? Er det okei? Kan jeg løpe og kjøpe? (Eller dvs. taste i vei på tastaturet.. :p )

Noen meninger rundt dette?? :D Du kan være sikker på at det er meninger rundt dette temaet i dette forumet - omtrent så mange som det er medlemmer tenker jeg....:rolleyes:

Men MIN mening er: Kjøp og bruk gjerne proteinbarer med sukkeralkoholer - men vær bevisst på HVORDAN du bruker produktene. Greit at det er lite karbohydrater som virker inn på blodsukkeret, men det vil aldri kunne erstatte sunn, ren og god mat. Aldri. De dagene jeg har fullt program - hender det seg at jeg må bruke en proteinbar "på rødt lys" som jeg kaller det. Dvs. at det erstatter vanlig mat - men det erstatter også junk-food som fås kjøpt på bensinstasjoner o.l.

Sånn jeg ser det er det to feller man kan gå i....

1. Tro at det er så sunt at man spiser så mye av det at man får i seg altfor mye næring i forhold til hva man trenger

2. At man ikke tåler sukkeralkoholer - og resultatet blir no' skikkelig DRIT for å si det sånn.... :rodme:

Konklusjon: løp og kjøp - men vær bevisst!

mofe 22-11-04 16:20

Poli-oli-mooooli
 
Tusen takk for svar, Fedonisten! :) Det jeg lurte på var om polyoler var ok, ikke om proteinbarer var ok, om du skjønner? Men glad for svar altså, det er ikke det :) Jeg tror heller ikke at å spise proteinbarer dagen lang er veien til lykke.. ;):D Men kjekt og kjapt om man er i farten og forventer effektivitet.. :rolleyes:

Nille 22-11-04 17:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofedilla
Men kjekt og kjapt om man er i farten og forventer effektivitet.. :rolleyes:

Med sukkeralkoholer er det sånn at det kan bli BOKSTAVLIG TALT fart og effektivitet på steder man minst venter det.....som kjære Fedonisten sier det så treffende, - det er no' dritt !! Mitt råd er, om du ikke vet fra før at du tåler det, å spise halvparten av en, vente et par timer og så spise resten. Får du ingen "reaksjoner" er det vel greitt !! Jeg har de samme reservasjonene til bar'er som Fedonisten har.... men det kan jo være fordi jeg er sjalu som ikke tåler 1/4 en gang !! :p

mofe 12-02-05 01:08

Er polyol det samme som maltitol? :confused:

MHM 12-02-05 01:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Er polyol det samme som maltitol? :confused:

Polyoler = sukkeralkoholer = f.eks. maltitol, xylitol, laktitol, sorbitol, mannitol m.m. De fleste polyoler har glykemisk indeks på rundt null (dvs påvirker ikke blodsukkeret). Maltitol har GI= 25, og påvirker blodsukkeret litt.

mofe 12-02-05 01:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM
Polyoler = sukkeralkoholer = f.eks. maltitol, xylitol, laktitol, sorbitol, mannitol m.m. De fleste polyoler har glykemisk indeks på rundt null (dvs påvirker ikke blodsukkeret). Maltitol har GI= 25, og påvirker blodsukkeret litt.

Jammen se så, ja! Nå ble jeg enda smartere enn før!

Thankyou, MHM :)

Karin 12-02-05 03:17

Skriver under på det Fedonisten, Nille og MHM sier. Og tåler du sukkeralkoholer, så er det en grei sak å ha med en sånn bar hvis du er et sted der det er vanskelig å få i deg riktig mat til riktig tid. Da kan man bruke en bar. Men det erstatter ikke ordentlig, god MAT!

friflex 12-02-05 03:50

Lindberg, Atkins og andre barer jeg har prøvd tåler jeg fint.... om jeg har fullstendig tom mage når jeg spiser en kan det bli ørlite granne ekstra luft, men ikke noe verre..

Smågodtedt fra Mix derimot... 7-8biter så er det fullt tordenvær i magen og en del uheldige utslipp...:rolleyes:

Karin 12-02-05 03:56

Men det smågodtet er jo snadder, da... Jeg har heldigvis ikke til nå oppdaget noen negative følger av sukkeralkoholer på meg selv. Men jeg gnafser jo ikke i meg stoffet, da. Som sagt, en bar en gang i blant. Et sukkerfritt drops et par ganger i uken. En bit eller seks av det der Mix-snopet... Tror det er ekstremt individuelt. Folk må bare prøve, litt nå og litt da... Som med alt annet: Prøv deg frem og finn ut av hva du tåler, og det du ikke tåler, dropper du bare.

Roy82 12-02-05 16:35

Noen som vet hvor mye karbohydrater det er i den freia dark 70% ?

mofe 12-02-05 16:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Roy82
Noen som vet hvor mye karbohydrater det er i den freia dark 70% ?

Psst, start en ny tråd på det, så er det nok flere som ser spørsmålet ditt :)

mofe 12-02-05 16:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karin
Skriver under på det Fedonisten, Nille og MHM sier. Og tåler du sukkeralkoholer, så er det en grei sak å ha med en sånn bar hvis du er et sted der det er vanskelig å få i deg riktig mat til riktig tid. Da kan man bruke en bar. Men det erstatter ikke ordentlig, god MAT!

Helt enig!! :ja:

Pøsh 25-02-11 11:58

Sv: Protein-bar med polyoler
 
Der fant jeg svaret jeg letet etter, selv om det er en gammel tråd. Så da har altså jeg klart å kjøpe en plate sjokolade med nesten ikke karbohydrater i det hele tatt!

Toppomania 24-02-18 14:29

Sv: Protein-bar med polyoler
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 50221)
Jammen se så, ja! Nå ble jeg enda smartere enn før!

Thankyou, MHM :)

Kanskje kan dette være til hjelp for deg - og mange flere: http://fitnessbloggen.no/sukkeralkoh...e-og-ulempene/

Knallhard 17-09-18 17:53

Sv: Protein-bar med polyoler
 
Mange protein barer lages med maltitol som hovedsaklig søtningsstoff, det er en form for sukker alkohol som BLIR absorbert og forbrent i kroppen og jeg mener det er snakk om 33% samme effekt på kroppen som sukker, prøvde et par barer forrige uke, tenkte det hørtes lurt ut frem til jeg så på ingrediens listen først etter kjøp, mange av disse barene er stappfulle med maltitol, reglen om å ta bort polyolene må absolutt ikke brukes her, du kan spise de i nød, men da blir det smalt med plass til middag og jeg syns 1 uslig protein bar blir for lite å gå på i lengden, det finnes andre som er bedre enn de du kjøper på bensin stasjon men de er ikke så lett å komme over, har spist et par av allevo sine - after workout - , der snakker vi ~4 karbs per bar

sylwester 18-09-18 01:22

Sv: Protein-bar med polyoler
 
Disse barene er jo nødløsninger og mye bedre alternativ enn å sprekke, men ikke serlig mer enn det. Jeg kan ikke ha mange slik i hus siden da spiser jeg de opp.



Derimot er jeg stor fan av dessert. Gele, Mousse, Krem med bær, Rømme med vanilje og nøtter og bær... Til og med litt sukkerfri sjokolade. Des mindre andel des bedre, men i små mengder syns jeg det er helt greit.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no