Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56248)

Cyan 19-03-15 17:36

Sv: Kan jeg spise råstekte poteter? (FODMAP)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Turid42 (Innlegg 1507489)
Jeg ble litt nysgjerrig på dette, men vet lite om det. Min datter på syv har ofte uforklarlige mageproblemer. Men ikke nødvendigvis forstoppelse eller diaré? Men hun har mye luft i magen, og promper mye, noe hun synes er flaut og plagsomt. Legen har testet alle mulige allergier, uten utslag. Nå venter vi på innkalling til spesialist på barneklinikken på sykehuset. Er dette noe jeg kanskje bør nevne for spesialisten?

Ja, det syns jeg. Kan jo virke som dette er noe mange fastleger ikke tenker på.

nellie 19-03-15 17:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Turid42 (Innlegg 1507489)
Jeg ble litt nysgjerrig på dette, men vet lite om det. Min datter på syv har ofte uforklarlige mageproblemer. Men ikke nødvendigvis forstoppelse eller diaré? Men hun har mye luft i magen, og promper mye, noe hun synes er flaut og plagsomt. Legen har testet alle mulige allergier, uten utslag. Nå venter vi på innkalling til spesialist på barneklinikken på sykehuset. Er dette noe jeg kanskje bør nevne for spesialisten?

Min datter skal på FODMAP "diett" nå. Hun har også sånne helt uforklarlige mageproblemer. Ikke noe særlig luft, men vondt. Og sånn helt uten sammenheng. Trodde hun reagerte på melk, men hun kan få vondt av å spise en bit ost og ikke av et glass med melk. Men plutselig kan hun få vondt av melk også. Skjønner ingenting.

Men det blir spennende å prøve og se om det hjelper.

Turid42 19-03-15 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1507493)
Min datter skal på FODMAP "diett" nå. Hun har også sånne helt uforklarlige mageroblemer. Ikke noe særlig luft, men vondt. Og sånn helt uten sammenheng. Trodde hun reagerte på melk, men hun kan få vondt av å spise en bit ost og ikke av et glass med melk. Men plutselig kan hun få vondt av melk også. Skjønner ingenting.

Men det blir spennende å prøve og se om der hjelper.

Men da går du bare i gang, rett og slett? Ikke teste hos spesialist? Kanskje jeg skulle gjøre det samme...

nellie 19-03-15 18:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Turid42 (Innlegg 1507497)
Men da går du bare i gang, rett og slett? Ikke teste hos spesialist? Kanskje jeg skulle gjøre det samme...

Hun har ikke vært hos spesialist. Bare tatt prøver for de vanlige matintoleransene. Fodmap er ikke så veldig annerledes enn hvordan hun spiser nå, så tester det bare ut ja.:) Men er sikkert greit å ta det med spesialisten, når dere allerede har en sånn?:)

Anne 19-03-15 18:37

Jeg hadde ikke hørt om FODMAP før, så Googlet.
Legger inn en link

http://nhi.no/forside/dette-er-fodma...rer-41880.html

Turid42 19-03-15 19:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1507505)
Hun har ikke vært hos spesialist. Bare tatt prøver for de vanlige matintoleransene. Fodmap er ikke så veldig annerledes enn hvordan hun spiser nå, så tester det bare ut ja.:) Men er sikkert greit å ta det med spesialisten, når dere allerede har en sånn?:)

Skal ta det med. Har googlet litt, og ser at det noe som er nært relatert til IBS, nemlig functional abdominal pain (FAP). Forskjellen er rett og slett at sistnevnte ikke nødvendigvis har diaré/forstoppelse, men kronisk vondt i magen som ikke lar seg forklare. Mye av de samme virkemidlene. Føler at jeg stiller litt mer "bevæpnet" i møte med "ekspertisen"!

Vibeke-67 19-03-15 20:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Turid42 (Innlegg 1507518)
Skal ta det med. Har googlet litt, og ser at det noe som er nært relatert til IBS, nemlig functional abdominal pain (FAP). Forskjellen er rett og slett at sistnevnte ikke nødvendigvis har diaré/forstoppelse, men kronisk vondt i magen som ikke lar seg forklare. Mye av de samme virkemidlene. Føler at jeg stiller litt mer "bevæpnet" i møte med "ekspertisen"!

Så bra! Lykke til, håper dere finner ut av dette. Ikke greit for de små å ha magesmerter.

Turid42 19-03-15 21:04

Takk for det, Vibeke-67! :)

mr.me 20-03-15 02:49

My nyttig info :-)
Ja, jeg følger fodmap-dietten ganske nøye om dagen. Allikevel har det vært noe som jeg har reagert på. Jeg har ibs, og legen foreslo low-fodmap.

Men, det var da jeg prøvde å kutte ut poteter og ris (som fodmap-dietten tillater) at brikkene begynte å falle på plass. Derfor følger jeg en slags "fodmap-lavkarbodiett", hvor stivelse utgår.

Har et spørsmål til i den anledningen. Hva med ost? Kan ost spises på lavkarbo, gulost f.eks? Jeg slenger av og til litt mozarella på maten, da fodmap-dietten tillater dette.

Cyan 20-03-15 05:13

All ost kan spises på lavkarbo. Unntaket er brunost.

mr.me 20-03-15 13:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cyan (Innlegg 1507562)
All ost kan spises på lavkarbo. Unntaket er brunost.

Ah, flott :)
Hva er galt med brunost? :rolleyes:

vaskeklut 20-03-15 13:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mr.me (Innlegg 1507604)

Det er stappa med sukker/karbo ;)

mr.me 20-03-15 13:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut (Innlegg 1507605)
Det er stappa med sukker/karbo ;)

Ok, takk. ;)

Kanutten 20-03-15 13:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mr.me (Innlegg 1507606)
Ok, takk. ;)

Har du lest og forstått hva lavkarbo er?
Anbefaler deg å lese denne siden jeg seff ikke har link til pr nuhh. Skal se om jeg finner den.

HP 20-03-15 16:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mr.me (Innlegg 1507604)

Inneholder mye laktose, som er en FODMAP.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:37.