Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34733)

Imse 03-07-10 20:05

LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Jeg fikk besøk i dag og hadde egentlig bare tenkt å sette på kaffe, men så kom jeg på at kanskje vi kunne lage middag/sen lunsj. Også ville jeg prøve oppskriften på focaccia jeg fant her: http://lchf-bloggen.blogspot.com/2010/06/focaccia.html
Og den ble veldig vellykket, kjempegod og både vennina mi og søstra mi skrøt fælt av den.
Det vanskeligste var å male sesamfrøene, hverken hakkebollen eller selve stavmiskeren min klarer dette tilfeldig, men jeg fikk most det noenlunde med staven, hadde det i hakkebollen med litt av eggeblandingen, og det moste seg tålelig bra.

Brødet så OG smakte som focaccia, vi åt det til stekt kyllingfileet og salat med hvitløksdressing til.

Dette er ikke siste gang jeg skal servere focaccia til venner.

Sitat:


3 egg

75g kremost

1/2 dl fløte

2 dl sesamfrø

1 ss fiberhusk

1ts bakepulver

litt salt & sukrin

olivenolje

litt havsalt

rosmarin (kan byttes ut med andre krydderurter)

oliven (kan sløyfes)

litt revet parmesan (kan sløyfes eller byttes ut med for eksempel feta)

noen skiver ekte spansk chorizo (kan byttes ut med for eksempel soltørkede tomater)
__________________________________________________ ________________

Sett ovnen på 175 grader.

Mal sesamfrøene i blenderen, eller med en stavmikser.

Tilsett egg, ost, fløte, bakepulver, litt salt og sukrin til de malte sesamfrøene og bland godt. Tilsett deretter fiberhusken og bland videre.

Dekk en ildfast form eller en liten langpanne med bakepapir. Hell røren over i formen.

Strø rosmarin, havsalt, parmesan, oliven og chorizobiter (eller det du velger å smaksette brødet med) over brødrøra. Avslutt med å dryppe god olivenolje utover røra.

Sett brødet i ovnen og la det steke i ca. 30 minutter.

La det avkjøles litt før du skjærer det i passe store porsjonsstykker.

Lemen 03-07-10 20:25

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Åh, takk for tips! Den skal jeg prøve snart!! :D

Iset 03-07-10 21:36

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Den har jeg siklet på lenge, men er uskker på hvordan jeg skal knuse disse sesamfrøene. Jeg må nok vente til food processor-lokket mitt kommer (har bestilt nytt). Stavmikser har jeg ikke. Dvs jeg har en gammel uten bolle og sånt, den funker best på supper og sånne ting.

Lemen 03-07-10 22:27

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Noen som har prøvd å male sesamfrø i mandelkvern? Går det?

Gracella 03-07-10 23:11

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Denne var bare helt nydelig!!!
Takk for linken til den siden!

Rin 04-07-10 09:08

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 898786)
Noen som har prøvd å male sesamfrø i mandelkvern? Går det?

Ikke akkurat, men jeg prøvde det en gang med solsikkefrø - og det var ikke lett, de bare sklei gjennom og var altså ikke store nok til at kverna fikk ordentlig 'tak' i dem. Da regner jeg med at sesafrø ikke blir en større suksess. :o

Imse 04-07-10 16:40

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Nå oppdaget jeg at dette er Nannhs smørbrød, men solsikkefrøene er byttet ut med sesamfrø. Ellers tror jeg det går an å bruke stavmikser og ha i litt av væsken og mose i vei.
Jeg gjorde en 3-dobbel porsjon nå( med skyr, krydderost og ekstra fløte, fordi gubben syntes jeg var sprø som forslo at han skulle kjøre 5 mil etter philadelfiaost:lol: ), og da slang jeg frøene og eggene i food prosessor og det andre litt etter litt. Og alt ble most og det så riktig ut.
Mandelkvern går ikke, den funker kun til nøtter.

Didi 04-07-10 21:01

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Det er bare å bruke en elektrisk kaffekvern til å male sesamfrø. jeg bruker det til alle "frø" jeg, - med godt resultat.
Vennlig hilsen Didi.

Lemen 04-07-10 21:25

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Didi (Innlegg 899019)
Det er bare å bruke en elektrisk kaffekvern til å male sesamfrø. jeg bruker det til alle "frø" jeg, - med godt resultat.
Vennlig hilsen Didi.

Ah, smart! Takk! :D

mål:littavetmenneske 05-07-10 12:15

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Hei! Jeg lager slik foccaccia "hele tiden"- og jeg har slutta å male frøene. Det går like godt- bare prøv :)

Akeleie 06-07-10 00:14

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
ååå.. lurer på om man kan ha reker på denne hvis man tilpasser toppingen? savner noe å ha rekene på (utrolig lei av avocado)

TinoEzio 06-07-10 01:14

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Når jeg får mot til å begynne å bake igjen skal jeg prøve. Focaccia er noe jeg liker godt.

Fofa 06-07-10 04:20

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Er det noen som har regnet på antall karber i denne? Den ser jo veldig fristene ut :)

Akeleie 06-07-10 18:05

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Da står dobbelt røre i ovnen og jeg venter spent.. begrenset toppingen denne gangen til olivenolje og maldonsalt siden jeg har tenkt å bruke den til reker, men neste gang tenker jeg oliven, cheddar, parmesan og timian.. Mmm..

Gracella 06-07-10 20:25

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fofa (Innlegg 899504)
Er det noen som har regnet på antall karber i denne? Den ser jo veldig fristene ut :)

Ca 5 g pluss de karbene som er i 2 dl sesamfrø. Nå har jeg ikke en kjøkkenvekt her, så det får andre finne ut.
Da grovregner jeg slik:
3 egg: 3g
75 g ost: 1g
0,5 dl fløte: 1,5 g.
Sesamfrø: ??
Resten av ingrediensene er såpass lite at jeg ser vekk fra de.

Karolinee 07-07-10 08:57

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Kor skal olivenoljen brukast egentli?

Akeleie 07-07-10 09:33

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
olivenoljen skal du dryppe over røra når den er i formen og all toppingen er hatt på.

Kan forøvrig ikke få rost denne oppskriften nok! Var passe skeptisk da jeg satte i gang i går, men resultatet ble aldeles fantastisk. I dag er det focaccia-rester med pålegg til frokost! Har ikke spist brød på noen mnd, og selv om det vel ikke har vært et stort savn, er det ikke til å komme unna at det er praktisk å ha brød tilgjengelig når man har det travelt om morgenen. Dette er i så måte et strålende alternativ! Saftig og godt :)

LilleMill 09-07-10 01:51

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Hvor stor form bør brukes for å få litt høyde på focacciaen? Liker hvertfall at den er et par cm høy.

Coockie 08-11-10 11:23

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 899769)
Ca 5 g pluss de karbene som er i 2 dl sesamfrø. Nå har jeg ikke en kjøkkenvekt her, så det får andre finne ut.
Da grovregner jeg slik:
3 egg: 3g
75 g ost: 1g
0,5 dl fløte: 1,5 g.
Sesamfrø: ??
Resten av ingrediensene er såpass lite at jeg ser vekk fra de.

100 g sesamfrø (uten skall) inneholder 4,5 g karbohydrater
1 dl sesamfrø veier ca 60 g.
2 dl sesamfrø vil da veie 120 g.
120 g sesamfrø har 5,4 g karbohydrater :)

Referanse:
http://dindebat.dk/mad-drikke/661936...am-til-dl.html
http://www.matvareguiden.no/sokemask...type=produkter

tara67 05-04-11 08:52

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Dette må prøves :-)

kattungen 21-05-11 18:57

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Jeg lagde denne i dag, men hadde ikke sesamfrø så jeg lagde mel av solsikkefrø isteden.

Så utroooolig godt! :D

beths 25-11-11 12:56

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Dere som har prøvd denne; bruker dere extra virgin olivenolje?

smgj 25-11-11 13:09

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Aiaiai! Noe som ser ut som brød og som ikke inneholder det forhatte glutenmelet!!! *sikle*

Denne tråden åker rett inn i oppskriftslenkelista mi!

Marella77 27-12-11 21:21

Sv: LCHF bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gracella (Innlegg 899769)
Ca 5 g pluss de karbene som er i 2 dl sesamfrø. Nå har jeg ikke en kjøkkenvekt her, så det får andre finne ut.
Da grovregner jeg slik:
3 egg: 3g
75 g ost: 1g
0,5 dl fløte: 1,5 g.
Sesamfrø: ??
Resten av ingrediensene er såpass lite at jeg ser vekk fra de.

Jeg har nå denne foccaciaen i ovnen, den lukter deilig. Takk for tips! :) Men jeg skjønner ikke at 75g kremost kan bli 1 g. På min kremost (krydder) står det 3 g pr 100, dvs 2,25g... er det mye mindre kh i andre kremoster?

xeena82 06-01-13 00:22

Sv: LCHF-bloggen sin focaccia, kjempegod!
 
Min focaccia oppskrift som jeg laga i jula:

http://4.bp.blogspot.com/-bOsZBUYMku...6+22.54.13.jpg

http://skinnyshepherd.blogspot.no/2013/01/focaccia.html


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no