Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Matbudsjettet på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34825)

Grolla 08-07-10 06:31

Matbudsjettet på lavkarbo
 
Jeg lurer på hvor mye penger dere bruker på mat i mnd.
Jeg syns jeg og min samboer bruker veldig mye penger, vi begge spiser lavkarbo.
Var bare litt nysgjerrig og ville sammenligne litt, hvis noen vil uttale seg om det da :)

Rin 08-07-10 07:07

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Hos meg går det mest i... kjøttdeig (ofte på tilbud), first price-kyllingfileter, nakkekoteletter, bacon, egg. Frosne grønnsaker, oftest spinat. Meierismør, noen meieriprodukter som fløte, creme freiche, ost.

"Ekstra" investeringer blir det om jeg skal bake og trenger fiberhusk eller frø, som ikke er så veldig billig, men drøyt i bruk. Oliven/rapsolje bruker jeg også heller litt penger på enn å gå for de aller billigste variantene.

Skorter det mer enn normalt på pengene blir det mindre meieriprodukter, og mer eggspising. :cool:

Jeg bor alene og bruker vel en "flink" uke sånn ca 400 kr på mat - da sier jeg "flink", for jeg er fryktelig lett å friste med dyrere kjøttstykker og Skyr og sånne ting, som jeg på ingen måte trenger, så det går liksom over i "kos"-budsjettet. :o

Det har alltid vært mye dyrere for meg å leve høykarbo, men da fordi det er enda mer unødvendig å la seg friste av...

Ferskenbeinet 08-07-10 09:17

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Jeg føler egentlig ikke det blir så mye dyrere, en slipper jo unna dette med snop og chips, lunsj på jobb er og med hjemmefra nå... Nå er det kun jeg som lavkarber i familien vår på 4, de andre spiser ikke SÅ ulikt meg, men spiser litt av høykarboting utenom.

Edlih 08-07-10 09:58

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Dyrere er det jo helt klart, men og helt klart verdt hver ei krone ekstra!

Zillah 08-07-10 10:53

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Det gjer eit STORT ekstra innhogg i budsjettet, heilt klart.
Har jo sett enkelte her på forumet seie at det er billigare å leve lågkarbo fordi dei ikkje lenger bruker 200 kroner om dagen på snask og brus, men for meg som ikkje eingong har brukt 200 i månaden på det, så merkar eg veldig godt at det kostar å ete skikkeleg mat. Har også fire ungar som helst skal ha litt betre mat enn berre billig-kneip med billig-margarin, billig-nudlar, billig-pommesfrites og billig-pizza til middag...

Cherry 08-07-10 11:42

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Hvordan gir det egentlig innhogg? Skal vi se; Jeg kjøper akkurat det samme som før, minus godteri, frukt, potet, pasta, ris, hvetemel, annet mel, fiskekaker, kjøttkaker etc. Legg på en pakke fløte i uka + en rømmeboks på to uker, og litt skyr...der har du meg. Skyren er jo forøvrig dyr, det skal de ha....17kroner for en boks lissom.

Imse 08-07-10 11:58

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Edlih (Innlegg 900310)
Dyrere er det jo helt klart, men og helt klart verdt hver ei krone ekstra!

Hvorfor er det helt klart dyrere? Kanskje for deg, men ikke for alle.

Her i huset er det bare jeg som spiser lavkarbo på heltid, men vi bruker ikke mere penger på mat enn før. Vi kjøper mindre drittmat og mere næringstett mat. Og enda har vi et barn som i denne perioden har gått fra 100% sondemat til å spise 70% selv, så vi kjøper mat til henne også( og hun spiser kesam for 40-50kg i uka).

Nå skal det sies at jeg handler kjøttdeig på tilbud og har alltid masse kjøttdeig i fryseren, jeg kjøper billig frossen kyllingfilet, billig frossenfisk og billige egg( pluss egg fra egne høner). Egg er billig mat og vi spiser mye egg.

Grolla 09-07-10 00:56

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 900347)
Hvordan gir det egentlig innhogg? Skal vi se; Jeg kjøper akkurat det samme som før, minus godteri, frukt, potet, pasta, ris, hvetemel, annet mel, fiskekaker, kjøttkaker etc. Legg på en pakke fløte i uka + en rømmeboks på to uker, og litt skyr...der har du meg. Skyren er jo forøvrig dyr, det skal de ha....17kroner for en boks lissom.


Hva er skyren? :confused:

Grolla 09-07-10 01:01

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Delte meninger her. Jeg og min samboer bruker ca 5000 kr i mnd på mat, om ikke litt mer.... Har ikke noe oversikt fra før vi begynte på lavkarbo siden vi ikke hadde felles "matkonto" før. Syns det er litt mye penger å bruke på mat, men er bombesikker på at vi brukte like mye eller mer når vi frotset potetgull (savne det litt på dag 63 uten), og annet tjafs. Spiste ute gjorde vi også kjempeofte. Forstå meg rett, vi har råd til det og vi stortrives med lavkarbo. Min samboer har gått ned 14 kg på 63 dager :) Eneste er at jeg nå har fått oversikt over hva vi bruker på mat, å da ble jeg litt nysgjerrig på hva andre bruker :)

Cherry 09-07-10 06:56

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 900616)
Hva er skyren? :confused:

Skyr, fra q-meieriene

Cherry 09-07-10 06:57

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 900618)
Delte meninger her. Jeg og min samboer bruker ca 5000 kr i mnd på mat, om ikke litt mer.... Har ikke noe oversikt fra før vi begynte på lavkarbo siden vi ikke hadde felles "matkonto" før. Syns det er litt mye penger å bruke på mat, men er bombesikker på at vi brukte like mye eller mer når vi frotset potetgull (savne det litt på dag 63 uten), og annet tjafs. Spiste ute gjorde vi også kjempeofte. Forstå meg rett, vi har råd til det og vi stortrives med lavkarbo. Min samboer har gått ned 14 kg på 63 dager :) Eneste er at jeg nå har fått oversikt over hva vi bruker på mat, å da ble jeg litt nysgjerrig på hva andre bruker :)

Det syns jeg er ufattelig mye. Riktignok kjenner jeg familier med matbudsjett på 12-13 tusen kroner pr mnd, men selv bruker jeg langt under 2000 kroner på mat.

jvb 09-07-10 09:51

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Ca 4000 tusen i mnd for to voksne, hvorav kun meg på ketogen diett og hun på lavkarbo. Og det er egentlig rom for å kutte litt til, men bekvemmeligheten av å velge litt bedre kjøtt i ny og ne er jo verdt litt hehe

Photobscura 09-07-10 11:56

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Alt fra tusen til femtenhundre kr i måneden på mat, og jeg er en person. Ikke så mye, nei! Men så sparer jeg en del på at jeg spiser veldig lite grønnsaker og ingen meieriprodukter bortsett fra melk, forsåvidt.

mamma87 09-07-10 15:46

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
ca 2000-3000kr i mnd. Er blitt mye flinkere å planlegge hva vi skal ha til måltidene og kjøper som regel bare det vi trenger, så derfor bruker vi mindre penger på mat nå enn før..vi er 2 voksne og 1 barn..

Grolla 09-07-10 22:24

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Okei, vi har jo forsovidt bare holdt på i 2 mnd. Så etterhvert så man kommer inn i det så klare vi kanskje å kutte litt på kostnadan:)

Ferskenbeinet 09-07-10 22:55

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Når dere sier matbudsjett. Er det kun mat, eller gjelder det de tingene som handles på matbutikker? Feks vaskemiddel, såpe etc.?

kennygirl 10-07-10 00:02

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Har ikke tall på hva vi bruker på mat, men jeg spiser i alle fall mindre og færre måltider. På høykarbokosthold ble det mye gatekjøkkenmat, chips og sjokolade - så jeg tror at vi faktisk sparer noen kroner på lavkarbomat :)
Eneste som blir ganske dyrt er dersom jeg lager desert eller kake dersom det er bursdag...

Grolla 10-07-10 20:42

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Æ tenke vel på alt som handles i matvarebutikken... Mat, vaskemiddla osv.

Kitt 10-07-10 21:08

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 901073)
Æ tenke vel på alt som handles i matvarebutikken... Mat, vaskemiddla osv.

Men vaskepulveret blir vel ikke dyrere selv om man spiser LCHF?;)

Ferskenbeinet 10-07-10 21:18

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
nei klart det blir ikke dyrere med vaskemiddel, hun svarte nok på mitt innlegg. Jeg lurte bare på om summene dere oppga her gjaldt KUN mat, eller alt i matbutikk! ;) Måtte ha noe å sammenligne med!

Carisma 11-07-10 00:47

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Grolla (Innlegg 901073)
Æ tenke vel på alt som handles i matvarebutikken... Mat, vaskemiddla osv.

punkt EN for å redusere budsjettet må jo være å slutte å handle vaskemidler i matbutikken! Snakk om penger ut vinduet... Har man en Felleskjøpet eller Staples (tidl Binders) i noenlunde i nærheten sparer man masse på å handle det der!

Licota 11-07-10 13:50

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Og når man ikke har det, Carisma, funker det fjell å handle på butikken. Og man kan spare mange kroner ved å kjøpe vaskepulver, og ikke tabletter /flytende.

Men når det kommer til mat vil jeg tippe av vi ligger på rundt 3500kr måneden for to voksne. Vi handler i hovedsak på Kiwi. Vil anbefale andre å handle basisvarer og det man bruker mest av på Kiwi/lavpris, og heller ta en tur til Centra/Meny/Ultra de gangene man er ute etter noe spesielt. Utrolig mye penger å spare på det.

Photobscura 11-07-10 14:06

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Jeg mente bare mat, ja. Les overskriften en gang til, det står da vitterlig "matbudsjett" ;).
Når det kommer til vaskemiddel er jeg ikke så opptatt av å spare, så mye bruker jeg ikke av det uansett, ettersom jeg bare er én person. Jeg tåler heller ingen av billigmerkene, kun Neutral eller Blenda sensitive, og den flytende av sistnevnte sliter mye mindre på klær enn pulver, og gjør at jeg slipper å bruke tøymykner (hvilket jeg ikke liker så godt uansett).

Konkelimonke 12-07-10 10:43

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Hmm.... me bruken (2voksne + 1 barn) ca 3000-4000kr i mnd på mat tenkjer eg. No har me to husstander på ein måte då, sia me har to leiligheiter me vekslar litt på å vera i (skal vera så glad den 27.august når me flyttar inn i nyehuset vårt!!!:D) så det vert ein del ekstrakjøp som er heilt unødvendige... Men når me får EIN husstand å forholda oss til, satsar eg på at ein plass rundt 3000kr i mnd skal fungera fint :)

No har me det slik at vetlejenta et litt frukt og frukostblandingar og litt sånn, og gubben et av og til på jobb (får det dekka), og eg et ganske lite på lavkarbo - men fettfult og godt! Så då vert det faktisk rimlegare enn når eg ikkje et lavkarbo og ikkje eig magemål og kan stappa innpå med alt mogleg.... off... glad eg et lavkarbo altså!!! Hehe!

Men, eg trur dette varierer litt for kvar enkelt. Er jo greit å unna seg litt skikkelig ferskt kjøt av og til og slik. Og nokon held seg unna "dyre" meieriprodukter som fløyte og slik.... men, så lenge ein trivst er jo det viktigast :) Er livet og helsa det er snakk om her :)

Nannah 12-07-10 12:12

Sv: Matbudsjettet på lavkarbo
 
Har ingen direkte oversikt over hva vi bruker...men helt bombesikkert mye mindre uten, frukt, godis, is, kaker,potet, osv..
Handler forøvrig alt av kjøtt og oster i Sverige ca hver tredje uke...kjøper egg av bonden...prioriterer skikkelig fisk og betaler gjerne litt extra for den:ja:

For oss som er godt voksene og etablerte er det heller ikke noe poeng å handle så billig som mulig...mer opptatt av kvaliteten på maten...men det er klar at når en godt mørnet fet entrecott koster den halve i Sverige og dessuten har bedre kvalitet...da velger vi den:)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no