Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Suksessterte (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1243)

guro 08-06-04 22:49

Suksessterte
 
Suksess terte



Mandelbunn:

· 5 stivpiskede eggehviter

· 200 gr malte mandler

· 150 gr fruktose

· 0,5 ts bakepulver



Stekes ved 150°C til lys bunn.



Krem:

· 5 eggeplommer

· 0,5 boks Viking melk

· 150 gr fruktose

Blandes i kjele og kokes til grøt, avkjøles. Rør inn

· 150 gr smør



Pyntes med

· ristede mandelflak.



Fin å fryse, del gjerne i biter etter at den er frosset. Tiner mens kaffen koker.

elian 23-08-04 09:50

Hvorfor Vikingmelk? Er det ikke greit nok med fløte da?


Denne hørtes foresten veldig god ut! Vet du om den blir god hvis man erstatter fruktosen (evnt. den i kremen/fyllet bare) med Natreen?

guro 23-08-04 10:40

Det var bare Vikingmelk i originaloppskiften. Blir muligens litt mer karamellete-smak. Du kan sikkert bruke fløte. Tror det ligger an Anne-kake med tilsvarede krem av fløte her et sted. Har ikke prøvd Natreen!

Albertine 14-11-04 13:40

Sånn som suksessterte lages i disse trakter er jeg nødt til å ha litt smeltet sjokolade som lokk. Går sikkert fint med 70% sjokolade, iblandet bittelitt smeltet smør?

guro 14-11-04 13:52

Helt sikker! Eventuelt cocosa i stedet for smør. Lykke til!

nalana 14-11-04 15:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albertine
Sånn som suksessterte lages i disse trakter er jeg nødt til å ha litt smeltet sjokolade som lokk. Går sikkert fint med 70% sjokolade, iblandet bittelitt smeltet smør?

Oi, oy, oj, der var julevarianten av suksessterte klar. For en geniel ide:D

Jeg har forresten brukt å blande en liten halvdel av kremen med sjokolade av og til, slik at halve kake er med brun krem. Deilig det også. Og så blander jeg de litt i hverandre med en kniv på toppen, slik at det blir dekorativt også:)

guro 15-11-04 10:32

Bra tips! :D

Albertine 15-11-04 12:30

Hehe, dette er knallbra! Tre lyse hoder tenker bedre enn ett! :)

tess81 16-11-06 18:48

Sv: Suksess terte
 
Fant denne, jeg elsker suksess terte, men er det noen som har prøvd denne med splenda???

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro (Innlegg 8305)
Suksess terte



Mandelbunn:

· 5 stivpiskede eggehviter

· 200 gr malte mandler

· 150 gr fruktose

· 0,5 ts bakepulver



Stekes ved 150°C til lys bunn.



Krem:

· 5 eggeplommer

· 0,5 boks Viking melk

· 150 gr fruktose

Blandes i kjele og kokes til grøt, avkjøles. Rør inn

· 150 gr smør



Pyntes med

· ristede mandelflak.



Fin å fryse, del hjerne i biter etter at den er frosset. Tiner mens kaffen koker.


Lemen 16-11-06 20:07

Sv: Suksess terte
 
Hei! Her er min versjon, fikk oppskriften av Nalana, men jeg har endret den litt!

Bunn:
250 g. mandler
5 stivpiskede eggehviter
1,5 dl splenda

160 grader i ca 30-35 minutter.

Fyll:
5 eggeplommer
1,5 dl fløte
1,5 dl splenda
100 g meierismør
vaniljesukker (husker ikke helt hvor mye jeg brukte) Burde sikkert vært vaniljeessens, men det var det jeg hadde... :o

Varmer opp alt untatt smøret på svak varme, til det tykner (skal ikke koke), så avkjøler jeg kremen, før jeg blander mykt smør i blandingen og setter den i fryseren for avkjøling.

Har laget kaken etter denne oppskriften 1 gang. Serverte den til en venninne som ikke spiser lavkarbo, og hun syntes den var god. (Og det gjorde jeg og ;)) Det eneste problemet var at bunnen ble ganske tørr, men tror kanske det kom av at bunnen var litt mye stekt. Jeg har også kuttet ned på smøret i kremen, synes det blir for mye smørsmak med 150 g.

Tips: Jeg bruker å sile kremen når jeg har blandet eggeplommene, splenda og fløte - da får jeg vekk de slintrene som kommer av eggeplommene, og kremen blir glattere.


Enjoy! :D

(Er favorittkaken min, og har laget den ørten ganger før... :o )

tess81 17-11-06 12:38

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lemen (Innlegg 214752)
Hei! Her er min versjon, fikk oppskriften av Nalana, men jeg har endret den litt!

Bunn:
250 g. mandler
5 stivpiskede eggehviter
1,5 dl splenda

160 grader i ca 30-35 minutter.

Fyll:
5 eggeplommer
1,5 dl fløte
1,5 dl splenda
100 g meierismør
vaniljesukker (husker ikke helt hvor mye jeg brukte) Burde sikkert vært vaniljesukker, men det var det jeg hadde... :o

Varmer opp alt untatt smøret på svak varme, til det tykner (skal ikke koke), så avkjøler jeg kremen, før jeg blander mykt smør i blandingen og setter den i fryseren for avkjøling.

Har laget kaken etter denne oppskriften 1 gang. Serverte den til en venninne som ikke spiser lavkarbo, og hun syntes den var god. (Og det gjorde jeg og ;)) Det eneste problemet var at bunnen ble ganske tørr, men tror kanske det kom av at bunnen var litt mye stekt. Jeg har også kuttet ned på smøret i kremen, synes det blir for mye smørsmak med 150 g.

Tips: Jeg bruker å sile kremen når jeg har blandet eggeplommene, splenda og fløte - da får jeg vekk de slintrene som kommer av eggeplommene, og kremen blir glattere.


Enjoy! :D

(Er favorittkaken min, og har laget den ørten ganger før... :o )

Tusen hjertelig takk, elsker denne kaka.........eller vet jo ikke denne da, men du skjønner, ;)

Sivensvans 17-11-06 13:20

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro (Innlegg 8305)

Fin å fryse, del hjerne i biter etter at den er frosset.

Hihi, artig skriveleif......:D

Mya 17-11-06 14:09

Sv: Suksess terte
 
Hei har klaget med både splenda og fruktose, best med fruktose... blir faktisk litt salt med splenda og må ha mye søtning både salt og søt på en måte høres rart ut, mulig om man bruker usaltet smør, at det blir bedre men uansett god nok

tess81 17-11-06 16:25

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mya (Innlegg 214949)
Hei har klaget med både splenda og fruktose, best med fruktose... blir faktisk litt salt med splenda og må ha mye søtning både salt og søt på en måte høres rart ut, mulig om man bruker usaltet smør, at det blir bedre men uansett god nok


skjønte ikke heilt det derre med : må ha mye søtning både salt og søt: ??

guro 17-11-06 17:18

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sivensvans (Innlegg 214940)
Hihi, artig skriveleif......:D

Det er medfødt! :rodme: ... skriveleif altså, ikke oppdelt hjerne ... :rodme:

Titti 16-12-06 23:18

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tess81 (Innlegg 214980)
skjønte ikke heilt det derre med : må ha mye søtning både salt og søt: ??

Etter sara B så skjønner vi den kanskje litt bedre ;)

I sta lagde jeg ostekake og da jeg hadde i splenda (istedet for melis) i ostemassen så ble smaken bittelite granne salt. Og her kan jeg jo ikke skylde på smøret heller :confused:

Titti 16-12-06 23:20

Sv: Suksess terte
 
Tror jeg skal lage disse som små munnfuller i muffinsformer i stedet for en kake jeg :ja:

tess81 17-12-06 12:29

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Titti32 (Innlegg 222361)
Etter sara B så skjønner vi den kanskje litt bedre ;)

I sta lagde jeg ostekake og da jeg hadde i splenda (istedet for melis) i ostemassen så ble smaken bittelite granne salt. Og her kan jeg jo ikke skylde på smøret heller :confused:

Kansjke det er bedre å bruke natreen???

Nille 17-12-06 15:37

Sv: Suksess terte
 
Sikker på at du bare "kjenner saltsmak" ? Om du er i ketose kan saltsmaken virke sterkere om det ER salt i maten og det kan smake litt salt selv om det ikke ER salt i maten også. Det har visst noe å gjøre med ketonene og den smaken du har i munnen når du er i ketose..... har det blitt meg forklart. Dvs. at du kjenner en saltsmak som egentlig ikke er der.

Men om du IKKE er i ketose er det jo en annens sak. Da har du sannsynliivs bare blitt mer "var" på saltsmak. Mange på lavkarbokost blir det av en eller annen grunn. Jeg er ikke i ketose lenger, men det skal veldig lite salt til i min mat før den blir for salt liksom.

Få andre til å smake uten å si hva du leter etter. Sør hva du skal ha "mer eller mindre av" i det du har laget. da får du et ærlig svar...som regel....

:D


PS ......om du lagde bunn i ostekaka, hadde du smør i den kanskje ?

Titti 17-12-06 22:49

Sv: Suksess terte
 
Mulig det, tror jeg er i ketose fortatt, eller kanskje ikke etter denne helgen ;)

Tenkte på selve osterøra, den smakte litt salt, men den var rågod i dag!

Gladimat 14-05-07 11:29

Sv: Suksess terte
 
Hvor mange karber er det i denne suksessterten om man bruker splenda? Noen som er gode i matematikk her? :rolleyes:

Smula 14-05-07 14:17

Sv: Suksess terte
 
Går det an å kutte ut bunnen og bare lage kremen og spise den med skje og gi blaffen i å dele med alle andre...?? :w00t:

guro 14-05-07 14:30

Sv: Suksess terte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Smula (Innlegg 275978)
Går det an å kutte ut bunnen og bare lage kremen og spise den med skje og gi blaffen i å dele med alle andre...?? :w00t:

Alt går ... :p

Sivensvans 15-05-07 09:20

Sv: Suksessterte
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av guro (Innlegg 8305)



Stekes ved 150°C til lys bunn.

Hei Guro!

Tenkte å prøve meg på denne i dag - men, hvor lenge sånn ca steker du denne bunnen?


Ha en suksessfull dag!:p

guro 15-05-07 10:17

Sv: Suksessterte
 
Til den ser passe stekt ut! ;) Jeg vet ikke i tid.:o Omkring 20 minutter? Du må bare følge med. Med fruktose og derved laver steketemperatur tar litt det lenger tid en med sukker og høyere temperatur. Og det er jo ikke helt krise om den ikke blir helt gjennomstekt heller, dette er jo marsipan.

Jeg pleier alltid lage to når jeg lager, så jeg får brukt hele boksen med viking melk.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no