Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Kan man spise for mye fett? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30607)

timich 24-01-10 19:42

Kan man spise for mye fett?
 
Jeg teller ikke karber, orker ikke det men vet at jeg holder meg på rundt 25 kh til dagen (fordi jeg har telt maaange ganger før...). Dere andre som ikke teller og som spiser lavkarbo for å gå ned i vekt (ikka bare for å stabilisere), er dere moderate i fettinntaket? Eller er det bare å kjøre på? Jeg vet at jeg spiser ganske mye fett og at man skal det, men jeg er likevel redd for at det kan bli for mye og at det derfor hemmer vektnedgangen?:confused:

timich 24-01-10 19:45

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Jeg ser at flere har spurt om det samme før altså, og jeg har lett i disse trådene, men vil gjerne høre litt om andres erfaringer også:) Jeg spiser ikke så mye fett at jeg får vondt i magen iallfall...

Imse 24-01-10 19:47

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Går du ned i vekt eller ikke?
Jeg klarer ikke å spise for mye fett, da spyr jeg, for det blir alt for mye mat. Så lenge jeg spiser nok protein i utgangspunktet og fyller på med passelig mengde fett så blir det ikke for mye. Kan tenke meg at jeg spiser 150-200g fett i døgnet.

timich 24-01-10 19:50

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 820913)
Går du ned i vekt eller ikke?
Jeg klarer ikke å spise for mye fett, da spyr jeg, for det blir alt for mye mat. Så lenge jeg spiser nok protein i utgangspunktet og fyller på med passelig mengde fett så blir det ikke for mye. Kan tenke meg at jeg spiser 150-200g fett i døgnet.

Ja, jeg går ned i vekt, omtrent 1/2-1 kg i uken har jeg ligget på på det jevne. Så jeg er jo fornøyd med det:) Jeg er ikke kvalm, men det er jo noe med det man har lært fra gammelt av om å ikke pøse på med så mye fett. Gammel vane er vond å vende:o Jeg aner ikke hvor mange gram jeg spiser, men jeg gjør som du og passer på å spise nok protein, litt grønnsaker (kun de med lavt kh-innhold) og fyller på med fett i så store mengder jeg klarer (kan jo ikke begynne å drikke smøret da:D).

Mentha 25-01-10 09:57

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Det er godt at flere tar det opp, jeg tenker mye på det selv :) Men jeg tenker også at logisk sett så bør det vel være mer energi som går ut enn det som kommer inn for at man skal gå ned i vekt..? Så jeg prøver å avbalansere fettinntaket litt etter hvor aktiv jeg er i løpet av en dag. Vet ikke om det er riktig tankegang, men den er logisk for meg i alle fall :p

Ellers synes jeg også det er vanskelig å omstille seg til at man skal gå ned i vekt av å spise fett.. Men det er vel en fase det og ;) Har ikke holdt på så lenge (er på uke 3 nå), men ser jo allerede at det detter av noen kilo, så da er jeg fornøyd og inspirert!

Kitt 25-01-10 10:33

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Altså, spiser man for mye fett, vil det som regel komme ut igjen som fett- diare!:eek:
Og om man spiser veldig fet mat, blir man fortere mett og det tar lang tid før man blir sulten igjen, så ville tro det går opp i opp, egentlig!:rolleyes:

Vettel 25-01-10 12:47

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Timich: Hvis du går ned 1/2 - 1 kg i uka, så burde du ikke klage! Det er vel beste tegn på riktig balansert kosthold i forhold til din kropp??

Skulle ønske det var mine tall... Lyst å dele hva du spiser normal dag?

jvb 25-01-10 13:33

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mentha (Innlegg 821120)
Men jeg tenker også at logisk sett så bør det vel være mer energi som går ut enn det som kommer inn for at man skal gå ned i vekt..?

Vel, du har fått inn den klassiske "spis mindre, tren mer"-floskelen her (noe du ikke er alene om)

Rent fysisk så er det helt motsatt:
energi må komme inn, hvis den skal kunne komme ut

Altså; inntaket av energi styrer omdanningen av energi

Alkazelters 25-01-10 17:45

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 821146)
Altså, spiser man for mye fett, vil det som regel komme ut igjen som fett- diare!:eek:
Og om man spiser veldig fet mat, blir man fortere mett og det tar lang tid før man blir sulten igjen, så ville tro det går opp i opp, egentlig!:rolleyes:

Jeg har fortsatt til gode å se beviser på dette..

Kitt 25-01-10 17:58

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 821380)
Jeg har fortsatt til gode å se beviser på dette..

Hadde jeg ikke vært godt gift, skulle jeg invitert deg inn på badet mitt etter en fettrik frokost!:eek:;):p

Kan ikke helt skjønne at du kverner om disse bevisene for fettdiare. Tror du oss ikke når vi sier at vi opplever det innimellom???:confused:

Steatore er jo et medisinsk begrep. Hva er det du ikke helt forstår her?

Alkazelters 25-01-10 18:29

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Løs mage etter å ha spist for mye fett er ikke ensbetydende med at alt fettet kommer ut igjen. Det er et sykdomstegn om kroppen ikke klarer å ta opp maten du spiser. Jeg har tilgode å se dokumentasjon på at kroppen driter ut igjen overflødig fettinntak. Jeg kverner ikke rundt dette for å kverulere, men fordi jeg mener vi skal etterstrebe å gi råd og svar som er korrekte.

Charlott 25-01-10 18:35

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Uansett hvor lite medisinsk korrekt det kanskje er får jeg også fettdiarè om jeg overdriver fettintaket...

Imse 25-01-10 19:00

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 821397)
Løs mage etter å ha spist for mye fett er ikke ensbetydende med at alt fettet kommer ut igjen. Det er et sykdomstegn om kroppen ikke klarer å ta opp maten du spiser. Jeg har tilgode å se dokumentasjon på at kroppen driter ut igjen overflødig fettinntak. Jeg kverner ikke rundt dette for å kverulere, men fordi jeg mener vi skal etterstrebe å gi råd og svar som er korrekte.

Så når det flyter fettperler i do så er det mannen min som sølte hydraulikkolje i do?

timich 25-01-10 19:53

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vettel (Innlegg 821216)
Timich: Hvis du går ned 1/2 - 1 kg i uka, så burde du ikke klage! Det er vel beste tegn på riktig balansert kosthold i forhold til din kropp??

Skulle ønske det var mine tall... Lyst å dele hva du spiser normal dag?

Jeg klager ikke i det hele tatt:D Lurte bare på om det kunne bli for mye av det fete...

Hm, hva jeg spiser en normal dag varierer i grunnen veldig. De aller fleste oppskriftene har jeg henta her inne, ellers har jeg modifisert mine egne oppskrifter til å bli LCHF-vennlige.

I dag har jeg spist:
Frokost: 2 av Nannahs knekkebrød, ett med ost og et med skinke. En del majones på sistnevnte og mye smør på begge. Og litt agurk ved siden av.
Mellommåltid: 1 Babybel, 1 Buko-ost, litt paprika og 5-6 mandler.
Lunsj: Pannekake laget av 2 egg og 1/2 dl fløte, stekt i smør. Hadde på stekt bacon , Philadelphia, brie-ost og paprika.
Middag: Dampet røkt kolje med Nannahs potetmos-erstatning ved siden av.

Og innimellom har jeg drukket en del kaffekopper med Cocosa i:)

Licota 26-01-10 20:41

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 821397)
Løs mage etter å ha spist for mye fett er ikke ensbetydende med at alt fettet kommer ut igjen. Det er et sykdomstegn om kroppen ikke klarer å ta opp maten du spiser. Jeg har tilgode å se dokumentasjon på at kroppen driter ut igjen overflødig fettinntak. Jeg kverner ikke rundt dette for å kverulere, men fordi jeg mener vi skal etterstrebe å gi råd og svar som er korrekte.

Vel. Du kan jo alltids spørre de som har gått på "slankepiller" ala den typen hvor fettet i kosten ikke taes opp - det går rett igjennom. Mange sleit med å få rent klosettet etterpå, siden det ble så surt og "harskt."

Alkazelters 26-01-10 22:57

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 822067)
Vel. Du kan jo alltids spørre de som har gått på "slankepiller" ala den typen hvor fettet i kosten ikke taes opp - det går rett igjennom. Mange sleit med å få rent klosettet etterpå, siden det ble så surt og "harskt."

Ja, om man tar preparater som fører fettet tvers gjennom er det vel ikke rart at nettopp dette skjer. Men at en slik sykdomsliknende tilstand skal oppstå når vi mennesker spiser det kostholdet vi er beregnet å spise, har jeg liten tro på.

Chunky har skrevet om dette i en annen tråd, kikk litt på det han har skrevet om bimmelim og bommelom:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ttdiare&page=6

Kitt 26-01-10 23:30

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Chunky skriver mye, han, men det betyr ikke at jeg ikke får diare av å spise mye fett!

Jeg har aldri sagt at ALT fettet kommer ut igjen. Jeg sier at for mye fett i maten gir diare!

Jeg skal innrømme en liten fakta- feil, dog! Å få diare av fet mat er ikke det samme som steatore!:o

vaskeklut 27-01-10 02:21

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Jeg får også fettdiaré om jeg spiser for mye fett. Dog, det skal en del til før det skjer (for min del) :D

Alkazelters 27-01-10 13:12

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 822200)
Chunky skriver mye, han, men det betyr ikke at jeg ikke får diare av å spise mye fett!

Jeg har aldri sagt at ALT fettet kommer ut igjen. Jeg sier at for mye fett i maten gir diare!

Jeg skal innrømme en liten fakta- feil, dog! Å få diare av fet mat er ikke det samme som steatore!:o

Du har sagt at om man spiser for mye fett, kommer det som regel ut igjen. Ordet alt har du aldri brukt.

Sitat kitt:
"Altså, spiser man for mye fett, vil det som regel komme ut igjen som fett- diare!"

Kitt 27-01-10 14:27

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 821397)
Løs mage etter å ha spist for mye fett er ikke ensbetydende med at alt fettet kommer ut igjen.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 822200)
Chunky skriver mye, han, men det betyr ikke at jeg ikke får diare av å spise mye fett!

Jeg har aldri sagt at ALT fettet kommer ut igjen. Jeg sier at for mye fett i maten gir diare!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 822500)
Du har sagt at om man spiser for mye fett, kommer det som regel ut igjen. Ordet alt har du aldri brukt.

Sitat kitt:
"Altså, spiser man for mye fett, vil det som regel komme ut igjen som fett- diare!"

Nei, jeg har aldri brukt ordet alt, men det har du! I betydning at det er det jeg har sagt!

Men altså, (sånt frem -og tilbake- tull blir for dumt:p)kan du gå med på følgende da:
For mye fett vil kunne gi diare!

Alkazelters 27-01-10 15:48

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 822551)
Nei, jeg har aldri brukt ordet alt, men det har du! I betydning at det er det jeg har sagt!

Men altså, (sånt frem -og tilbake- tull blir for dumt:p)kan du gå med på følgende da:
For mye fett vil kunne gi diare!

Jeg har aldri benektet at mye fett kan gi diare.

Jeg synes bare det er dumt at folk kan få inntrykk av at du kan spise syke mengder fett, uten problem fordi det går rett gjennom.

Om jeg spør om man kan få for mye fett og får til svar:
"Altså, spiser man for mye fett, vil det som regel komme ut igjen som fett- diare!"

Da finner jeg ikke mange andre tolkninger av det svaret enn at: Spiser man for mye fett, så kommer det som er for mye ut igjen.

Jabba 20-02-10 21:56

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Noen som har opplevd at for mye fett stopper vektnedgangen?

Chunky 20-02-10 22:44

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Selvfølgelig. Du kan boltre deg i fett uten å legge på deg så lenge du er i ketose, men du går ikke ned i vekt. Det er her mange trår feil. Du tømmer ikke kroppens lagre hvis du hele tiden tilfører like mye energi som du forbruker. Sånn er det bare. Vi kan gjøre mye for å påvirke forbrenningen i en positiv retning, men vi kan ikke oppheve fysikkens lover. Lavkarbo er sunt og bra, og den desidert beste måten å gå ned i vekt på. Men det er ikke magi.

Jabba 21-02-10 12:21

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Chunky (Innlegg 835406)
Selvfølgelig. Du kan boltre deg i fett uten å legge på deg så lenge du er i ketose, men du går ikke ned i vekt. Det er her mange trår feil. Du tømmer ikke kroppens lagre hvis du hele tiden tilfører like mye energi som du forbruker. Sånn er det bare. Vi kan gjøre mye for å påvirke forbrenningen i en positiv retning, men vi kan ikke oppheve fysikkens lover. Lavkarbo er sunt og bra, og den desidert beste måten å gå ned i vekt på. Men det er ikke magi.

Så for meg som har stått stille en stund nå så er kanskje cluet å redusere på mengden fett (jeg ligger på ca 180 - 200 gr dagen) i steden for å pøse på med mer.......???

Jeg har Cocosa i teen min 4-5 ganger daglig. Dvs ca 70 gr totalt. Hvis jeg kutter ut noe av dette - er det da nok med det fettet jeg får via maten? Som da vil bli ca 100 - 120 gr......

Endrer behovet for fett seg etterhvert som kroppen minsker? Slik som behovet for mat?

Jeg er i tvil om jeg må ØKE på fettet eller om jeg må MINSKE på fettet for å få ytterligere nedgang...

Må innrømme at det høres mer fristende ut å prøve en uke og to på redusert fettmengde....føler jeg spiser utrolig mye fett og sliter med å få i meg enda mere.....:p

Gerd 21-02-10 12:27

Sv: Kan man spise for mye fett?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 835605)
Så for meg som har stått stille en stund nå så er kanskje cluet å redusere på mengden fett (jeg ligger på ca 180 - 200 gr dagen) i steden for å pøse på med mer.......???

Jeg har Cocosa i teen min 4-5 ganger daglig. Dvs ca 70 gr totalt. Hvis jeg kutter ut noe av dette - er det da nok med det fettet jeg får via maten? Som da vil bli ca 100 - 120 gr......

Endrer behovet for fett seg etterhvert som kroppen minsker? Slik som behovet for mat?

Jeg er i tvil om jeg må ØKE på fettet eller om jeg må MINSKE på fettet for å få ytterligere nedgang...

Må innrømme at det høres mer fristende ut å prøve en uke og to på redusert fettmengde....føler jeg spiser utrolig mye fett og sliter med å få i meg enda mere.....:p

Du går på ketolyse ikke sant?

Man skal ikke spise fett "så det tyter ut øra" på ketolyse.
Velger man de feteste produktene,lager gode fete sauser osv, så skal det faktisk ikke være nødvendig å tilføre fett utenom kosten,
Du skal spise deg mett til hvert måltid, og spise når du er sulten.
Viss man blir fort sulten mellom måltidene, kan det indikere på for lite fett i kosten.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no