Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   KnutteLOFF! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34793)

Kitt 11-07-10 21:07

Sv: KnutteLOFF!
 
Jeg kjøpte mitt glutenmel på Helios. Bare pass på at de ikke prakker på deg glutenfritt mel, for det er ikke det du vil ha!;)

Jeg byttet ut bare litt av glutenmelet med kokosmel og fikk en deig som slett ikke ville heve! :p:o:)

wevi 12-07-10 20:11

Sv: KnutteLOFF!
 
Å det her må prøves! :) I mårra er det å fyke innom helsekosten å kjøpe glutenmel. :) Rundstykkene frista meg.

Victory 14-07-10 16:57

Sv: KnutteLOFF!
 
Mitt er klart til steking nå...ser super snadder ut!

Hvor i ovnen satte dere det?
:)

Lisbeth 14-07-10 23:41

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Victory (Innlegg 902360)
Mitt er klart til steking nå...ser super snadder ut!

Hvor i ovnen satte dere det?
:)

Jeg stekte de nederst i ovnen :)

wevi 15-07-10 08:40

Sv: KnutteLOFF!
 
Jeg stekte min på varmluft, og da spiller det egentlig ikke så mye hvor du setter den, bare du har en god ovn. :) I går spiste jeg blåskjell med loff og masse hvitløksmør. DET var det digg det.

Victory 15-07-10 08:53

Sv: KnutteLOFF!
 
Stekte det midt i jeg..funka glimrende det også. :)
Og det var helt perfekt til ostesmørbrød i toastjernet. Tusen takk for flott oppskrift! I dag skal jeg teste med litt mer korn oppi.

Ferskenbeinet 15-07-10 09:09

Sv: KnutteLOFF!
 
Hva ble den beste oppskriften til nå? Skal prøve meg på dette i helga tror jeg!

wevi 15-07-10 12:32

Sv: KnutteLOFF!
 
Jeg har erfart her på forumet at det er smart å ta den som er nyest oppdatert. ;) Da er det ofte mange som har forska litt. Gjelder ikka alt altså, men jeg prøvde den med kulturmelk og 170 gram glutenmel. Ble veldig bra. :)

Lisbeth 15-07-10 16:54

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 900258)
Jeg har gjort et forsøk til i dag.. ;)

170g glutenmel (34 kh)
40g bakepro (2,4 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)

Det gir ca 42 karber i hele brødet :)

Jeg hadde litt lite glutenmel, så jeg halverte oppskriften og lagde rundstykker i stedet. Jeg lagde 8 stykker, men de ble litt for små, 5 hadde nok vært bedre.. Jeg håpet de skulle heve litt mer ;)

De ble gode, men litt "seige" på en måte.. tror jeg skal prøve å kutte ut fiberhusken.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth (Innlegg 900524)
Nytt forsøk i dag :) Byttet ut Bakepro med Ketolyse bakemiks, og det fungerte helt utmerket. Kuttet også ut fiberhusken og det gikk også bra :)

Deigen ble kanskje litt fast, så det kan være greit å holde igjen litt mel under elting.

Delte en halv deig i 5 emner, og da ble det bedre størrelse på rundstykkene.

Neste prosjekt blir å se på forholdet mellom glutenmel og bakemiks..se hvor mye jeg kan redusere på glutenmelet før det påvirker hevingen ;)

Jeg har gjort et forsøk med å redusere litt på glutenmelet til fordel for bakemix/bakepro eller lignende, og det hevet like bra :)

Mitt foreløpig siste forsøk var sånn:

140g glutenmel (28 kh)
60g bakemiks (4,8 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)

Kitt 15-07-10 17:09

Sv: KnutteLOFF!
 
Takk, vennen!:love:
Skal prøve dette i kveld! Er litt lei lavkarbo- alternativene jeg pleier å bruke, så noe nytt er spennede!:D

Victory 15-07-10 19:46

Sv: KnutteLOFF!
 
Dagens forsøk fra meg:

170 g glutenmel
40 g kruskakli
sesamfrø (målte ikke, men kanskje en dl)
linfrø (målte heller ikke, men ganske mye)
1/2 ss fiberhusk
1 pk tørrgjær
1 ts salt
3 sånne posjonspakker med smør
3 dl vann

Etter at jeg hadde blandet dette ble det noen modereringer, den ble først litt tør, tok da mer vann, så ble den for våt og da tok jeg litt ekstra glutenmel. Den var fortsatt ganske våt da jeg knadde den sammen, men det gikk fint og den hevet også. Var litt bekymra at den kanskje ble litt tung. Men denne varianten syns jeg ble kjempe god! Skikkelig grovbrød. :)

Ferskenbeinet 16-07-10 07:48

Sv: KnutteLOFF!
 
tror dere en kan bruke rømme istedenfor kulturmelk? teit å kjøpe 1 liter kulturmelk og bare bruke littegrann av den?!

Victory 16-07-10 09:00

Sv: KnutteLOFF!
 
Det tror jeg absolutt man kan. Man må vel bare føle seg frem mht forholdet mellom vann og rømme så det blir riktig konsistens..

Lisbeth 16-07-10 11:04

Sv: KnutteLOFF!
 
Det tror jeg også... men det er kanskje lurt å ta litt mer vann, og litt mindre rømme, i og med at rømma ikke er like flytende som kulturmelka..

Daurama 28-07-10 20:28

Sv: KnutteLOFF!
 
Hvor får man kjøpt bakemiks ?:høh:

Kira71 28-07-10 23:28

Sv: KnutteLOFF!
 
Det er ketolyse bakemiks. Du kan enten bestille på ketolyse.no eller kjøpe i en del Meny-butikker. (De har oversikt over hvilke Meny-butikker som har det på ketolyse.no)

Kitt 28-07-10 23:32

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kira71 (Innlegg 907635)
Det er ketolyse bakemiks. Du kan enten bestille på ketolyse.no eller kjøpe i en del Meny-butikker. (De har oversikt over hvilke Meny-butikker som har det på ketolyse.no)

Forhandler- listen ligger her inne også, den!:)
Og skal være bedre oppdatert enn den på ketolyse.no;)

Jeg bruker ikke bakemiks, men soyaproteiner. Kjøper på helsekosten.
Bruker denne med nøytral smak og så og si ingen karber

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:OsOJpaWirkW5gM:b

Daurama 29-07-10 08:09

Sv: KnutteLOFF!
 
Takk Kitt og Kira71 :) Da får jeg handle i dag og gi oppskriften et forsøk :D

Ferskenbeinet 14-08-10 13:54

Sv: KnutteLOFF!
 
Nå skal jeg igang med knutteloff til rekemiddag i kveld... mmm gleder meg!

Lisbeth 14-08-10 14:06

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 915957)
Nå skal jeg igang med knutteloff til rekemiddag i kveld... mmm gleder meg!

Namnam :p

Jeg skal servere koldtbord i bursdagen til eldstemann i morgen, og da blir det nok knutteloff her også ;)

Ferskenbeinet 14-08-10 14:53

Sv: KnutteLOFF!
 
da står den å hever seg fint... Laga 1,5 porsjon, tok av den ekstra halvdelen og blanda i stevia og kardemomme. Planen var å lage noen kanelsnurrer... Det blir spennende å se om det funker! ;)

Lisbeth 14-08-10 16:03

Sv: KnutteLOFF!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet (Innlegg 915974)
da står den å hever seg fint... Laga 1,5 porsjon, tok av den ekstra halvdelen og blanda i stevia og kardemomme. Planen var å lage noen kanelsnurrer... Det blir spennende å se om det funker! ;)

Spennende.. si fra om det funker da :)

Ferskenbeinet 14-08-10 17:06

Sv: KnutteLOFF!
 
De ble kjempebra!

http://www.fotoknudsen.no/archive267...e6423399.jpg?6

Jeg veit egentlig ikke mengde jeg brukte, hadde i stevia og kardemomme før den hevet seg. Kjevlet ut og hadde på smør, kanel og sukrin. Når de var avkjølt hadde jeg på sukrinmelis blandet med vann. MMM

Lag deigen litt søtere en hva du tror er nok vil jeg foreslå. Og ha på mer kanel en hva en har på ordinære kanelruller...

Nå er det brødet som står i ovnen og det lukter herlig!

Kanutten 14-08-10 17:09

Sv: KnutteLOFF!
 
:heia: Så flinke dere er!!! :heia:Og så godt det ser ut! :sikle:

Ferskenbeinet 14-08-10 17:18

Sv: KnutteLOFF!
 
huff, det ble for godt... lagde 11 stk og har nå bare 4 igjen... Ikke mye plass til reker om en halv time nå nei... ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no