Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Fibertilskudd - bra eller ikke? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53976)

Marusjka 20-02-13 07:00

Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Har alltid hatt en litt treg fordøyelse, og nå enda tregere på lavkarbo. Kjøpte derfor husk på helsekosten, for å øke døbesøkene til litt flere enn et par ganger i uka. Generelt har jeg hørt at det er viktig å få i seg nok fiber for å få ting ut av systemet, og på helsekosten mener de at vektnedgang kan hemmes med dårlig fordøyelse. Andre såkalte eksperter -som for eksempel Skaldeman- mener at fiber bare er til irritasjon for tarmen, og at grunnen til at man går sjeldnere på do er at kroppen rett og slett klarer å nyttegjøre seg bedre av matinntaket ved lavkarbo.

smgj 20-02-13 07:34

Sv: Fibertilskudd -bra eller ikke?
 
Alt fra 2 ganger ukentlig til 2ggr daglig regnes som "innenfor normalen". Dersom du ikke har problemer som forøvrig kan kobles til forstoppelse hadde jeg "dretet" i det ... ;)
Om du allikevel ønsker å gå oftere så kan du heller øke mengden med grønnsaker, og aller helst rå. Det vil gi deg fiber av de vannløselige typen - som er mer skånsomt for tarmen enn den uløselige typen fra piller (og helkorn) som mange mener kan skade elastisiteten i tarmen.

Borealis 20-02-13 13:46

Sv: Fibertilskudd -bra eller ikke?
 
Kokosfett kan også hjelpe på, - og magnesiumtilskudd. C-vitamin også, i høyere doser.

Fillilura 09-04-14 17:56

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Gammel tråd men skriver her allikevel.

Jeg startet med fibertilskudd, for å få mer metthetsfølelse og bedre tarmfunksjon. Økte dosen sakte slik det stod på pakke. Og i går og i dag har jeg vært SÅ oppblåst. Har fått ut noe gass og har forstoppelse i tillegg (det siste kan likesågodt være pga økt fettinntak). Ser gravid ut og det gjør vondt!

For noen kan det kanskje ha hensikt ne fibertilskudd men hos meg gjør det bare vondt værre.

kennygirl 12-04-14 13:17

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Anbefaler ikke fiber, prøv heller magnesium som nevnt lenger opp i tråden :)

tjeldberg 08-05-14 05:44

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Haha jeg får alt annet enn forstoppelse av høyere fettinntak
Enten det, eller så spiser jeg sykt mye grønnsaker, uten å være klar over det :p

Chamomilla 08-05-14 09:05

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Som nevnt over kan type fiber ha mye å si. Fiber fra korn kan være problematisk.

Eskimoene klarte seg vel utmerket uten særlig mye fiber...

Tarmene trenger vel også litt tid på å omstille seg om man har lagt om kostholdet til mer lavkarbohøyfett.

TrillTrall 08-05-14 09:09

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Om jeg spiser råkost av et revet eple + 1-2 revne gulrøtter om kvelden så er det full action neste morgen! Etter 2-3 dobesøk føles det da som jeg er tom fra tolvfingertarmen og ned... ;) Det er jo ikke noe for de som lever strikt lavkarbo selvfølgelig, men om du tillater en frukt og litt rotfrukter så går det jo an av og til.

Chamomilla 08-05-14 17:48

Sv: Fibertilskudd - bra eller ikke?
 
Hvis det er action man vil ha uten karbohydratene så kan man jo alltids ta en teskje natron oppløst i et glass vann innimellom, f.eks. starte dagen med det og vente et kvarters tid før mere mat. Det gir ihvertfall fart på min mage.. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no