Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   LCHF (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=137)
-   -   Knekkebrød? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50053)

Lilli82 28-12-11 10:14

Knekkebrød?
 
Hei..

Jeg har et lite spørsmål... Jeg er så lei av å maule alt mulig pålegg, og jeg har bakt alle varianter av brød, lefser og knekkebrød, men jeg blir så oppblåst av dette...tror det blir for mye frø for meg.. Så oppdaget jeg i går "fiberrik" knekkebrød.. Her er det kun 2,7g kabro pr knekkebrød.. Kan man feks spise 2 slike med pålegg til lunch?? :D

Charlott 28-12-11 10:16

Sv: knekkebrød?
 
Jeg spiser for tiden 2 slike med makrell i tomat på hver dag, jeg tåler det helt fint :)

Så, som med det meste annet må du bare teste på deg selv og se om du tåler dem mtp mage og vekt :)

Yrla 28-12-11 10:49

Sv: Knekkebrød?
 
Hva med å prøve de gode kjeksene jeg lager med mandelmel, eggehvite og salt?Salte kjeks

Ca 10 kjeks fikk jeg ut av denne oppskriften.
2 dl (98 g )mandelmel
2 (60 g) eggehvitter, first price-størrelse
20 g plomme (fra ett egg) til pensling
1/2 ts salt
1 ts sukrin/natreen/stevia/sukker… som en selv vil
jeg brukte ikke 2 ts fiberhusk men man kan bruke det)

Bland alt sammen, ta vare på eggeplommen(e). Form deigen til små kuler og trykk de flate på bakepapir.
Pensle så meg eggeplommene(brukte e’n) og salt med havsalt.
Skal stekes i ovnen på 180 grader i 15-20 min, alt ettersom hvor harde du liker at kjeksen er! Mine ble myke men det kan fikses ved å steke annerledes, la stå lenger ute før de settes i boks eller oppbevare i metallboks, antar jeg.

en gir
18,4 g
69,8 kcal
1 g karbo
5,8 g fett
3,29 g protein

Lilli82 28-12-11 11:51

Sv: Knekkebrød?
 
Takk for oppskriften!:)

aslaug 29-12-11 09:25

Sv: Knekkebrød?
 
Hei!
Her skal du få en oppskrift av meg også, utrolig lett å lage og kjempegode. Jeg fant den blant Nannahs oppskrifter og modifiserteden litt til min bruk (Nannahs kjeks tror jeg de het)

80 g sesamfrø
30 linfrø
20g kruskakli
50 g malt mandel (kjøper ferdigmalt på innvandrerbutikk)(almond powder)
eller mandelmel
10 g fiberhusk
2 ss splenda
litt salt

2,5- 3 dl vann blandes inn. Blandes godt og smøres ut over et bakepapir.Dette skal dekke hele papiret, bruk en god slikkepott.
Jeg ruter det opp medslikkepotten i passelige ruter og drysser litt solsikkekjerner over.
Står nederst i stekeovnen på 160 grader i 50 min eller mer. Du må se litt ann. Jeg liker veldig godt at de er godt brune, så da kan det være opp til en time

CoStar 06-01-12 15:31

Sv: Knekkebrød?
 
Jeg elsker Nannahs Knekkebrød :)
2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann. Bland alt det tørre, tilsett 5 dl vann. Fiberhusken gjør massen fastere, om den blir for fast tilsett resten av vannet. Dette er nok til to brett (ca 30 stk knekkebrød). Stek et brett i gangen på 160 grader i 10 min, ta ut og rut opp med pizzahjul e.l. Stek så i 50 min til. Om man deler de i ca 30 stk, inneholder hvert knekkebrød ca 1,15g karber, 7,4g fett og 4g proteiner. Kjempegode!

TrillTrall 06-01-12 15:33

Sv: Knekkebrød?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lilli82 (Innlegg 1272665)
Hei..

Jeg har et lite spørsmål... Jeg er så lei av å maule alt mulig pålegg, og jeg har bakt alle varianter av brød, lefser og knekkebrød, men jeg blir så oppblåst av dette...tror det blir for mye frø for meg.. Så oppdaget jeg i går "fiberrik" knekkebrød.. Her er det kun 2,7g kabro pr knekkebrød.. Kan man feks spise 2 slike med pålegg til lunch?? :D

Det kommer jo helt an på hvilket karbonivå du ligger på. :) Jeg synes fiberrik-knekkisene er alt for små så jeg spiser heller ryvita, de er større og inneholder jo desto mer karber da, ca. 5-6 pr. knekkebrød tror jeg.

Perdita 06-01-12 16:07

Sv: Knekkebrød?
 
Søk på nannah og knekkebrød (like greit i google som i søkefunksjonen her inne) det er to oppskrifter, en på knekkebrød og en på knekkebrød-kjeks og begge er veldig gode. Bedre enn fiberrik syns jeg (fiberrik smaker sagmugg syns jeg). Det er ikke vanskelig å lage og veldig greit å ha i hus.

Yrla 06-01-12 16:46

Sv: Knekkebrød?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CoStar (Innlegg 1278018)
Jeg elsker Nannahs Knekkebrød :)
2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann. Bland alt det tørre, tilsett 5 dl vann. Fiberhusken gjør massen fastere, om den blir for fast tilsett resten av vannet. Dette er nok til to brett (ca 30 stk knekkebrød). Stek et brett i gangen på 160 grader i 10 min, ta ut og rut opp med pizzahjul e.l. Stek så i 50 min til. Om man deler de i ca 30 stk, inneholder hvert knekkebrød ca 1,15g karber, 7,4g fett og 4g proteiner. Kjempegode!

SEr at det ikke er eggehvite i. Om man ikke har fiberhusk må man vel bruke det for at det skal holde seg sammen da?

Perdita 06-01-12 16:52

Sv: Knekkebrød?
 
De har fiberhusk i veldig mange matbutikker. Man finner det blandt glutenfritt mel. Jeg syns den store fordelen med nannah-knekkebrødene er at det ikke er egg i dem, for jeg blir fort litt eggelei på lavkarbo.

Yrla 06-01-12 17:15

Sv: Knekkebrød?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Perdita (Innlegg 1278065)
De har fiberhusk i veldig mange matbutikker. Man finner det blandt glutenfritt mel. Jeg syns den store fordelen med nannah-knekkebrødene er at det ikke er egg i dem, for jeg blir fort litt eggelei på lavkarbo.

Jeg har ikke noe imot egg og smaker det ikke når jeg bruker hvitter i kjeks. Nå har jeg lest litt om fibrhusk og jeg tror jeg svarer selv: ja:)

KristineR-S 25-01-12 13:40

Sv: Knekkebrød?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av CoStar (Innlegg 1278018)
Jeg elsker Nannahs Knekkebrød :)
2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann. Bland alt det tørre, tilsett 5 dl vann. Fiberhusken gjør massen fastere, om den blir for fast tilsett resten av vannet. Dette er nok til to brett (ca 30 stk knekkebrød). Stek et brett i gangen på 160 grader i 10 min, ta ut og rut opp med pizzahjul e.l. Stek så i 50 min til. Om man deler de i ca 30 stk, inneholder hvert knekkebrød ca 1,15g karber, 7,4g fett og 4g proteiner. Kjempegode!

Et lite tips bare. Jeg steker begge bretter samtidig på varmluft men da ca 140 grader. Det går mye raskere. Om du føler at knekkebrødene er litt bløte etter endt steke tid, så sett ovnsdøra på gløtt i 10 min mens du steker de videre :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no