Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Syltetøy? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21823)

scartz 12-10-08 00:16

Syltetøy?
 
Jeg kunne gjerne tenkt meg en oppskrift på lapper/vafler med syltetøy! Lappe-oppskrift finner jeg sikkert på forumet en plass, men syltetøy? Har surfet litt men fant ikke noe!

Er det noen syltetøy merker (kun jordbær eller bringebær..) i butikken som kan kjøpes?

Går på ketolyse, dvs lite karbs :)

valleygirl 12-10-08 00:23

Sv: Syltetøy?
 
fant et på ica som hadde 5,5 karb, husker desverre ikke merket. Men bringebær rørt ut med litt sukrin blir vel 3,3 karb og må jo smake deilig?

scartz 12-10-08 00:29

Sv: Syltetøy?
 
Vel, en ting jeg glemte å nevne.. Jeg hater bær i syltetøy! :P Jo mer "gele" det er, jo bedre:P Dermed er det best for meg å kjøpe i butikken... Hjemmelaget blir vel ofte grøtete?

JenJen 12-10-08 00:39

Sv: Syltetøy?
 
Heistad har syltetøy med lite karbs, men om det er så himla godt kan diskuteres ;)

valleygirl 12-10-08 00:41

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 553362)
Vel, en ting jeg glemte å nevne.. Jeg hater bær i syltetøy! :P Jo mer "gele" det er, jo bedre:P Dermed er det best for meg å kjøpe i butikken... Hjemmelaget blir vel ofte grøtete?

syltetøy uten bær er kanskje det mange av oss kaller gele?;)

Kanskje du kan koke opp bærene, ha i sukrin og så sile vekk frøene og la det koke videre inn? Men jeg helt hvilken stivelse man kan bruke for å lage gele. Noen andre som vet?

JenJen 12-10-08 00:43

Sv: Syltetøy?
 
Gelatin?

valleygirl 12-10-08 00:47

Sv: Syltetøy?
 
funker det i syltetøy/gele (altså jam) også? har ikke prøvd det i annet enn å lage dessertgele.

JenJen 12-10-08 00:56

Sv: Syltetøy?
 
Gelatinpulver brukes jo til å lage gele, så da skulle det vel funke..? Aner ikke hva som er i Jam, men du får kjøpt pakker med rent gelatinpulver i tilfelle Jam inneholder noe vi ikke skal ha :) Jeg har spist hjemmelaget solbærgele så langt tilbake som jeg kan huske, og det er det ikke bær i.
Kanskje det går an å bruke stavmikseren også?

rhb 12-10-08 13:33

Sv: Syltetøy?
 
Hei.
På Rema er det et syltetøy som heter Sukkerfritt Lavkalori med 87 % frukt. Det har 10 g karbo pr 100g.
Dette finnes i aprikos, min favoritt, blåbær, jord og bringebær. 350 g og koster ca 22 kr for glasset.Litt av dette kan du kanskje unne deg på vaffelen:)
Dette hjelper meg, litt av det på CC gjør underverket.

scartz 12-10-08 13:43

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rhb (Innlegg 553467)
Hei.
På Rema er det et syltetøy som heter Sukkerfritt Lavkalori med 87 % frukt. Det har 10 g karbo pr 100g.
Dette finnes i aprikos, min favoritt, blåbær, jord og bringebær. 350 g og koster ca 22 kr for glasset.Litt av dette kan du kanskje unne deg på vaffelen:)
Dette hjelper meg, litt av det på CC gjør underverket.

Tuusen takk! :D Det vil jeg prøve :)

ecli 12-10-08 13:58

Sv: Syltetøy?
 
Lerums har et bra syltetøy: "80% bær, utan tilsett sukker".
Mitt glass er jordbærsyltetøy, vet de har flere ulike typer.
Har 9g karbs (fra bæra +tilsatt 9 sukkeralkoholer; fra isomalt og sukralose)

valleygirl 12-10-08 17:39

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JenJen (Innlegg 553369)
Gelatinpulver brukes jo til å lage gele, så da skulle det vel funke..? Aner ikke hva som er i Jam, men du får kjøpt pakker med rent gelatinpulver i tilfelle Jam inneholder noe vi ikke skal ha :) Jeg har spist hjemmelaget solbærgele så langt tilbake som jeg kan huske, og det er det ikke bær i.
Kanskje det går an å bruke stavmikseren også?

Å, visste ikke at det er noe som heter Jam. Var ikke det jeg mente, dette ble litt vanskelig. :) Mente å skille mellom det å lage gele (som til dessert) og det å lage gele (som til pålegg). Det er jo forskjellig konsistens på de to gele-ene, så jeg lurte på om gelatin egnet seg like godt til påleggsgele, som skal være mykere i konsistensen, som det gjør til dessertgele (som vel skal være skikkelig stiv). I så fall, noen som har eksempler på hvor mye pulver de ville ha brukt til en liter ren bringebærsaft?

Sirius 12-10-08 18:25

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ecli (Innlegg 553483)
Lerums har et bra syltetøy: "80% bær, utan tilsett sukker".
Mitt glass er jordbærsyltetøy, vet de har flere ulike typer.
Har 9g karbs (fra bæra +tilsatt 9 sukkeralkoholer; fra isomalt og sukralose)

Hvordan er det på smak? Noen som har smakt? (gjerne bringebær..) Synes f eks Heistad sitt er lite godt.

savannah 12-10-08 18:40

Sv: Syltetøy?
 
Hei! Når jeg må ha syltetøy spiser jeg Raspberry Spread fra et firma som heter Meridian Foods. 15 g (en spiseskje??) er 5,5 g karbohydrater - så man kan jo ikke ta så altfor mye av det da....
Kjøper syltetøyet på Meny - og jeg synes det smaker godt!

scartz 12-10-08 20:32

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av savannah (Innlegg 553617)
Hei! Når jeg må ha syltetøy spiser jeg Raspberry Spread fra et firma som heter Meridian Foods. 15 g (en spiseskje??) er 5,5 g karbohydrater - så man kan jo ikke ta så altfor mye av det da....
Kjøper syltetøyet på Meny - og jeg synes det smaker godt!

Det hørtes ikke veldig ketolyse-vennlig ut... Må jo ha mer enn en skjei syltetøy på vaffelen min :P

Sirius 14-10-08 11:00

Sv: Syltetøy?
 
1 Vedlegg
Her er et annet fra Nora... Finner desverre ikke innholdet noe sted, men skulle likt å vite om det er tilsatt ekstra fruktsukker her.

solsikke 14-10-08 11:31

Sv: Syltetøy?
 
Lerum har et syltetøy som er søtet med splenda..
17g karb der 8g er sukkerater og 9 g er sukkeralkoholer..
Smaker godt:)

Mosepjusk 14-10-08 14:55

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av rhb (Innlegg 553467)
På Rema er det et syltetøy som heter Sukkerfritt Lavkalori med 87 % frukt. Det har 10 g karbo pr 100g.

Dette kjøper jeg også, men jeg trodde virkelig ikke det var så mye som 10 karber pr. 100 gram.
Men det er vel det da, hehe.
Syns det er veldig godt i forhold til Heistad sitt :smile:

Photobscura 14-10-08 15:00

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solsikke (Innlegg 554676)
Lerum har et syltetøy som er søtet med splenda..
17g karb der 8g er sukkerater og 9 g er sukkeralkoholer..
Smaker godt:)

Ja! Dette er etter min mening det eneste spiselige av lavkarbovennlig syltetøy.

Ellers skal visst stevia være helt optimalt å sukre bær med :)

scartz 14-10-08 18:36

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av solsikke (Innlegg 554676)
Lerum har et syltetøy som er søtet med splenda..
17g karb der 8g er sukkerater og 9 g er sukkeralkoholer..
Smaker godt:)

Hvilken butikker pleie dere å finne dette syltetøyet da?

Photobscura 15-10-08 07:50

Sv: Syltetøy?
 
Jeg kjøpte det sist på Kiwi i alle fall. I sommer en gang. Men det har åtti prosent syltetøy, noe jeg ser på som en stor fordel ;)

screwball 20-10-08 10:01

Sv: Syltetøy?
 
Jeg hater også bær i syltetøy. Derfor smokker jeg stavmixeren rett i syltetøyglasset når jeg åpner det (heller av litt slik at det blir plass til stavmixer). Funker gull det!

Anitra 20-10-08 10:18

Sv: Syltetøy?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sirius (Innlegg 553605)
Hvordan er det på smak? Noen som har smakt? (gjerne bringebær..) Synes f eks Heistad sitt er lite godt.


Lerum sitt lettere bringebær syltetøy syntes jeg er ganske godt.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no