Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Er det lov i Norge? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=8472)

guro 30-03-06 09:59

Er det lov i Norge?
 
Er omskjæring lov i Norge?

Jeg trodde ikke det var det nemlig. Også hørte jeg om noen bosniere som skulle ha omskjært en gutt, og som hadde fått tilbud på 5000 av en norsk kirurg i Oslo. Jeg får helt vondt i magen jeg. Nå tar de med seg gutten til Bosnia for å gjøre det i stedet. Hjelp, hva gjør jeg? Jeg sa fra om at dette syntes jeg ikke noe om, stakkars gutt. Ikke gjør det!

Summer 30-03-06 10:08

Sv: Er det lov i Norge?
 
Er det ikke bare jenter som er ulovlig? (Siden det faktisk er legemsbeskadigelse, lemlesting og sånn, mens gutters omskjæring ikke er ødeleggende og helseskadelig?)

Grethe 30-03-06 10:26

Sv: Er det lov i Norge?
 
Det er lov å omskjære gutter i Norge, noen religioner krever det til og med. Kjenner flere som er omskåret og det er ikke noe problem for dem. Men det kan ikke sammenlignes med det som blir gjort med jenter ...det er jo tortur og helt forkastelig!

Nille 30-03-06 10:40

Sv: Er det lov i Norge?
 
Mannlige jøder er jo omskjærte, det er en del av deres religion. Men så er mannlig og kvinnlig omskjæring vidt forskjellige ting. Mens mennene sies å få et BEDRE seksualliv etter omskjæring (og mindre sykdommer fordi de holder seg renere) mister kvinner muligheten til et godt seksualliv. Omskjæring av menn (iallfall jøder) skjer når de anda er babyer, og de husker ikke engang hva som skjedde. Mulig at andre religioner venter til barnet er eldre. men uansett er det et veldig lite inngrep. Mens kvinner i mange religioner blir omskjært mye eldre (6-7 års alder mener jeg å ha lest) og kan bli (alvorlig) skadet, både fysisk og psykisk. Det er her det er snakk om kjønnslemlestelse.

Det er veldig stor forskjell på hva som er "omskjæring" ..... jeg har en tidligere kollega som er omskjært og han sa at det aldri hadde vært eller var noe tema. De mente rett og slett at det var mye bedre å være omskjært. Større følsomhet, større nytelse og populært hos damene !! (alt man kan diskutere i lunchen )

jeef-micro 30-03-06 10:46

Sv: Er det lov i Norge?
 
Så lenge det blir gjort sterilt, og av en kirurg så er ikke omskjæring av gutter noe problem. Det er noe som kan gjøres enten av religiøse årsaker (jøder feks) eller av medisinske grunner (trang forhud kan være et stort problem for gutter i 15-16 årsalderen :rolleyes: ) Det skal ikke være noe problem for en gutt å bli omskjært så lenge det gjøres riktig og ikke fører til infeksjon etterpå. og dt er et lite ingrep.

hos jenter er det nok ulovlig vil jeg tro. Det vil jo ha mye større konsekvenser for ei jente å bli omskjært

guro 30-03-06 12:02

Sv: Er det lov i Norge?
 
Takk, alle sammen. Da ble jeg beroliget!

Iset 30-03-06 13:00

Sv: Er det lov i Norge?
 
Jeg syns uansett det ALLTID må bli utført med bedøvelse. Samma om de er babyer eller ikke, herregud de kjenner jo smerte! Vet ikke hvor "flinke" mange er med å tenke på den stakkars ungen på DET området. :(

Karin 01-04-06 01:02

Sv: Er det lov i Norge?
 
Omskjæring av jenter heter kjønnslemlestelse, og er ulovlig.
Omskjæring av gutter er lovlig også i Norge, men tilbys såvidt jeg vet ikke av det offentlige helsevesen.

I f eks USA og andre områder med stor jødisk befolkning, gjøres visst vanligvis omskjæring av en såkalt moyel (mohel), en mann som er spesielt opplært til det. Babyen får suge på en snipp av et tøystykke som er dyppet i vin like før eller etter at snittet skjer - ja, det er ETT snitt, man tager forhuden mellom to fingre og snipper - og det sies at babyen blir så forfjamset av vinen at den slutter å gråte.

Så har jeg lest meg til... Men jeg tror ikke jeg uten videre ville ha gjort sånt med MIN baby, som faktisk hadde en eksepsjonelt trang forhud som barn. (Men han er snart 29 nå da - og har ikke sagt annet enn at "det går helt greit" på spørsmål fra meg siden han var 12...)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no