Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Salte mandler (bilder) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38792)

Makronella 14-12-10 10:50

Salte mandler (bilder)
 
Salte mandler er skikkelig snadder. Det er utallige oppskrifter ute, men jeg har prøvd en jeg fikk for en tid siden:

250 gram mandler
5 dl vann
3ss salt

Kok opp og la koke i 5 min , hell mandlene i en sil så vannet renner av.


Legg de på bakepapir i langpanne. Ha på 1 ss smør, dette vil smelte på de varme mandlene, bland sammen . Stek ved 125 grader til de er tørre (tar 1- 2 timer) rist på lanpannen innimellom


Kan og lages uten smør -men jeg foretrekker de med - skallet blir sprøere da. Avkjøl og oppbevar i et glass eller boks.


Resultatet er vanedannende godt, det er ikke lett å holde fingrene unna krukken med mandlene.
Det er også en fin gave - koselig glass, en rød sløyfe .......

ekenna 14-12-10 11:04

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Så lurt! Har tenkt litt på å lage brente mandler som en del av en presang, men dette er jo egentlig så mye bedre! enklere å lage, slipper å brenne fingrene av meg og ikke minst, SÅÅÅ mye sunnere ;) Takk for oppskriften! Kanskje til og med kan smake et ar selv :)

bibi 14-12-10 11:07

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Så bra!! Dette må jeg prøve! :ja:

Iset 14-12-10 11:17

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Dette lager jeg hvert år, kjempegodt. Jeg har mer smør på da, sikkert 2-3 ss. Og masse røkt Maldonsalt. :nam:

kennygirl 14-12-10 20:57

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Lagde disse i dag og de er bare helt fantastisk NYDELIG!!!
Er veeeldig glad for at jeg lagde dobbel oppskrift :D

e84 15-12-10 09:52

Sv: Salte mandler (bilder)
 
denne skal jeg prøve :)
takk for oppskrift! :D
ps! mulig jeg er litt dum... :rolleyes:men når adder du saltet?:confused: du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen? :o

Photobscura 15-12-10 10:03

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av e84 (Innlegg 984311)
ps! mulig jeg er litt dum... :rolleyes:men når adder du saltet?:confused: du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen? :o

Dette lurte jeg på også ...! Jeg elsker røsta mandler, men har laget dem med olje før, har aldri testet med smør, spennende! De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ... :o

Rin 15-12-10 10:11

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 984319)
De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ... :o

Jeg har likt dem, men jeg har aldri prøvd å røste mandler selv! Gleder meg til å prøve - har ikke stekeovn her for øyeblikket, sitter bare og stirrer lengtende på alle oppskrifter som forutsetter en, hehe.

kennygirl 15-12-10 10:14

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av e84 (Innlegg 984311)
denne skal jeg prøve :)
takk for oppskrift! :D
ps! mulig jeg er litt dum... :rolleyes:men når adder du saltet?:confused: du koker mandlene i saltet vann eller? tar du på mer før du putter de i ovnen? :o

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 984319)
Dette lurte jeg på også ...! Jeg elsker røsta mandler, men har laget dem med olje før, har aldri testet med smør, spennende! De der røsta mandlene fra Polly smaker jo bare knorrkrydder og tilsetningsstoffer ... :o

Koker mandlene i saltet vann ja...

Jeg syns det er best når nøtter er veldig salt, så jeg hadde oppi litt mer salt, men det ble litt for mye :o
Neste gang skal jeg ta mindre salt og mer smør :D

Licota 15-12-10 10:31

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Konge! Lurer på om dette funker med hasselnøtter også?

kennygirl 15-12-10 10:34

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 984340)
Konge! Lurer på om dette funker med hasselnøtter også?

Jeg hadde oppi en neve hasselnøtter sammen med mandlene og det funka like bra som med mandlene :) Skallet ble ikke like sprøtt som på mandlene, men smaken var veldig god...

Licota 15-12-10 11:31

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kennygirl (Innlegg 984343)
Jeg hadde oppi en neve hasselnøtter sammen med mandlene og det funka like bra som med mandlene :) Skallet ble ikke like sprøtt som på mandlene, men smaken var veldig god...

Ok! Da skal jeg prøve :).

mamma87 15-12-10 15:58

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Ble svidde mandler :S :(

Zincite 16-12-10 15:19

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Mine har stått til tørking i nesten 2 timer, men er ikke tørre... :( Skulle jeg brukt varmluft? Eller lot jeg de ikke renne nok av seg? Høvlet over litt smør, men ikke mer en ca 1ss.
Setter ned varmen litt så de ikke blir svidde og lar de tørke litt til :)

kennygirl 17-12-10 22:52

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Zincite (Innlegg 985017)
Mine har stått til tørking i nesten 2 timer, men er ikke tørre... :( Skulle jeg brukt varmluft? Eller lot jeg de ikke renne nok av seg? Høvlet over litt smør, men ikke mer en ca 1ss.
Setter ned varmen litt så de ikke blir svidde og lar de tørke litt til :)

Mine ble ikke helt tørre før jeg satte ovnsdøra på gløtt... Nå har jeg gammel ovn uten varm luft og da :o

Rin 11-02-11 10:45

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Lager en ny porsjon salte mandler nå, for å feire at jeg har stekeovn igjen. :D Glemte å nevne - da jeg lagde disse i romjulen, rullet jeg noen av dem i litt smeltet sukkerfri mørk sjokolade etterpå, og drysset sukrin/kanel oppå der igjen. Luksuriøst!

ada-emilie 11-02-11 13:23

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Høres godt ut, men tungvint. Jeg har bare tatt nøttene i hånda, satt på vannet i springen og skylt de. Ristet av vannet og lagt de i en boks og strødd salt over. Ferdig på sekunder!

Charlott 11-02-11 14:25

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1027430)
Høres godt ut, men tungvint. Jeg har bare tatt nøttene i hånda, satt på vannet i springen og skylt de. Ristet av vannet og lagt de i en boks og strødd salt over. Ferdig på sekunder!

Prøv etter oppskrifta så skal jeg love deg at du merker forskjell! :sikle:
De blir helt sprøe med en skikkelig herlig salty taste... :D

ada-emilie 11-02-11 22:44

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1027479)
Prøv etter oppskrifta så skal jeg love deg at du merker forskjell! :sikle:
De blir helt sprøe med en skikkelig herlig salty taste... :D

Tviler ikke:)

Victory 11-02-11 22:51

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1027324)
Lager en ny porsjon salte mandler nå, for å feire at jeg har stekeovn igjen. :D Glemte å nevne - da jeg lagde disse i romjulen, rullet jeg noen av dem i litt smeltet sukkerfri mørk sjokolade etterpå, og drysset sukrin/kanel oppå der igjen. Luksuriøst!

Ååååh.... litt av en tråd og havne innpå for en godtesjuk stakkar! :p

LineJM 11-02-11 23:47

Sv: Salte mandler (bilder)
 
hmm
Tror jeg må investere i mere mandler i morra. Dette høres godt ut. Lurer på om man kan lage en søt variant ved å bytte ut saltet med søtt av noe slag?

langaard 11-02-11 23:52

Sv: Salte mandler (bilder)
 
100g mandler
1 ss sesamolje

Krydder: grovmalt salt, kajennepepper etter smak (ca 1/4 ts) Tilberedning
Rør sammen marinadene, utenom saltet og bland inn mandlene. Spre dem utover i en ildfast form og sett dem inn i den forvarmete ovnen på 200 g i ca 10-15 minutter. Rør rundt et par ganger.
Legges over på matpapir til avkjøling etter steking, og strø over salt med en gang. De forskjellige typene stekes hver for seg. Du kan også godt bruke olivenolje om du ikke har de andre oljetypene:) Godt ja:)

sommermam 12-02-11 20:04

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni :)

Rin 12-02-11 20:29

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sommermam (Innlegg 1028571)
Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni :)

Jeg la ved noen never macadamianøtter denne gangen, de ble også veeldig gode. :p

ada-emilie 12-02-11 21:13

Sv: Salte mandler (bilder)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sommermam (Innlegg 1028571)
Denne skal noteres , men skal prøve å ikke lage den. da jeg ikke tåler mandler . Men jeg er sååååå gla i det . Farlig tråd å dette inni :)

Det er sikkert like godt med valnøtter.Eller tåler du kanskje ingen typer nøtter?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no