Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Den beste sjokoladekaken jeg vet om (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52935)

Ziltoidia 28-08-12 14:54

Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Først og fremst må jeg si at det ikke var jeg som fant opp denne oppskriften, men jeg følte rett og slett for å skape litt blest om denne kaken. Jeg har nok lagd den minst fire ganger, og har fått god hjelp til å spise den opp hver gang, selv om jeg er den eneste lavkarberen i familien. Selv de største søtmumsene som avskyr all søtning som ikke er sukker synes den er kjempegod.

Det jeg har gjort med denne oppskriften, er å skrive den om til å gjelde en kake og ikke to. Så... her kommer den:

http://img.photobucket.com/albums/v4...p/DSC_0293.jpg
80 ml/g (1/3 cup) smør/kokosolje
110 ml (60g) (1/2 cup) kakaopulver
4 eggehviter
1/8 ts (1/2 ml) bakepulver (originalt cream of tartar)
1 egg
4 eggeplommer
125 ml/g (1/2 cup) kokosmelk
110 ml (110g) (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)
1/2 ts salt
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)
110 ml (60-65g) (1/2 cup) kokosmel

(Har i det siste eksperimentert med noen spiseskjeer tagatesse. Mmmm...)

- Smelt smøret i en kjele på medium varme og tilsett kakao - bland godt! Ta av platen og avkjøl.
- I en annen bolle pisker du stive eggehviter med bakepulver, og sett bollen til side.
- I den siste bollen blander du kokosmelk, egg, 4 eggeplommer, sukker, salt og vanilje.
- Bland sakte inn kakaomiksen.
- Ha i kokosmel og mix til det er veldig glatt (tykkelsen her vil avhenge av melet).
- Bland i eggehvitene.
- Hell i røren i en rund form på ca 23 cm og stek på 180 grader i 30-35 minutter (eller til det ikke er deig på pinnen).
- Etter at det har stått kaldt har du på glasur:

Glasur
30 ml/g (1/8 cup) kokosmelk
100 g kremost
60 ml (1/4 cup) splenda (byttet ut med tagatesse sist gang. Anbefales. Men smak til)
60 g (1/4 cup) kokosolje eller smør
110 ml (1/2 cup) kokos

http://img.photobucket.com/albums/v4...Untitled-6.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v4...Untitled-7.jpg

Bilder og oppskrift fra bloggen min. Her er oppskriften for to kaker, slik at du får brukt hele boksen med kokosmelk.

OPPDATERING 1: Åja... jeg tror forresten hele kaka inneholder 20 karber, uten at jeg har tatt høyde for hvilken søtning man velger å bruke.

OPPDATERING 2:
http://img.photobucket.com/albums/v4...DSC_0002-6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v4...DSC_0003-4.jpg

Dietta 28-08-12 15:03

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Åååååååååååå :sikle: (ikke sikker på om jeg kal si tusen takk og gi deg en blomst, eller om jeg skal kjefte som bare rakkern for at du legger ut slike fristende saker :p)

smgj 28-08-12 15:24

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Det må jo bare bli deng for å legge ut noe sånt... ;)

Blir denne "fuktig" (moist) eller blir den tørr-ish som formkaker vanligvis blir?

... og ... hvor kom de 8 eggeplommene plutselig fra?

Dietta 28-08-12 15:38

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1376812)
Det må jo bare bli deng for å legge ut noe sånt... ;)

Blir denne "fuktig" (moist) eller blir den tørr-ish som formkaker vanligvis blir?

... og ... hvor kom de 8 eggeplommene plutselig fra?

Vi kan denge sammen vi - etter å ha spist kaka sellvfølgelig ;)

milena 28-08-12 15:51

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Ååååå! Men, 4 eller åtte eggeplommer?

Dietta 28-08-12 16:20

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Hun skriver at hun har omarbeidet oppskiften fra 2 kaker til 1, så jeg regner med at det er 8 på 2 og 4 på 1. Altså bare en skrivefeil.
Men - vi får sikkert svar etterhvert :)

Ziltoidia 28-08-12 16:28

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Oioioi! De 8 eggeplommene kommer fra oppskriften på to kaker. Bra dere oppdaget det. Har rettet på det nå. :P


Når det gjelder hvorvidt kaken blir fuktig eller tørr...æææh.. vanskelig å si. Kanskje litt fuktigere enn ordinære sjokoladekaker, men ikke helt brownie-blaut heller. Ga det mening? :p

milena 28-08-12 16:47

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Tusen takk for svar. Prøver nok denne til helga f. eks. Regner med at den kan fryses, eller? Jeg må fryse slike ting eller så forsvinner de bare:rolleyes:.

Ziltoidia 28-08-12 17:19

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Har aldri prøvd å fryse den ned (det har jo ikke vært noe behov for det ettersom folk spiser den opp med en gang xD ), men jeg kan ikke komme på noen grunn til at det ikke skal gå bra.

milena 28-08-12 17:58

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Jeg skal gi beskjed når jeg får testet det!

smgj 28-08-12 18:14

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1376837)
Når det gjelder hvorvidt kaken blir fuktig eller tørr...æææh.. vanskelig å si. Kanskje litt fuktigere enn ordinære sjokoladekaker, men ikke helt brownie-blaut heller. Ga det mening? :p

Ga mening, gjorde baking vanskeligere å motstå. :rolleyes:

Sunniva37 28-08-12 21:21

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Oj! Den så god ut! :sikle: Lagres for bruk til en passende (snarlig) anledning! :blomster:

Shamu 29-08-12 08:13

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Oi, denne så god ut. Den skaljeg lage til søndag når jeg har bursdag. Men jeg skulle ønske det var mål i gram, jeg sliter litt med cups og ml.
Når du sier du har testet ut med tagiatesse, gjelder det bunnen også? Bytter du bare lik mengde sukrin og tagiatesse, eller mindre tagiatesse?

Chamomilla 29-08-12 13:04

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Noterer bak øret at jeg skal teste denne en helg! :blomster:

Ziltoidia 30-08-12 14:53

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Shamu (Innlegg 1377032)
Oi, denne så god ut. Den skaljeg lage til søndag når jeg har bursdag. Men jeg skulle ønske det var mål i gram, jeg sliter litt med cups og ml.
Når du sier du har testet ut med tagiatesse, gjelder det bunnen også? Bytter du bare lik mengde sukrin og tagiatesse, eller mindre tagiatesse?

Det er jeg enig i. Kanskje jeg husker å skrive om til gram etter at jeg har lagd den neste uke igjen. :p

Når jeg har brukt tagatesse har jeg faktisk bare hatt i ekstra (i tillegg til sukrin altså). Søtmumsene i familien ble svært glad ettersom de tidligere syntes at den ikke var søt nok. Jeg tror jeg holdt litt tilbake på steviaen da.

Shamu 06-09-12 13:09

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia (Innlegg 1377434)
Det er jeg enig i. Kanskje jeg husker å skrive om til gram etter at jeg har lagd den neste uke igjen. :p

Når jeg har brukt tagatesse har jeg faktisk bare hatt i ekstra (i tillegg til sukrin altså). Søtmumsene i familien ble svært glad ettersom de tidligere syntes at den ikke var søt nok. Jeg tror jeg holdt litt tilbake på steviaen da.

Husket du det? :-)

Marella77 06-09-12 13:48

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Denne så nydelig ut! Takk for at du deler!! ps, har noe sp.mål ang. oppskriften...

Hva mener du med det i parantes?:
1/8 ts bakepulver (originalt cream of tartar)

Kokosmelk som på hermetikkboks?
125 ml (1/2 cup) kokos melk

Da du brukte tagatesse, kuttet du ut stevia da? Hvor mange ml med tagatesse og sukrin brukte du da?
(110 ml (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)

Hva er forskjellen? Eller rettere sagt, hva er vaniljeekstrakt?
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)

Hvor får man kjøpt kokosmel?
110 ml (1/2 cup) kokosmel

Amles 06-09-12 13:57

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Oi! Tusen takk for oppskriften!
Denne skal jeg prøve ut asap..:D
Smaker den sånn lavkarbo-ish, eller er den mere lik "vanlig" kake?

Dietta 06-09-12 13:57

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1379696)
Denne så nydelig ut! Takk for at du deler!! ps, har noe sp.mål ang. oppskriften...

Hva mener du med det i parantes?:
1/8 ts bakepulver (originalt cream of tartar)
Tror oppskriften er amerikansk i utgangspunktet, og at det i den står cream of tartar. Vi erstatter med bakepulver

Kokosmelk som på hermetikkboks?
125 ml (1/2 cup) kokos melk
Ja, det brukte jeg. Lot det lunkes litt i kjelen så alt ble flytende før jeg målte opp.

Da du brukte tagatesse, kuttet du ut stevia da? Hvor mange ml med tagatesse og sukrin brukte du da?
(110 ml (1/2 cup) sukrin og 2 ts stevia (1 var mer enn nok hos meg)
Her fulgte jeg bare oppskriften - brukte ikke tagatesse

Hva er forskjellen? Eller rettere sagt, hva er vaniljeekstrakt?
1/2 ts vaniljeekstrakt (eller pulver)
Du kan kjøpe flytende vaniljeekstrakt bl.a. på Iherb. Jeg har det, og bytter på med vaniljepuler.

Hvor får man kjøpt kokosmel?
110 ml (1/2 cup) kokosmel
På Iherb (vil du ha link ?), eller på helsekost.

Ser at hun ikke er pålogget, så jeg kan i hvert fall svare på noe av det ;)
Legger svaret under spørsmålene jeg...
Jeg bakte denne og hadde med på besøk til Bønna. Den var god, men beskjeden fra Bønna var at den var enda bedre dagen etter :D

Marella77 06-09-12 14:06

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1379702)
Ser at hun ikke er pålogget, så jeg kan i hvert fall svare på noe av det ;)
Legger svaret under spørsmålene jeg...
Jeg bakte denne og hadde med på besøk til Bønna. Den var god, men beskjeden fra Bønna var at den var enda bedre dagen etter :D

supert Dietta!! Takk, og ja takk til link også ;)

Men er kaken så god at den er verdt å bake? Er litt lat når det gjelder kakebaking, så orker ikke om jeg blir skuffa om du skjønner. Jeg stoler på deg, så hvilken terningskast vil du gi? Kan godt sende terningskast på privaten, og du ikke vil her ;)

milena 06-09-12 14:12

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1379703)
supert Dietta!! Takk, og ja takk til link også ;)

Men er kaken så god at den er verdt å bake? Er litt lat når det gjelder kakebaking, så orker ikke om jeg blir skuffa om du skjønner. Jeg stoler på deg, så hvilken terningskast vil du gi? Kan godt sende terningskast på privaten, og du ikke vil her ;)

Den er så god! Og så har ett stykke (kaka delt i 12) bare 128 kalorier og 1gr karbo - tror at jeg har regna rett.


Jeg skal prøve den litt anderledes i helga med 2 stykk i litt større former så den blir litt tynnere og så legge noe fyll mellom.

Dietta 06-09-12 14:27

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1379703)
supert Dietta!! Takk, og ja takk til link også ;)

Men er kaken så god at den er verdt å bake? Er litt lat når det gjelder kakebaking, så orker ikke om jeg blir skuffa om du skjønner. Jeg stoler på deg, så hvilken terningskast vil du gi? Kan godt sende terningskast på privaten, og du ikke vil her ;)

Her er link til kokosmel, og her er vaniljeekstrakten jeg har.

Kaken var absolutt god. Neste gang skal jeg brekke opp en 70 % sjokolade eller en plate med mørk tagatosesjokolade og ha i også. Kanskje også litt mer søtning, men det er ikke nødvendig, heller smak og behag.
Kokostoppingen var veldig god. Lurer på om jeg skal prøve med den kremosten med mandarin neste gang, for den synes jeg er så god.
Jeg er veldig kresen på sjokoladekake (alltid vært min favoritt, så det skal litt til å toppe sukkervariantene), men dette er foreløpig den beste erstatningen jeg har prøvd. Liker alltid å lage min egen vri etter å ha testet originaloppskrift, så som sagt blir det litt sjokolade i kaken neste gang :)

milena 06-09-12 14:37

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av milena (Innlegg 1379705)
Den er så god! Og så har ett stykke (kaka delt i 12) bare 128 kalorier og 1gr karbo - tror at jeg har regna rett.

Jeg skal prøve den litt anderledes i helga med 2 stykk i litt større former så den blir litt tynnere og så legge noe fyll mellom.

Ja eg hadde ikke toppingen på kom jeg på - det er derfor det er mindre kalorier og karbohydrater.


Tror også at det Dietta foreslår med sjokoladebiter i kan bli veldig godt!

smgj 06-09-12 14:45

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Jeg vil bare tipse om flytende vaniljestevia. Det er helt genialt. Jeg erstatter en god del annen søtning OG vaniljestang/pulver med dette.
NB - bruk alltid vaniljesteviaen først (for å unngå oversøting).. til det er passe vaniljesmak - fortsett så med annen sukker(-erstatning) til deigen er passe. Jeg ender vanligvis opp med 5-20 dråper til kaker/fyll... Veldig godt i mokkakrem eller vaniljekrem. Og i formkaker osv osv.

Dietta 06-09-12 14:49

Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1379711)
Jeg vil bare tipse om flytende vaniljestevia. Det er helt genialt. Jeg erstatter en god del annen søtning OG vaniljestang/pulver med dette.
NB - bruk alltid vaniljesteviaen først (for å unngå oversøting).. til det er passe vaniljesmak - fortsett så med annen sukker(-erstatning) til deigen er passe. Jeg ender vanligvis opp med 5-20 dråper til kaker/fyll... Veldig godt i mokkakrem eller vaniljekrem. Og i formkaker osv osv.

Signerer bare denne jeg - helt genal :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no