Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Overproduksjon av egg (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4022)

Gamla 03-03-05 00:49

Overproduksjon av egg
 
20 tonn egg er i ferd med å råtne bort på lageret. Nå kjøres de bort og skal benyttes som dyrefor. Dette synes jeg er fryktelig!:mad: Trodde Prionor og landbruksmyndigheten hadde litt bedre oversikt over hvor mye vi nordmenn bruker av egg, og kunne regulere kvotene bedre. :mad:
Etter å ha ergret meg litt over det tenkte jeg litt på oss lavkarbofolk. Tenk om det hadde gått ann å lage proteinpulver av egg. (ikke disse dårlige altså). Vil tro at det er pulver som blir laget av de dårlige også, men med skallet på, og da blir det jo ikke menneskemat. Det burde vel gå ann å konstruere en eggeknusermaskin som kastet skallet.:rolleyes: Noen som vil prøve seg kanskje?:confused:
Proteinpulver av egg burde vel kunne erstatte soyaprotein som mange har problemer med å skaffe.:rolleyes:
Dette er egentlig bare en tullete tanke, men jeg ble sint når jeg så at så god mat skulle gå til dyrefor på bekostning av eggeprodusentene.:p

http://www.aftenposten.no/nyheter/ok...icle789372.ece

elian 03-03-05 11:32

Jeg synes de kunne gitt eggene gratis til skoler, barnehager, sykehus og andre institusjoner! Og det kunne de gjort FØR de gikk ut på dato. For de har sikkert vist LENGE at disse eggene ville bli for gamle før de ble solgt...

Kristian 03-03-05 11:59

Sitter du å leser gamle aviser komkari:confused:
Vi får se til å spise mer egg så dette ikke skjer igjen:p

Muskat 03-03-05 12:02

Det morsomme er at i neste uke er jeg villig til å vedde på at det blir store oppslag om eggemangel til påske!

Muskat

Begod 03-03-05 12:18

Det båd produseres og selges proteinpulver av egg, men det jeg har smakt smakte pyton.

Gamla 03-03-05 13:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kristian
Sitter du å leser gamle aviser komkari:confused:
Vi får se til å spise mer egg så dette ikke skjer igjen:p

Ja, det var faktisk en gammel avis (fra 7.mai 2004)jeg viste til:o :D ,-- men det har altså alt skjedd igjen!!!:mad:
Så just på nyhetene på TV ( for 2-3 dager siden)at situasjonen var den samme nå. Masse egg på lageret til Prionor, som bare kunne benyttes som dyrefor og eggebønder som måtte rense sine hønsehus, - og taper massevis av penger.
Noen uker før jul var utsikten til eggemangel på sikt så stor at vi ble oppfordret til å kjøpe inn og bruke eggene selv om de ble 1 mnd. for gamle.
Dette blir jo bare en runddans, hvis der ikke blir bedre kontroll,- og det blir sikkert (som Muskat skriver)for lite egg igjen til påske!:p
Ja, vi skulle kanskje spise enda mer egg,- men VI er jo veldig flinke vi!:D
Synes ideen til Elian om å gi eggene til forskjellige institusjeone, før de ble ødelagt var en kjempeide!:)
Synd at eggepulveret smakte pyton!:rolleyes:

Summer 03-03-05 14:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Begod
Det båd produseres og selges proteinpulver av egg, men det jeg har smakt smakte pyton.

Jeg spiste eggeproteinpulver i fjor... med sjokoladesmak,- det var godt...(fant det i en test i mat og helse) Jeg sluttet med det pga. aspartamen.... Men det skulle jo kunne gå an å få tak i smakløst eggeproteinpulver synes jeg! :ja:

Gamla 03-03-05 16:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise
... Men det skulle jo kunne gå an å få tak i smakløst eggeproteinpulver synes jeg! :ja:

Ja, det er jeg helt enig i Lise! Fikk du kjøpt eggepulveret i helsekosforretning eller via nettet?
Får gjøre et forsøk på å finne ut av det finnes uten smak og aspertam.:rolleyes:

Albertine 03-03-05 17:57

Vi har da så mange arbeidsledige her i landet som kunne vært brukt som eggeskallknusere? :snill:

Gamla 03-03-05 21:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Albertine
Vi har da så mange arbeidsledige her i landet som kunne vært brukt som eggeskallknusere? :snill:

God ide, Albertine!:D :D :D

mizzy67 22-02-10 23:41

Sv: Overproduksjon av egg
 
når det blir nevnt soyaprotein er det flytende eller uvitende
står i oppskrifter

Iset 23-02-10 15:01

Sv: Overproduksjon av egg
 
Spør du om spyaproteinet er flytende eller uvitende? Hva er uvitende soyaprotein?
Det er pulver.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no