Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Fotballfruens lavkarboboller (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49317)

Yrla 12-11-11 10:47

Fotballfruens lavkarboboller
 
http://fotballfrue.no/?p=10091
Ville bare dele denne. Hun påstår hun har fått det til, så...da så:)
Etter klage kommer hele oppskriften her:
Du trenger:
  • 80 gram mandelmel
  • 1 egg
  • 2 ss kremfløte
  • 3 ss kesam
  • 4-5 ss sukrin
  • en klype salt
  • 50 gram smør
  • en toppet teskje bakepulver
  • 2-3 ss fiberhusk
  • 2 ss kardemomme
Slik gjør du:

Pisk sammen egg og sukrin.
Etter hvert kan du tilsette kesam og fløte til egget og sukrinen.
I mellomtiden smelter du smøret. Bland alt det tørre sammen
og tilsett dette til deigen.
Ha i smøret tilslutt (du kan helt sikkert tilsette smøret til det våte først, men jeg gjorde det i denne rekkefølgen, så da kan det være lurt å skrive det sånn).
Husk MASSE kardemomme! Gjerne mer enn 2 ss.
Nå har du forhåpentligvis en fantastisk bolledeig i bakebollen foran den :D Du kan med fordel la den hvile 10-15 minutter. Deretter triller du kuler på et brett med bakepapir, og setter alle sammen inn i midten av stekeovnen. 180 grader, 20-25 minutter.
Smaker best 30 sekunder etter at de har kommet ut av ovnen. Mmmmmmmm ♥


The whole shebang inneholder 12,1 gram karbohydrater, så i en bolle er det altså rundt 2 gram. Good, right?
Grunnen til at bollene er så mørke, er på grunn av mandelmelet. Det er så MØRKT. Vet noen hvor det finnes lyst mandelmel for tiden? Hadde vært kjekt å vite :D Mye lettere å farge marsipandeig også. .
Ha en fantastisk fredagskveld!

Gracella 12-11-11 11:26

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Jeg har prøvd disse - eller nesten,da
Jeg hadde ikke kesam, så jeg brukte en blanding av rømme og philadelpiaost.
Dessuten blingset jeg første gangen og brukte kokosmel i stedet for mandelmel.

De er kjempegode!!!!
:D

Mine hevdes ikke og ble litt "tunge", men de er veldig gode. deler de i to og bruker philadelpiaost,mmmmmm!

Caroline har masse kjempegode oppskrifter, gleder meg til hun kommer ut med boka si :)

Gerd 12-11-11 11:47

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Legg ut hele oppskfriften her, ikke bare link.
Forumregler: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45196

Og skriv hvor du har hentet den fra ( vanlig høflighet :))

Imse 12-11-11 13:11

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1249785)
Legg ut hele oppskfriften her, ikke bare link.
Forumregler: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45196

Og skriv hvor du har hentet den fra ( vanlig høflighet :))

Hva har denne regelen å gjøre med at Yrla har funnet en oppskrift på bloggen til en annen? Som hun også oppgir navn på og link til der hun har funnet den?

Regelen du henviser til omhandler til linken på egen blogg. Dette er jo ikke Yrla sin blogg.

Veldig greit å kopiere inn oppskriften altså, men da burde det kanskje stått i forumreglene at dette gjaldt uansett om det er ens egen blogg eller andre sin, og ikke kun egen blogg?

Gerd 12-11-11 13:13

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1249831)
Hva har denne regelen å gjøre med at Yrla har funnet en oppskrift på bloggen til en annen? Som hun også oppgir navn på og link til der hun har funnet den?

Regelen du henviser til omhandler til linken på egen blogg. Dette er jo ikke Yrla sin blogg.

Veldig greit å kopiere inn oppskriften altså, men da burde det kanskje stått i forumreglene at dette gjaldt uansett om det er ens egen blogg eller andre sin, og ikke kun egen blogg?

Fordi vi vil ha en god oppskriftsdatabase her inne. Det står i den linken jeg la ut.

Imse 12-11-11 13:37

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1249832)
Fordi vi vil ha en god oppskriftsdatabase her inne. Det står i den linken jeg la ut.

Fullstendig enig. Men regelen omfatter fortsatt kun linking til EGEN blogg, så da burde den kanskje endres litt?

Gerd 12-11-11 13:44

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1249838)
Fullstendig enig. Men regelen omfatter fortsatt kun linking til EGEN blogg, så da burde den kanskje endres litt?

Jada, har gitt beskjed til adm. at overskrifta bør endres.

avokado 19-11-11 00:23

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Noen som vet om hun snakker om fettredusert mandelmel eller malte mandler-mel? Leste kommentarene på bloggen hennes, og der var det noen som hadde spurt om det, og jeg synes hun sa at hun brukte "vanlig" mandelmel, som i malte mandler. Tenker å kjøpe det mandelmelet som brukes på iherb, og vil gjerne kjøpe den riktige typen.. :-)

Yasi 22-11-11 13:22

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av avokado (Innlegg 1253271)
Noen som vet om hun snakker om fettredusert mandelmel eller malte mandler-mel? Leste kommentarene på bloggen hennes, og der var det noen som hadde spurt om det, og jeg synes hun sa at hun brukte "vanlig" mandelmel, som i malte mandler. Tenker å kjøpe det mandelmelet som brukes på iherb, og vil gjerne kjøpe den riktige typen.. :-)

Jeg har testet ut denne oppskriften både med malte mandler og mandelmel. Må meddele at den ikke ble noe som helst god med malte mandler. Ble altfor klissete i konsistensen, og ikke bolleaktig i det hele tatt :( Bollene gikk også veldig fort i stykker etter første bitSå her bør du nok bruke mandelmel :)

Ellers så er denne oppskriften veldig god. Jeg kommer nok til å erstatte sukrin med noe annet neste gang jeg skal lage disse bollene, for jeg synes den kjølende effekten sukrinen har ble ubehagelig i denne oppskriften :/

Yrla 22-11-11 14:34

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Jeg tror den kjølende følelsen forsvinner om man blander sukrin med det våte skikkelig. Det var ihvertfall noe man kunne gjøre for å unngå det, eller bruke sukrinmelis,da.

Engledans 22-11-11 16:50

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Har lyst å prøve disse i kveld, men har ikke kesam. kan jeg bruke rømme eller CF?Noen som vet?

Gracella 22-11-11 17:43

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1255121)
Har lyst å prøve disse i kveld, men har ikke kesam. kan jeg bruke rømme eller CF?Noen som vet?

Jada, se mitt innlegg lengere opp

Engledans 22-11-11 18:00

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Supert. Har ph.ost og jeg.... men tok du det for smakens skyld, eller av nød(at du ikke hadde nok rømme asså:D) for hvis det var av nød, kan jeg vel bare bruke rømme?

Yrla 22-11-11 18:26

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
CC erstatter kesam også

Gracella 23-11-11 09:16

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1255155)
Supert. Har ph.ost og jeg.... men tok du det for smakens skyld, eller av nød(at du ikke hadde nok rømme asså:D) for hvis det var av nød, kan jeg vel bare bruke rømme?

Tja, kesam er en ost og da burde den erstattes av en ost... tror jeg bare hadde lite Ph.ost den gangen og at det var derfor jeg blandet med rømme :)

linams 06-12-11 18:59

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Har prøvd å lage disse nå, hadde ikke kesam i hus - så da ble det med rømme istedet! På smak var bollene gode, men synes de var litt svampete i konsistensen samt at det knaste litt.. Mine ble ganske flate,ser ikke like gode ut som fotballfrues, så tror jeg må prøve flere ganger. Kanskje det blir annerledes med kesam og.

Bonus 07-12-11 17:29

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Jeg brukte tyrkisk yoghurt, og det funket.. Jeg syntes smaken ble god, og bollene ble akkurat som på bildet til Caroline :D

Yrla 07-12-11 17:41

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Var de gode med tyrkisk yogurt?

linams 07-12-11 17:55

Sv: Fotballfruens lavkarbo-boller
 
Hvilket mandelmel bruker dere? Eller maler dere mandlene selv?

tess81 16-12-11 21:17

Sv: Fotballfruens lavkarboboller
 
Jeg har laget disse med mandelmel fra funksjonell mat også brukte jeg tagatesse istedet for sukrin og de blei kjempe gode :ja:

Bonus 19-12-11 14:54

Sv: Fotballfruens lavkarboboller
 
Ja, jeg syntes de smakte bra med tyrkisk yoghurt.. Har ikke prøvd med kesam enda.. Jeg har de i fryseren, og er spent på om de smaker bra oppvarma..

Yrla 19-12-11 17:06

Sv: Fotballfruens lavkarboboller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bonus (Innlegg 1269577)
Ja, jeg syntes de smakte bra med tyrkisk yoghurt.. Har ikke prøvd med kesam enda.. Jeg har de i fryseren, og er spent på om de smaker bra oppvarma..

Takk

Yrla 05-02-14 10:29

Sv: Fotballfruens lavkarboboller
 
Noen skrev de erstattet både kesamen og fløten med kokosmelk og fikk et bra resultat. Hun skriver et annet sted i bloggen sin at hun kjøper avfettet mandelmel. Størrelse på egg, at de er like som hun bruker, kan ha noe å si for resultatet med tanke på tørrhet. Jeg skal prøve å lage disse denne uka. Må fetes opp.

langaard 05-02-14 10:47

Sv: Fotballfruens lavkarboboller
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1476810)
Noen skrev de erstattet både kesamen og fløten med kokosmelk og fikk et bra resultat. Hun skriver et annet sted i bloggen sin at hun kjøper avfettet mandelmel. Størrelse på egg, at de er like som hun bruker, kan ha noe å si for resultatet med tanke på tørrhet. Jeg skal prøve å lage disse denne uka. Må fetes opp.

Lykke til med "oppfetinga" :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no