Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Frokost og kveldsmat (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=116)
-   -   Stenalderbrød grahamstype (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53928)

Drømmepie 11-02-13 17:36

Stenalderbrød grahamstype
 
Stenalderbrød grahamstype

Du trenger:


100 g gresskarkjerner
100 g solsikkekjerner
100 g mandler
100 g valnøtter
blendes/ hakkes til groft mel

100 g linfrø
100 g sesam frø
5 egg
1 dl oliven olje
1 tsk salt

Fremgangsmåte:

Bland alt sammen i en foodprocessor, og held blandingen i en godt smurt form. Bruk gjerne bakepapir i bunnen.

Stekes på 160 grader i ca 1 time.

http://1.bp.blogspot.com/-06jiYR706E...227%5B1%5D.JPG

Brødet ble kjempe godt og smakte utrolig godt med smør på! ;)

Godt for kroppen

Tarato 12-02-13 21:14

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Det ser utrolig lekkert ut! Jeg tåler ikke nøtter i det hele tatt, men kan sikkert bytte det ut med mer frø. Og så er det uten melk, glimrende! Egentlig er det veldig likt knekkebrødet mine, men der er det fiberhusk i. Må prøves...

Drømmepie 14-02-13 20:50

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Det ble kjempe godt ja :ja:

Moogie 15-02-13 10:29

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Skal prøve ut denne i helga, trur jeg, for det ser jo kjempe godt ut! Noen som har regnet på karbene? lurer på hvor mange det blir i skivene

Imse 15-02-13 11:11

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Føler at denne oppskriften er lik hexebergs langpannebrød?

Uansett har jeg bakt et brød nå, jeg baker brød til meg selv sjelden, blir for ofte skuffet, for det smaker ikke melbrød uansett hva man gjør.

Moogie 15-02-13 12:56

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 1427001)
Føler at denne oppskriften er lik hexebergs langpannebrød?

Uansett har jeg bakt et brød nå, jeg baker brød til meg selv sjelden, blir for ofte skuffet, for det smaker ikke melbrød uansett hva man gjør.

hehe, samme her. De lavkarbo brød jeg har bakt har som oftest smakt rimelig pyton! Men greit å ha noe å legge pålegg på i en travel hverdag når jeg ikke rekker å lage noe lekkert å ha med i matpakken til lunsj. Det meste går jo greit med et tykt lag smør på, hehe

Jean1986 15-02-13 13:58

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Ser kjempe godt ut,men syns alle lavkarbo brød smaker eggebrød, pjuk! Har ikke funnet ei god oppskrift enda som smaker godt. Holder meg bare til lavkarboknekkebrød enn så lenge:)

Tarato 15-02-13 18:44

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Jeg bakte dette i dag, og måtte kaste det.... Det ble rett og slett rått. Jeg brukte solsikkekjerner og gresskarkjerner i stede for nøtter, men det kan vel ikke ha noe å si?

Drømmepie 16-02-13 20:24

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
hmmm det var da merkelig! Mitt ble ikke rått i det hele tatt, men kjempe godt :)

Tarato 16-02-13 21:43

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Drømmepie (Innlegg 1427240)
hmmm det var da merkelig! Mitt ble ikke rått i det hele tatt, men kjempe godt :)

Jeg skjønner det ikke. Kan det være at mandlene og valnøttene utgjør en så stor forskjell? Jeg hakket frøene med stavmikser; og kunne kanskje hakket det litt mer til litt mer mel. Hvor grovt vil du si at du hakker nøttene? Sammenlignet med for eks samalt mel?

Drømmepie 17-02-13 12:35

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
I forhold til sammalt mel så er det mye grovere :ja:

Kjørte det noen runder i foodprocessor....

Kan tenkes at det er pga mangel på nøtter det ble rått, men det vet jeg ikke sikkert altså.

Tarato 17-02-13 13:21

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Jeg er usikker på om nøtter kan trekke veske mer enn frø. Men det så godt ut, så jeg prøver nok igjen ;)

Drømmepie 17-02-13 17:44

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Gjør det :D

r.o 12-03-13 13:14

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Brødet er kjempegod på smak! Måtte ta ut av formen etter en time og lot brødet ettersteke på 100 gr på rist i 40 min til. Smaker helt annerledes enn de andre lavkarbobrødene, selv om jeg liker mitt vanlige brød også:)



Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Drømmepie (Innlegg 1426210)
Stenalderbrød grahamstype

Du trenger:


100 g gresskarkjerner
100 g solsikkekjerner
100 g mandler
100 g valnøtter
blendes/ hakkes til groft mel

100 g linfrø
100 g sesam frø
5 egg
1 dl oliven olje
1 tsk salt

Fremgangsmåte:

Bland alt sammen i en foodprocessor, og held blandingen i en godt smurt form. Bruk gjerne bakepapir i bunnen.

Stekes på 160 grader i ca 1 time.

http://1.bp.blogspot.com/-06jiYR706E...227%5B1%5D.JPG

Brødet ble kjempe godt og smakte utrolig godt med smør på! ;)

Godt for kroppen


paxifaxi 27-03-13 08:34

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Dette skal jeg prøve i dag! Er generelt skeptisk til lavkarbobrød, siden alle smaker egg. Men det jo veldig godt ut! :D

paxifaxi 27-03-13 21:52

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Kan melde at førsteinntrykket var veldig bra. Beste lavkarbo brød jeg har smakt! God nøttete smak og ikke eggesmak i det hele tatt. Veldig godt med smør, ost og skinke på. Spent på hvordan det smaker i morgen.

paxifaxi 05-04-13 14:30

Sv: Stenalderbrød grahamstype
 
Har regnet ut næringsinnholdet i brødet, og tror jeg har kommet fram til riktig:

pr 100 g

Karbo: 4 g
Fett: 42 g
Protein: 15 g
Kalorier: 462 kcal

1 brødskive har jeg funnet ut veier ca 33 g, så da blir det bare bare 1,3 g karbo per skive.

Har bakt det for andre gang, og dette er min store favoritt når det kommer til lavkarbobrød. Jeg skjærer det i tynne skiver, for så å fryse det ned. Når jeg skal ha et par skiver slenger jeg det i ovnen på 150 grader til det er varmt. Anbefales! Min høykarbo mann pluss svigermor syns det var veldig godt. :D

Jeg steker det forresten en halvtime ekstra ute av formen, pluss lar det ligge i ovnen uten varme og kjøle seg ned litt etterpå.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no