Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Hva er det med sukkeralkoholer? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22310)

Sandy 19-11-08 20:45

Hva er det med sukkeralkoholer?
 
Ble kjempeglad da jeg fant ut her inne at man trygt kan spise sjokolade og annet godt med karbohydrater som kommer i form av sukkeralkoholer:D Men HVA er egentlig sukkeralkoholer??? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser ut til å reagere noe helt utrolig på dette uidentifiserte stoffet... Har igjen trykket i meg en boks med Extra drops, de nye med mint og sjokolade, som inneholder 87, 3 g karb, hvorav 87g er sukkeralkoholer. Pakken er på 45 gr og forsvinner selvsagt fort :o. Har flydd på do sikkert 5 - 6 ganger de siste 2 timene og det romler høylytt i magen. Hva er dette? Har akkurat lagt inn en oppskrift på sjokolademousse med sukkerfri sjoko, som jeg hadde tenkt å lage når jeg får besøk til helgen, men med slike reaksjoner er det spørs om jeg får besøk igjen....

Myrull 19-11-08 21:11

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer???
 
Vet ikke hva det er med de, men magen min slår seg også helt vrang.
Blir ganske luftig for å si det sånn. :_plystre::lol:

nattfrue 19-11-08 21:22

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer???
 
Det er ganske vanlig å få "jazzmage" av en del sukkerlakoholer. Det er fordi de ikke tas opp i tynntarmen. Maltitiol, som stort sett er søtstoffet som bruker i sukkerfrie sjokolader, en del pastiller etc., har denne effekten. Det varierer hvor mye man reagerer på det (og hvor mye som skal til før man reagerer), men du bør kanskje advare gjestene først :p

Åsne Eileen 11-09-11 11:44

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer???
 
Stemmer dette ? Så altså om eg vill spise noe som ser sånn ut :
Næringsinnhold per 100 g: Energi 1000kJ (240kcal), Protein 0 g,

Karbohydrat 97 g (hvorav sukkerarter 0 g og

sukkeralkoholer 97 g), Fett 0 g.

Da betyr det altså at det er 0g karbohydrat i den ? :D

David 11-09-11 13:40

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer?
 
Sukkeralkoholer har også GI - de kan også påvirke blodsukkeret. Maltitol har ganske høy GI, så å dytte innpå 100 gram sjokkis søta med maltitol er ingen god idé. Det finnes flere tråder om det her inne.

En bit eller to gjør ingenting, men da kan man like gjerne spise mørk sjokolade (70+) ;-)

aldrimerjollycola 14-09-11 12:31

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer?
 
sukkeralkoholer fjerner vann fra tarmveggen og gir derfor diaree eller mageknip!

Kitt 14-09-11 12:38

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aldrimerjollycola (Innlegg 1207084)
sukkeralkoholer fjerner vann fra tarmveggen og gir derfor diaree eller mageknip!

Gjelder ikke alle typer og gjelder ikke alle mennesker!;)

<insert_scary_name_here> 14-09-11 14:19

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer???
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Åsne Eileen (Innlegg 1204332)
Stemmer dette ? Så altså om eg vill spise noe som ser sånn ut :
Næringsinnhold per 100 g: Energi 1000kJ (240kcal), Protein 0 g,

Karbohydrat 97 g (hvorav sukkerarter 0 g og

sukkeralkoholer 97 g), Fett 0 g.

Da betyr det altså at det er 0g karbohydrat i den ? :D

Sukkeralkoholer er ikke bare sukkeralkoholer. Det finnes ulike typer, og ulike mennesker reagerer ulikt... Noen får blodsukkerøkning av maltitol, eller blir dårlige, for noen stopper vektnedgangen, og andre har ikke problemer av det.
I utgangspunktet er sukkeralkoholer som slutter på 'ol noe man bør styre unna, som f.eks. xylitol og sorbitol, fordi de gir den blodsukkerøkningen vi prøver å styre unna. Da kan du altså ikke trekke fra alle sukkeralkoholene.

Så inntil du føler deg helt sikker på hva du kan trekke fra, og ikke, -hold deg unna. Det tror jeg er det letteste, så slipper du å gå på en unødvendig og uønsket smell...

Camomilla 14-09-11 14:48

Sv: Hva er det med sukkeralkoholer?
 
Jeg må være forsiktig med sukkeralkoholer på grunn av fordøyelsen. Får fort mageknip av kunstig søtning, så sukkerfri sjokkis begrenses til en liten bit etpar ganger i mnd. Ikke hver måned heller, når jeg tenker meg om :rolleyes:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no