Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Smoothies / drikke (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=125)
-   -   Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24548)

libra 08-03-10 06:58

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Mmmmm dette var godt :):rulleøyne Laga meg denne kjempegode drikken til frokost i dag. Sitter å nyter den og hører på regnet som plasker mot ruta :)

Furine 22-03-10 15:14

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Er det nokon som har peiling på om eggemelka toler å stå, typ fleire timar, utan å skilje seg og bli ufyseleg? Eg tenkte på å kanskje lage kvelden før og ta med på jobb, og drikke kaldt. Eg laga latte i helga av eggemelk og espresso, og det var jo berre snydens godt! Kald versjon blir jo som ein iskaffi, tenkte eg.

Areola 22-03-10 15:26

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Jeg lager den som regel dagen før, avkjøler den på benken og setter i kjøleskap til dagen etterpå. (har også med på jobb, og har i kaffen) Går helt fint, kan klumpe seg om du den ikke er helt avkjølt før du setter den i kjøleskapet, da..

Furine 22-03-10 15:34

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Areola (Innlegg 851994)
Jeg lager den som regel dagen før, avkjøler den på benken og setter i kjøleskap til dagen etterpå. (har også med på jobb, og har i kaffen) Går helt fint, kan klumpe seg om du den ikke er helt avkjølt før du setter den i kjøleskapet, da..

Ah, glimrande! Takk for info! Då skal eg teste det i kveld.

energibunten 22-03-10 19:01

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
siste jeg gjorde var å lage kakao til meg selv og ungene av eggemelk. Jeg bare tilsetter kakaopulver og litt søtt og vips er det en deilig og fyldig kakao. På termos holder den seg lenge...

En frokostfavoritt hos meg er usøtet, men med litt kakao og litt kaffe. Det blir en spennende smak... Har ikke prøvd med kanel, men burde det også.

Furine 24-03-10 08:44

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Kor lenge held eggemelka seg i kjøleskapet, i lukka boks/flaske? Har nokon testa det? Tok med meg på jobb i dag, og lurer på om det held seg til i morgon om eg ikkje drikk opp alt i dag.

Areola 24-03-10 08:47

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Jeg lagde min siste på søndag - holdt kald hele tiden. Og drakk opp siste rest i dag.
Om det gikk bra får vi se om noen timer, men det verken lukte eller smakte merkelig :)
(men jeg ville ikke latt det gå noe lengre enn de, tror jeg....)

Furine 24-03-10 08:51

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
OK, takk Areola! Då kan det hende eg lar siste skvetten stå igjen til i morgon. Det er jo mettande, dette! ;)

Nutta 10-05-10 19:57

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Nam! detta var kjempegodt :D jeg var sååå skeptisk, men jeg angrer ikke på at jeg prøvde...

higgi 09-06-10 15:01

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
mmm...
Var skikkelig skeptisk.
Jeg er i grunnen ikke så veldig glad cafè au lait o.l. Har bare drukket det en sjelden gang, for jeg synes det er altfor mektig.
Men dette her, det var jo kjempegodt!

Jeg har kjøpt en stor miksebolle, så jeg lager store posjoner. Drikker den lunken eller kald et par dager etterpå.

De siste gangene har jeg mikset eggene til de skummer lett. Siden har jeg tømt smøret sakte inn mens jeg mikser. Og så vannet til slutt da. Er den måten jeg har klart å fått den mest fyldig på.

Gosh... fikk lyst på en kopp i skrivende stund:)

Tomsverden 30-07-10 12:05

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Fy søren så godt det var med eggemelks latte! Mye bedre enn med melk og føler meg ikke oppblåst etterpå!

MAR 16-08-10 12:27

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 700973)
Etter å ha lest på det svenske forumet kolhydrater i fokus, så viser det seg at man også bare kan blande ingrediensene uten å vispe opp skum, også kjøle ned dette og oppbevare i kjøleskap og bruke en skvett i kaffen. .

Det er jo ypperlig - da antar jeg at jeg som ikke har stavmikser godt kan bruke vanlig mixmaster eller blender til å blande sammen ingrediensene og så bare bruke melkeskummeren :D

mallilen 17-08-10 11:00

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Noe SÅ godt :shock:

Smelta 50g smør, og hadde i 2 dl kokende vann. Heiv dette i kjøkkenmaskinen, siden jeg ikke har stavmikser. Oppi med de to eggeplommene og en stor teskje bakekakao. 2 dråper vaniljeessens, opp i koppen, og en liten dæsj tynn kaffe med et par suketter oppi.

Tidenes mocca-kakao!!! *slafs*

Vannmannl 29-08-10 18:57

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Dette var nyyyydelig!! *Lykke* :love:

Rin 30-08-10 07:53

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
"Gjenoppdager" denne her nå, da jeg prøver å øke fettprosenten i kosten så mye som mulig. :p Med én eggeplomme og 30g smør blir dette en frokost med 96% fett - og den inkorporerer den doble espressoen min. Heeelt fantastisk!

Imse 31-08-10 11:23

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 924890)
"Gjenoppdager" denne her nå, da jeg prøver å øke fettprosenten i kosten så mye som mulig. :p Med én eggeplomme og 30g smør blir dette en frokost med 96% fett - og den inkorporerer den doble espressoen min. Heeelt fantastisk!

Men du spiser noe mere protein til da vel? For en eggeplommer for LITE protein til et helt måltid alene uansett hvordan man vrir og vender på det.. Jeg bruker 2 hele egg om jeg skal ha det som frokost og selv da er det egentlig for lite protein.

Imse 31-08-10 11:26

Sv: melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marteamanda (Innlegg 916877)
Det er jo ypperlig - da antar jeg at jeg som ikke har stavmikser godt kan bruke vanlig mixmaster eller blender til å blande sammen ingrediensene og så bare bruke melkeskummeren :D

Vispen på stavmiksen min har takket for seg, så bruker jeg selve miksedelen(staven) og det fungerer like bra.
Ellers funker det også å helle på termos og ha med på tur! Prøvd det flere ganger nå og det har aldri skilt seg. Lager dette som min kakao på tur, kanskje jeg tar mindre fett i om det det mye fett i den andre maten. Også bruker jeg cocosa om jeg har det, ellers usalta smør.

Rin 31-08-10 12:17

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Imse (Innlegg 925513)
Men du spiser noe mere protein til da vel? For en eggeplommer for LITE protein til et helt måltid alene uansett hvordan man vrir og vender på det.. Jeg bruker 2 hele egg om jeg skal ha det som frokost og selv da er det egentlig for lite protein.

Som "frokost" ser jeg meg fornøyd om jeg får i meg noe som helst, og da helst fett - så dekker jeg proteininntaket utover dagen. Ingen fare for at jeg får i meg for lite, jeg er glad i kjøtt. :p

Tiki 31-08-10 16:30

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nutta (Innlegg 874836)
Nam! detta var kjempegodt :D jeg var sååå skeptisk, men jeg angrer ikke på at jeg prøvde...

Den kan jeg signere, når jeg tenkte på den råe eggeplommen og det smelta smøret. Men dette var nydelig. Fikk ikke melka veldig steamet da, men nydelig.

Noen som har prøvd å putte vann (varmt eller kaldt), smelta smør og en eggeplomme i en melkesteamer fra nespresso? Hadde vært veldig praktisk.

Fruitdrops 04-09-10 12:20

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Har blitt forkjøla, og haar så lyst på noe varmt å drikke! Og jeg er så lei te!

Kjipt å være forkjøla siden jeg er vandt til å drikke varm melk med honning i eller solbærtoddy når jeg har vært dårlig, og jeg er en skikkelig cappucino-holiker ( gah xD )

Så NÅ er det ut på kjøkkenet for å prøve!!

Fruitdrops 04-09-10 12:47

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Oh, namm!!!! Dette skal lages flere ganger. Og med denne kan man variere i det uendelige!

Jeg smelta 40 g usalta smør. Tok smøret, 1 ts splenda og 2 dl kokende vann i en bolle. Skummet dette litt med stavmikser før tok oppi 1 eggeplomme, og mikset enda mer.
Helte oppi en shaker(for morro skyld) og tilsatte espresso (2 ts pulver og en dæsj vann) og enda en ts splenda.

Det ble over 2,5 dl med "latte" og nesten en dl med herlig skum xD

Kan tenke meg og ha i enda mer espresso senere.

babydoll 05-09-10 23:04

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Halleluja, dette var VIRKELIG godt! Hadde litt for mye stevia i denne gangen, men det blir ikke siste gangen jeg lager eggemelk, så det justerer jeg til neste gang. (brukte forøvrig stevia med sjoko-smak, så det ble *litt* som kaffe mocca. :D

Anwell 06-09-10 17:33

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Men du spiser noe mere protein til da vel? For en eggeplommer for LITE protein til et helt måltid alene uansett hvordan man vrir og vender på det.. Jeg bruker 2 hele egg om jeg skal ha det som frokost og selv da er det egentlig for lite protein.
Jeg bare lurer, hvordan smaker denne drikken med hele egg da? Kunne godt tenk meg dette til frokost, klarer ikke spise mye tidlig om morgenen. Men ikke turd å prove med hele egg.
Syns den er kjempe god med egge plommer og litt kaffe. Mmm, en av mine favoritter:)

Zillah 06-09-10 18:40

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anwell (Innlegg 929073)
Jeg bare lurer, hvordan smaker denne drikken med hele egg da?

Smaker greit, det. Liker den nok aller best med bare plommer, men iblant er eg for lat til å dele egga, og veit ikkje heilt kva eg skal bruke kvitene til seinere, så da deiser eg heile egget oppi. Er ikkje stor skilnad på smaken, da.

Syns no eg ;)

Areola 09-09-10 11:23

Sv: Melkefri/nesten karbofri cafè au lait m/ eggemelk (lavkarbo melkeerstatning)
 
Eggehvite skal helst varmebehandles før den spises :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no