Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbobøker (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=76)
-   -   Bedre uten brød - Wolfgang Lutz (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7980)

janmesi 20-02-06 11:42

Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
BEDRE UTEN BRØD er kanskje en av de grundigste bøkene om lavkarbo-kosthold. Wolfgang Lutz (93!!) er lege, og har gjennom sin karriere behandlet nærmere 15 000 pasienter med mye naturlig fett og lite karbo.

Boken er tilrettelagt for norske forhold av ernæringsterapaut Jens Veiersted, og gjennomgått av Dag Viljen Poleszynski. Det er lagt inn norske pasienthistorier.

Les utdrag her: http://lillemaane.no/utdrag/utdrag_bedre_uten_brod.pdf

Les mer om boken her: http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Boken er ikke den mest lett-leste, men den gir deg argumenter i fleng - god å ha i bakhånd når venner og andre kommer med glupe kommentarer om lavkarbo-mat!

themonk 20-02-06 12:19

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Reklameee reklameee... :p

jankph 20-02-06 13:23

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Enig at dette forumet bør være fritt for reklame, ihvertfall fra de som har egeninteresse av å drive reklamen, men boka er faktisk god den.

Tildels noe vitenskaplig, men det er bare en liten del av boka, og hopper man over den så er det faktisk mye stoff igjen. Veldig bra. Anbefales, særlig om man trenger argumenter som er litt bedre fundert enn vanlig "hearsay" for å si det på nynorsk.

Jan.

janmesi 20-02-06 14:50

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Litt sunn reklame må vel være lov!? :p

Jeg så tilfeldigvis at den ikke sto på listen på "bok-kategori" siden, så da tillot jeg meg å skrable ned noen linjer. Dette er jo et lavkarbo-forum, og Lutz er jo en av pionerene - boken bør være med på oversikten.

Ellers tar jeg gjerne i mot boktips og forslag til nye utgivelser, mr Monk! :D

Iset 20-02-06 15:00

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
En bok alle burde ha i hylla si. :D

Iset 20-02-06 15:00

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
En bok alle burde ha i hylla si. :D

themonk 20-02-06 17:22

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi
Litt sunn reklame må vel være lov!? :p

Jeg så tilfeldigvis at den ikke sto på listen på "bok-kategori" siden, så da tillot jeg meg å skrable ned noen linjer. Dette er jo et lavkarbo-forum, og Lutz er jo en av pionerene - boken bør være med på oversikten.

Ellers tar jeg gjerne i mot boktips og forslag til nye utgivelser, mr Monk! :D

Ja, det er riktig at den bør være med når man snakker om lavkarbo.

Jeg har prøvd å få tak i "Homo Optimus" (Er det det den heter?) av Jan Kwasniewski en liten stund. Vet du om den er utgitt på norsk? I så fall kan jo det være et tips. :)

Iset 20-02-06 17:23

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Jeg skulle gjerne kjøpt bøker av Kwasniewski!!! Men tror ikke de finnes på norsk enda. :sutre:

themonk 20-02-06 17:23

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av janmesi
Ellers tar jeg gjerne i mot boktips og forslag til nye utgivelser, mr Monk! :D

Ooh ooh ooh, jeg vet det! Hva med en norsk utgave av Rob Faigin's "Natural Hormonal Enhancement"? Det hadde vært noe. :D

tbear 12-12-06 14:38

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Har akkurat lest "Bedre uten Brød" av Allan/Lutz. Bortsett fra at tittelen ikke er god (kan vel forlede noen til å tro at det er en slags oppskriftsbok?) så er dette den komplette teori-gjennomgangen for lavkarbo som jeg har savnet. Må nok leses flere ganger for å fordøyes helt. Kompletterer Atkins og Skaldemann perfekt.

Boken anbefales på ønskelista til jul for alle som ikke har lest den og som liker å underbygge kostholdsfilosofien med solid teori.

Borealis 12-12-06 14:41

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tbear (Innlegg 221565)
Har akkurat lest "Bedre uten Brød" av Allan/Lutz. Bortsett fra at tittelen ikke er god (kan vel forlede noen til å tro at det er en slags oppskriftsbok?) så er dette den komplette teori-gjennomgangen for lavkarbo som jeg har savnet. Må nok leses flere ganger for å fordøyes helt. Kompletterer Atkins og Skaldemann perfekt.

Boken anbefales på ønskelista til jul for alle som ikke har lest den og som liker å underbygge kostholdsfilosofien med solid teori.

Hm...ja, har lest den en gang...men når du nevner det, BURDE jeg nok repetere, ja...Meget interessant bok!:)

tbear 12-12-06 15:03

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tbear (Innlegg 221565)
Har akkurat lest "Bedre uten Brød" av Allan/Lutz. Bortsett fra at tittelen ikke er god (kan vel forlede noen til å tro at det er en slags oppskriftsbok?) så er dette den komplette teori-gjennomgangen for lavkarbo som jeg har savnet. Må nok leses flere ganger for å fordøyes helt. Kompletterer Atkins og Skaldemann perfekt.

Boken anbefales på ønskelista til jul for alle som ikke har lest den og som liker å underbygge kostholdsfilosofien med solid teori.


Kan vel også legge til at boken handler absolutt mest om helse - overvekt er bare en faktor som "følger med". Iflg de to forfatterne er det omtrent ingen av våre store folkesykdommer som ikke skyldes for mye karbohydrater: kreft, sykdommer i hjerte/kar, mage/tarm, tenner, immunforsvar osv....

Idun Kjellvik 01-03-09 12:45

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Veldig bra bok. Kapittel 10 er det vanskeligste, det mest vitenskapelige, men veldig grundig. Anbefales. Leste nettopp om dr Mary G Enig, enda en "fett-forespråker". Hun har skrevet "Know your fats" og "Eat fat, lose fat". (Har ikke lest dem ennå.)

Arnold 29-10-09 13:43

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av themonk (Innlegg 150171)
Ja, det er riktig at den bør være med når man snakker om lavkarbo.

Jeg har prøvd å få tak i "Homo Optimus" (Er det det den heter?) av Jan Kwasniewski en liten stund. Vet du om den er utgitt på norsk? I så fall kan jo det være et tips. :)



"Homo Optimus" og andre bøker av Kwasniewski (på engelsk) kan kjøpes her.

Veggpryd 29-10-09 20:33

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Idun Kjellvik (Innlegg 666229)
Veldig bra bok. Kapittel 10 er det vanskeligste, det mest vitenskapelige, men veldig grundig. Anbefales. Leste nettopp om dr Mary G Enig, enda en "fett-forespråker". Hun har skrevet "Know your fats" og "Eat fat, lose fat". (Har ikke lest dem ennå.)

Jeg har lest "Eat Fat, lose fat", og den er veldig bra! :) Der fant jeg bl.a. ut hvor bra og viktig kokosfett er.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no