Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Marsipan uten sukrinmelis (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56069)

kamp 23-11-14 16:56

Marsipan uten sukrinmelis
 
er det noen osm har laget marispan uten sukrin melis, evt blandet med noe annet? syns den kalde smaken er så ekstrem på marsipan.

langaard 23-11-14 17:48

Sv: marispan uten sukrin melis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1499977)
er det noen osm har laget marispan uten sukrin melis, evt blandet med noe annet? syns den kalde smaken er så ekstrem på marsipan.

Bytt ut sukrinen med tagatesse :)

JenJen 25-11-14 20:56

Sv: marispan uten sukrin melis
 
Jeg bruker splenda, syns marsipanen blir kjempegod :)

Bønna200 25-11-14 21:14

Sv: marispan uten sukrin melis
 
Maler dere tagatesse/splenda til melis da eller? Ellers blir det vel veldig kornete?

index 26-11-14 00:16

Sv: marispan uten sukrin melis
 
Verken Splenda eller Tagatesse er kornete. Så det er ikke noe problem. Jeg bruker Natreen til det meste, og det er også rimelig finmalt.

Photobscura 26-11-14 04:05

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Synes også det eneste som nytter til akkurat marsipan er splenda, selv om det ikke ellers er mitt foretrukne søtningsmiddel. Det er så porøst at det løser seg opp i f.eks. knivboks (til stavmikser, som jeg pleier å bruke), og det blir overhodet ingen kornete konsistens. Blir akkurat som vanlig marsipan, sånn passe seig. Mulig fordi splenda en gang har vært sukker!?

JenJen 26-11-14 12:24

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Jeg maler ikke splendaen, jeg bare blander den i mandelmelet før jeg har noe vått i. Så snart splenda kommer i kontakt med noe vått løser den seg opp (det er i alle fall min erfaring), så jeg gjør det sånn for å få den blandet godt ut i hele marsipanen.

Photobscura 26-11-14 13:27

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av JenJen (Innlegg 1500133)
Jeg maler ikke splendaen, jeg bare blander den i mandelmelet før jeg har noe vått i. Så snart splenda kommer i kontakt med noe vått løser den seg opp (det er i alle fall min erfaring), så jeg gjør det sånn for å få den blandet godt ut i hele marsipanen.

Samme her. Selv om det er fullt mulig, faktisk veldig enkelt å lage melis av splenda. Men det løser jo seg så fort opp, som du sier.

kamp 26-11-14 17:54

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Hvor mye splenda og mandler bruker dere?.

MissPivotal 26-11-14 18:53

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Hva er deres beste marsipanoppskrifter? :sikle:

Bønna200 26-11-14 21:42

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Jeg synes ikke hverken Splenda eller Tagatesse har "meliskonistens" for å si det sånn... Men om det løser seg opp, så er det jo noe annet. :) Ikke tenkt over det...
Men Tagatesse er uansett uaktuelt for meg, av visse grunner. :p

Photobscura 26-11-14 22:40

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Løser seg helt opp, ja.


Min standardoppskrift, til en liten porsjon, er ca 10 spiseskjeer finmalte mandler (selv har jeg kjøpt ferdig malt på store poser på Mega, merket med mandelmel, men alstå ikke avfettet, sånn som den fra Funksjonell mat, f.eks), 2 litt toppede ss splenda og en eggehvite. Kjører dette i knivboksen til stavmikseren min til massen er seig.

JenJen 27-11-14 10:15

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Jeg smaker meg fram mens jeg blander det tørre, har ingen standardoppskrift.
Jeg blander først alt det tørre i en bakebolle, så har jeg i eggehviten, og for å virkelig kna dette sammen har jeg klumpen med marsipan i en brødpose som jeg knar på i noen minutter etterpå. Personlig preferanse, jeg er sikker på at kjøkkenmaskina ville gjort minst like god jobb om den fikk prøve seg. Men det får den altså ikke :p

MissPivotal 27-11-14 21:38

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1500159)
Min standardoppskrift, til en liten porsjon, er ca 10 spiseskjeer finmalte mandler (selv har jeg kjøpt ferdig malt på store poser på Mega, merket med mandelmel, men alstå ikke avfettet, sånn som den fra Funksjonell mat, f.eks), 2 litt toppede ss splenda og en eggehvite. Kjører dette i knivboksen til stavmikseren min til massen er seig.

Mmmm... Dette må jeg prøve! :D

Rin 27-11-14 22:52

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Jeg gjorde et lite eksperiment med Photos omtrentlige oppskrift, bare bytta ut splendaen med en scoop søtt vaniljeproteinpulver. Det ble faktisk veldig bra - bidro til å gjøre marsipanen skikkelig seig, i alle fall. :p

Photobscura 28-11-14 11:58

Sv: Marispan uten sukrinmelis
 
Stas! Skal prøve å lage marsipanstenger med sjokolade litt nærmere jul. Samt eksperimentere med type kransekakestenger. :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no