Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11613)

bluVelvet 07-02-07 22:36

Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Denne er henta fra boka quick & easy NEW DIET Cookbook og skal være nok til to personer. Jeg ble mett av ca 1/2 parten og hadde resten i kjøleskapet til lunsj i morgen. Ifølge oppskriftene skal det være 3,4 netto karb i kjøttet pr porsjon mens det er 9,9 g pr 250 ml i dipsausen.

1 boks usøtet kokosmelk, spar 2-3 ss til dip-sausen
6ss hakket koriander (jeg hadde ikke brukte litt tørket ingefær)
1 ts hakket jalapeño pepper
1 liten kløft hvitløk, finhakket
saften fra 1/2 lime
salt og pepper
2 kyllingbryst (jeg brukte svinekjøtt ca 350g)
evt. grillspyd av bambus (jeg stekte bare i steikepannen uten)

Bland kokosmelk, koriander (eller ingefær), jalapeño, hvitløk, lime salt og pepper i en stor bolle og bland det godt. Bruk visp.

Skjer kjøttet i tynne skiver og ha det opp i bollen. Bland det sånn at det dekker kjøttet over alt. La blandingen stå i kjøleskapet 20-60 min, i mellomtiden lager du dip-sausen.

DIP SAUS:
3 ss peanøttsmør
resten av kokosmelka
1 ss sesamolje, roasted. (Jeg hadde sesamfrø i bollen sammen med kjøttet)
1dl vann (trenger kanskje ikke så mye)
1 ss soyasaus
saften fra 1/2 lime
1 liten kløft hvitløk finhakket
40 g hakket frisk koriander (brukte ingefær her også)

Bland alt sammen i en liten bolle, bruk visp. Jeg syns det ble vel tynt så jeg varmet det i en liten kjele til det tyknet til.

Stek kjøttet i teflonpanne på middels høy temperatur til kjøttbitene blir gyldne. Det er nok en ide å ikke steke alt kjøttet samtidig, det blir fort litt væske og sesamfrøene spretter veggimellom. :D

Huldr 07-02-07 22:54

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Nammenam :sikle:

Lemen 07-02-07 23:13

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
:sikle:

Dette tror jeg må bli serveringen på neste strikkeklubb hos meg. :)

Nille 08-02-07 08:22

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Ser deilig ut :sikle: Sto det at kjøttet skulle steke på panne i originaloppkskriften også ?

Lemen 08-02-07 13:48

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 232784)
Ser deilig ut :sikle: Sto det at kjøttet skulle steke på panne i originaloppkskriften også ?

Jeg laget i sommer en veldig lik rett (med mer karbo) og da var det grillen som ble brukt. :)

bluVelvet 08-02-07 14:22

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nille (Innlegg 232784)
Ser deilig ut :sikle: Sto det at kjøttet skulle steke på panne i originaloppkskriften også ?

Nei i orginaloppskriften sto det grill. Går sikkert an å bruke grillpanne men jeg brukte bare teflonpanne for jeg orket ikke tanken på kokosmelk og svidde sesamfrø i grillpanna.

Har hatt restene av kjøttet til lunsj i dag med salat. Fortsatt kjempegodt!

Nille 08-02-07 17:50

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Nå har jeg gått igjennom alle Atkins bøkene mine for å se om jeg kunne finne denne oppskriften. Men den står jo selvfølgelig i akkurat den jeg IKKE har !!

Har laget marinaden nøyaktig etter oppskriften, men får det ikke til å stemme at det skal være 40 gram hakket frisk koriander i dipsausen. Nå har jeg hakket og hakket over en potte med frisk koriander og det er ikke i nærheten av 40 gram. Hvor mange potter skal det være liksom ?

Er du sikker på at det står 40 gram hakket frisk koriander ?

Jaja, jeg får bare klare meg med det jeg har. Skal bli spennende å smake ! :)

bluVelvet 08-02-07 18:38

Sv: Atkins Kokos og Koriander Satay, modifisert...
 
Det står 40 gram ja men det kan jo ikke stemme hvis det blir så mye!! Holder sikkert med 3-4 kvaster eller noe? Oppskriften står i boka "Dr Atkins quick & easy NEW DIET Cookbook" fra 2002. ISBN 9780743462419, paperpack.

Lykke til Nille!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no