Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Stoffskifte / hormonproblemer (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Lavt stoffskifte og lavkarbodiett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52736)

Camillamor 28-07-12 17:15

Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Hei :) Jeg er ny her inne :)

Lurer på om det er noen som har opplevd å spise seg frisk fra lavt stoffskifte på lavkarbodiett?

smgj 28-07-12 17:35

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Kommer an på hvilken form for lavt stoffskifte du har - autoimmun eller "bare" nedsatt hormonproduksjon.
Uforklarlig nedsatt hormonproduksjon kan komme av så mangt (sporstoffmangel, overdreven slanking, vitaminmangel etc.)
Har man den autoimmune varianten er det heller sjelden at man klarer å komme seg av medikasjon etter at man har begynt, men klarer man å finne ut hva det er som trigger antistoffent og stoppe dette tidlig nok så er det mulig. Her er å stoppe all glutenholdig mat et hett tips for mange.
Det finnes selvsagt flere varianter, men dette er vel de vanligste.

Hva sier legen?

Charlott 28-07-12 17:36

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camillamor (Innlegg 1369744)
Hei :) Jeg er ny her inne :)

Lurer på om det er noen som har opplevd å spise seg frisk fra lavt stoffskifte på lavkarbodiett?

Jeg har ikke spist meg frisk, men fra å ha et stoffskifte som var håpløst å regulere, skikkelig jo-jo!, har det blitt dønn stabilt!

Camillamor 28-07-12 17:58

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Tusen takk for svar :) Per idag har jeg et stoffskifte som er skikkelig jo-jo...bruker medisiner, men stoffskiftet har vanskelig for å stabilisere seg..i tillegg har jeg hvetemelintoleranse :p

Legen har gitt meg klarsignal for å starte på diett, men han mener at det kan være vanskelig å stabilisere det såpass at jeg kan slutte på medisiner - men det er i grunnen ikke målet heller, i første omgang ønsker jeg at stoffskiftet skal stabilisere seg slik at jeg slipper sterke symptomer og kan merke at kiloene forsvinner :)

smgj 28-07-12 20:00

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Dersom du reagerer på hvete vil jeg anbefale å kutte bygg, rug, spelt (og havre) også.

Bonjævel 18-03-13 13:03

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Ser at denne tråden er gammel, men tar sjansen på å skrive inn at jeg har lavt stoffskifte som autoimmun sykdom og lavkarbomat har hatt null innvirkning på dette. Spiller altså ingen rolle med mye fisk eller proteiner eller fett.. Ellers har jeg gjennom snart 30 år funnet ut at å spise 1 gulrot hver dag over tid gir uregjerlig stoffskifte (så jeg har latt det være), pulverslankekurer gir bedre stoffskifte så lenge en går på pulveret men stopper opp og blir altfor lavt når en slutter med det (var nær sykehusinnleggelse en gang). Det hjelper ikke for meg å kutte ut hvete, sukker etc, eller noe som helst annet så sykdommen er nok for evig tid, og jeg spiser mat og medisin som vanlig :o) Dog er det interessant å få høre om andre har opplevd noe annet. Er jo forskjell på sykdommene så da kan kanskje maten ha noe å si for andre enn meg.

smgj 18-03-13 13:16

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Hos meg synker antistoffene nå etter 2 år helt glutenfritt. :) Vet ikke om jeg noen gang vi kunne komme av /redusere medisinen, men det er uansett bra å vite at jeg gjør noe nå som minker irritasjonen i kroppen kontra det motsatte.

fiffi 18-03-13 13:25

Sv: Lavt stoffskifte og lavkarbodiett
 
Jeg har ikke nok antistoffer til å kalle det en autoimmun lidelse, men etter ca 10 - 12 år med stabilt lavt stoffskifte har jeg fått beskjed om å redusere fra 100 mcg til 75 mcg Levaxin. Verdiene har gått opp etter ca 2 år på lavkarbo. Spennende å se om jeg må trappe ned ytterligere..


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no