Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Mascarpone (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42141)

babydoll 21-03-11 18:01

Mascarpone
 
Jeg ville bare tipse folk om mascarponens fortreffelighet! Har fått skikkelig dilla på det om dagen. Super måte å booste fettinntaket på, da det er 40g fett pr. 100g!

Jeg pleier blande ca. 100g mascarpone og en dæsj fløte sammen, da blir den som en ekstra tykk krem. Tilsetter litt søtning, og litt kakaopulver og/eller pulverkaffe. Da smaker det nesten som tiramisu! :D

nellie 21-03-11 18:05

Sv: Mascarpone
 
Jaa, Mascarpone er fantastisk! Spiste masse av det i en periode. Kanskje litt for meget, for har ikke smakt det siden:p Mascarpone brukes vel i tiramisu?

babydoll 21-03-11 18:08

Sv: Mascarpone
 
Stemmer det, men de andre bestanddelene er jo ikke så lavkarbovennlige. Men det er minst like godt med bare mascarponen :)

ekenna 21-03-11 18:09

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1062677)
Mascarpone brukes vel i tiramisu?

Jepp, det stemmer :) Og den er fantastisk! Men spiste ganske mye ved juletider, og har ikke smakt den siden :p Hehe

nellie 21-03-11 18:11

Sv: Mascarpone
 
Jeg tror jeg sluttet med den etter at jeg hadde vært et par uker i Italia. Da spiste jeg det liksom hveeer dag og synes ikke den Italienske var like god som den vi får kjøpt her i Norge.. Merkelig, siden den vel er fra Italia, menmen:P

Kanskje på tide å prøve igjen.

Kitsu 21-03-11 18:11

Sv: Mascarpone
 
Jeg har en forkjærlighet får både mascarpone og ricotta. Må kanskje kjøpe meg noen bokser.

Furine 21-03-11 18:30

Sv: Mascarpone
 
Puttar mascarpone i brød, vafler, sausar, you name it. Sambu taklar ikkje Philadelphia, så då blir det mascarpone i staden. :ja:

Jabba 21-03-11 18:35

Sv: Mascarpone
 
Hva er Mascapone?

Furine 21-03-11 18:40

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1062715)
Hva er Mascapone?

Italiensk kremost. Nok mest kjent for å vere ein del av desserten tiramisu.

Jabba 21-03-11 18:42

Sv: Mascarpone
 
Okidoki....hørtes jo spennende ut.....smaker den som vanlig naturell kremost?

Furine 21-03-11 18:45

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1062724)
Okidoki....hørtes jo spennende ut.....smaker den som vanlig naturell kremost?

Smakar omtrent som tjukk fløte vil eg seie. Mild og fin.

Jabba 21-03-11 18:46

Sv: Mascarpone
 
Den er sikkert fin å bruke i sauser da?

Furine 21-03-11 18:47

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1062732)
Den er sikkert fin å bruke i sauser da?

Eg har putta den i kvit saus i alle fall.

nellie 21-03-11 18:48

Sv: Mascarpone
 
Synes den er litt mer sånn dessertaktig jeg..

Furine 21-03-11 18:51

Sv: Mascarpone
 
Har du prøvd den i noko anna enn søte rettar? Eg puttar den som sagt i lavkarbobrød, sidan sambu nektar å ete både philadelphia og cottage cheese. Funkar fint for min del.

nellie 21-03-11 18:55

Sv: Mascarpone
 
Har vel ikke brukt den til så ille mye annet enn snacks, siden den er så dyyyyyyyyr:p

Furine 21-03-11 19:03

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1062744)
Har vel ikke brukt den til så ille mye annet enn snacks, siden den er så dyyyyyyyyr:p

Ah bon, forstår! :) Har ikkje tenkt over at den er så dyr må eg innrømme.:o Kan hende den er billigare her??

nellie 21-03-11 19:04

Sv: Mascarpone
 
Husker ikke hvor mye den koster egentlig. Var sånn type singel med tidenes strengeste budsjett når jeg var hekta på den, så det kan hende den ikke er så dyr egentlig. Men den selges vel bare på Meny, Ultra og slike butikker, så da er den neppe billig i bruk.

Vibeke-67 21-03-11 19:13

Sv: Mascarpone
 
Sist jeg kjøpte var det 25,- for boksen.
men det er noen år siden - host - 4 år siden til en konfirmasjon....
Men takk for tips, det skal jeg jammen lage meg! Og en dæsj likør kan vel ikke skade så ille?

babydoll 21-03-11 19:25

Sv: Mascarpone
 
Jeg har brukt den litt i saus og jeg, synes fløtesausene blir litt tykkere med litt mascarpone i. Litt samme funksjon som annen kremost, men har nesten dobbelt så mye fett.

På min boks står det forøvrig 40g fett og 3.3g karber. På matvareguiden står det 45g fett og 4.4g karber. Velger å stole på boksen jeg. Eller kanskje boksen når det gjelder karber og matvareguiden når det gjelder fett :P

nellie 21-03-11 19:26

Sv: Mascarpone
 
25 for boksen har jeg hvertfall aldri betalt. Mer 35

tkh 21-03-11 19:27

Sv: Mascarpone
 
Billigere å kjøpe den i Sverige for de som har mulighet til det;)

aslaug 21-03-11 19:35

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av babydoll (Innlegg 1062669)
Jeg ville bare tipse folk om mascarponens fortreffelighet! Har fått skikkelig dilla på det om dagen. Super måte å booste fettinntaket på, da det er 40g fett pr. 100g!

Jeg pleier blande ca. 100g mascarpone og en dæsj fløte sammen, da blir den som en ekstra tykk krem. Tilsetter litt søtning, og litt kakaopulver og/eller pulverkaffe. Da smaker det nesten som tiramisu! :D

Å guri, det må prøves!!!:D

Maskotten 23-03-11 20:49

Sv: Mascarpone
 
NAM nam NAM!! Sitter å spiser nå, og skuldrene senket seg, for nå trenger jeg jo ikke vanlig snop, for denne tok rett og slett kaka!!

Blandet sammen mascarpone, fløte, 1/2 ts vaniljesukker med skikkelig vanilje (veide på vekta og det var under 1 gram, så det kan ikke skade) slapp derfor å bruke søtningsmiddel. Puttet så oppi noen tskjeer med kakao og drysset over litt kanel- jummy!! Det var galgodt!! Kan se for meg at dette må være bra som "kakefyll" eller noe.. har aldri laget lavkarbosjoko.kake, men om jeg hadde gjort det ,så skulle dette vært fyllet :)

Takk for tipset babydoll :D

Jabba 24-03-11 10:54

Sv: Mascarpone
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maskotten (Innlegg 1064568)
NAM nam NAM!! Sitter å spiser nå, og skuldrene senket seg, for nå trenger jeg jo ikke vanlig snop, for denne tok rett og slett kaka!!

Blandet sammen mascarpone, fløte, 1/2 ts vaniljesukker med skikkelig vanilje (veide på vekta og det var under 1 gram, så det kan ikke skade) slapp derfor å bruke søtningsmiddel. Puttet så oppi noen tskjeer med kakao og drysset over litt kanel- jummy!! Det var galgodt!! Kan se for meg at dette må være bra som "kakefyll" eller noe.. har aldri laget lavkarbosjoko.kake, men om jeg hadde gjort det ,så skulle dette vært fyllet :)

Takk for tipset babydoll :D

Tenkte litt på det samme - denne må da vel funke bedre i fyll på kake enn f. eks Philadelphia???


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no