Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Snop (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=28498)

Maritassn 29-09-09 10:01

Snop
 
hei! jeg lurer på hvorfor ingen har nevnt sukkerfrie mentos?? disse er kjempegode,pluss at de har nesten null karber!!! :) Eller....er det jeg som har oversett noe når det gjelder disse gosakene??:confused:

Carisma 29-09-09 10:03

Sv: snop
 
Er ikke de søtet med Xylitol?

Maritassn 29-09-09 10:08

Sv: snop
 
jo,de "vanlie" er med Xylitol... de sure er uten..er ikke xylitol bra?

Carisma 29-09-09 10:22

Sv: snop
 
Kroppen oppfatter Xylitol på samme måte som sukker, og gir blodsukkerstigning.

Maritassn 29-09-09 10:29

Sv: snop
 
huff dette visste jeg ikke!!!! ikke bra.... så disse kan jeg ikke kose meg med når jeg følger atkins?

Gracella 29-09-09 10:31

Sv: snop
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 776127)
Kroppen oppfatter Xylitol på samme måte som sukker, og gir blodsukkerstigning.

Hmm, mente at Torkil skrev at man skulle regne de som halvparten av oppgitt karbeinnhold.
Det er visst delte meninger (antageligvis reagerer folk forskjellig på xylitol) om hvor mye av dette som blir tatt opp i tarmen og hvor mye det evt påvirker blodsukkeret.
Jeg har også lest noen tråder her inne hvor det står at xylitol gir ganske høy blodsukkerstigning, så hva skal man tro?

Jeg er som sagt ferdig på ketolyse, men jeg er enda i ketose - og jeg spiser en del tyggis med xylitol... Så jeg tåler det nok.

Sukkerfri Mentos, sier du.....:rolleyes: hmmmm ;)

Charlott 29-09-09 10:33

Sv: snop
 
Her står det en del om dette med sukkererstatninger http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27464 :)

Gracella 29-09-09 10:34

Sv: snop
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maritassn (Innlegg 776133)
huff dette visste jeg ikke!!!! ikke bra.... så disse kan jeg ikke kose meg med når jeg følger atkins?

I begynnelsen av ketolysekuren er det ikke anbefalt å spise for mye saker med kunstig søtning. Regner med at det er det samme for Atkins (induksjon), så du bør nok holde deg unna, evt holde "snopinntaket" på et minimum og helst ikke hver dag.
Noe av vitsen er jo å bli kvitt søtsuget, og all inntak av kunstig søtning kan være med på å opprettholde søthungeren :(

Maritassn 29-09-09 10:41

Sv: snop
 
jo,men alt bøir jo mye enklere om man av og til kan pakke noe godt i munnen...blir jo ekstra vanskelig på lørdager da resten av familien KOSER seg med små godt!!

Carisma 29-09-09 10:50

Sv: snop
 
Man kan jo lage et sunt alternativ til hele familien, siden ingen har godt av sukker :D

Det finnes mange tråder her inne med alternativer til godteri. F.eks Fribol pastiller fra apoteket. Eller bacon crisp.
Men man bør holde seg mest mulig unna slike ting hvertfall de første 4 ukene... :o

Maritassn 29-09-09 10:56

Sv: snop
 
hmm..jaja,man må vel bare stå på!! takker for gode svar!!

Krøllerellerei 29-09-09 11:01

Sv: snop
 
Jeg ser at hele familien spiser mindre snop etterhvert. Det går i bacon crisps og blomkålbuketter og veldig mørk sjokolade. Det er noe helt annet enn smågodt og taffelsticks som vi levde på før. Og ostepop!

Maritassn 29-09-09 11:13

Sv: snop
 
hvilken sjokolade mener du?

Gracella 29-09-09 11:16

Sv: snop
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maritassn (Innlegg 776163)
hvilken sjokolade mener du?

Over 70% mørk sjokolade

Charlott 29-09-09 11:17

Sv: snop
 
De 2 første ukene på Atkins skal man overhode ikke ha noe slikt, det vil bare være med på å opprettholde søtbehovet.
Hold ut i 2 uker uten så vil du se at søtsuget mer eller mindre er borte.
Noe av poenget med kostomlegging er jo å bli kvitt de gamle spisemønstrene som har gjort oss overvektige, ikke sant ? :)

Maritassn 29-09-09 11:30

Sv: snop
 
har en bocca 70 % mørk sjokolade her..men er jo 30 karber i den??

Gracella 29-09-09 11:34

Sv: snop
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maritassn (Innlegg 776179)
har en bocca 70 % mørk sjokolade her..men er jo 30 karber i den??

Ja, og da kan du ikke spise mer enn en liten bit av den om dagen ;).
(Når du er over på vedlikehold, helst)

Imse 29-09-09 12:42

Sv: snop
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Maritassn (Innlegg 776144)
jo,men alt bøir jo mye enklere om man av og til kan pakke noe godt i munnen...blir jo ekstra vanskelig på lørdager da resten av familien KOSER seg med små godt!!

Ta heller litt pisket krem med vanijeessens og kanskje bittelitt sukrin i og strø over kakao og mandelflak, det er i allefall bedre å spise slike sukkerfrie godter.

Alkazelters 05-10-09 23:18

Sv: Snop
 
Jeg mener å huske at på tross av at xylitol gir en viss blodsukkerstigning, så gir det ikke noe utslag på insulinet. Tror det var Danish som kom med noe informasjon om det.

Olli123 09-10-09 21:58

Sv: Snop
 
Men hvis mentos uten sukker inneholder minimalt med karbohydrater bør det jo gå bra så lenge de ikke inneholder for mye karbohydrater? Eller er det slik at xylitol ikke regnes som et karbohydrat og at man derfor ikke bare må se etter karbohydratmengden men også diverse andre stoffer som skaper blodsukkerstigning?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no