Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Influensavaksine, skal dere ta den? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29089)

Hannehk 31-10-09 13:46

Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Kjenner jeg blir litt i tvil. Folk stiller seg jo helt ukritisk i kø i timesvis for å få vaksine.... jeg føler hysteriet har tatt helt over hos alle :(
Er i utgangspunktet skeptisk til å ta en vaksine som bare er mikset sammen i hyrten og sturten liksom..

Charlott 31-10-09 14:03

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Jeg synes også det er altfor mye hysteri og motstridende informasjon så jeg skal ikke ta noen vaksine.

Er mer bekymret for eventuelle bivirkninger enn selve influensaen ...

Photobscura 31-10-09 14:05

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Er nok litt hysteri i begge ender av debatten. Jeg er veldig skeptisk, og synes media gjør et sirkus av det hele.
Jeg synes ikke noe særlig om å skulle ta en så dårlig utprøvd vaksine, for min egen del, og jeg føler ikke noe kollektivt ansvar heller, særlig med tanke på at jeg omgås heller lite veldig syke mennesker og små barn. Og det argumentet med at ferdigrøyk og ferskvannsfisk inneholder mer formaldahyd og kvikksølvforbindelser kan man få billig av meg (nå røyker ikke jeg ferdigrøyk, forsåvidt), for det er vel en viss forskjell på å spise noe og få det injisert direkte i blodbanene!

Uansett da, jeg har mest sannsynlig hatt svineinflunsaen, så jeg er jo i tilfelle immun :D Ikke var det noen big deal heller. En helt sedvanlig influensa, varte i seks syv dager. Helt grei skuring.

nellie 31-10-09 17:05

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
jeg klarer meg lenge med overdreven antibacbruk og sunn fornuft:)

frifuggel 31-10-09 17:12

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 789562)
Uansett da, jeg har mest sannsynlig hatt svineinflunsaen, så jeg er jo i tilfelle immun :D Ikke var det noen big deal heller. En helt sedvanlig influensa, varte i seks syv dager. Helt grei skuring.

Svineinfluensa kan du få flere ganger..

Photobscura 31-10-09 17:14

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 789618)
Svineinfluensa kan du få flere ganger..

Ikke hva jeg har hørt, men om så så vet jeg i alle fall hva jeg har i vente.
Hysteri, ass.

nellie 31-10-09 17:14

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 789618)
Svineinfluensa kan du få flere ganger..

det er vel noe de "lærde" strides mye om? Sett mange forskjellige svar på det fra folk som liksom skal ha peiling:)

Fluke 31-10-09 17:15

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Ja, jeg skal ta den. Om ikke for egen del så av solidaritetshensyn. For enkelte er denne influensaen ikke noen "big deal" nei, men andre dør av den.

frifuggel 31-10-09 17:20

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 789620)
det er vel noe de "lærde" strides mye om? Sett mange forskjellige svar på det fra folk som liksom skal ha peiling:)

Joda, vet det. Skrev mest for å provosere litt. Eller belyse en teknikk vi mennesker er flinke til å ta i bruk; vi lærer alle best når vi lærer om noe som interesserer oss, og når svarene vi får skissert passer vårt "verdensbilde". Så kan man, om man vil, strekke dette så langt at man blir huggærn, om man tør/vil.. ;)

Gjelder meg også. Derfor tar jeg vaksinen, så snart jeg bare får den. Så logisk for meg, og så lite logisk for andre. Hva man vil "tro" på, er det som styrer oss. Og nei, jeg sier IKKE at jeg har rett, bare at jeg tenker/tror litt anderledes enn de som velger å ikke vaksinere seg. Så enkelt, og så vanskelig, er dette spørsmålet.

nellie 31-10-09 17:20

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fluke (Innlegg 789622)
Ja, jeg skal ta den. Om ikke for egen del så av solidaritetshensyn. For enkelte er denne influensaen ikke noen "big deal" nei, men andre dør av den.

Her håper jeg at hvertfall de som er i risikogruppene er lure nok til å ta den selv:)

Rin 31-10-09 17:24

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Jeg bor alene og møter ytterst sjelden noen som er mer "risikogruppe" enn jeg selv er - og jeg blir utmattet av å høre om køene og kaoset, så jeg tenker jeg står over og krysser fingrene for at jeg overlever også dette årets influensavariant...:rolleyes:

Fluke 31-10-09 17:27

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 789624)
Her håper jeg at hvertfall de som er i risikogruppene er lure nok til å ta den selv:)

Det er dessverre ikke alle i risikogruppene som kan ta vaksinen. Jeg vil også håpe at alle i risikogruppene som kan ta vaksine gjør det.

Nemii 31-10-09 17:31

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Min vaksinedose er jeg så "vennligsinnet" å gi bort. Har lest nok om hva den inneholder, hvor mange dødsfall som er assosiert til vaksina (ingen sammenheng bevist, det vil det nok heller ei bli), hvor mye legemiddelfirmaet som har produsert vaksina tjener (ja, gjør meg også skeptisk), og bare det at GlaxoSmithKline fraskriver seg ethvert ansvar gjør at for meg er det noe som skurrer.

Ikke tror jeg denne influensaen er ille som man skal ha den til heller, når man snakker om dødsfallene assosiert med vaksina, begynner man å snakke om antallet dødsfall som skjer hver dag (uavhengig av vaksine), men når det er snakk om dødsfall pga. svineinfluensa blir disse tallene ikke trukket fram..
Uansett, jeg dør heller av svineinfluensa enn av vaksina, som for alt jeg vet kan gi meg en langsom og smertefull død om 10 år...

(USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....)

Charlott 31-10-09 17:32

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fluke (Innlegg 789627)
Det er dessverre ikke alle i risikogruppene som kan ta vaksinen. Jeg vil også håpe at alle i risikogruppene som kan ta vaksine gjør det.

En helt annen ting er om det blir nok vaksine til alle som vil ha/bør ha før det er for "sent"....

frifuggel 31-10-09 17:40

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Ang; USA 1976: 25 døde av svineinfluensavaksine, 1 død av svineinfluensa....

"Nøkleby forteller at tilfellet fra 1976 er svært godt kjent, og at også norske myndigheter har vurdert dette alvorlig. Men vaksinen som brukes i dag er ikke lik den som ble brukt i 1976. I tillegg mener Nøkleby at det er svært stor sannsynlighet for at vaksinen som ble brukt i 1976 var forurenset - noe det ifølge Nøkleby er svært liten sannsynlighet for at dagens vaksine er."

nellie 31-10-09 17:41

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 789632)
En helt annen ting er om det blir nok vaksine til alle som vil ha/bør ha før det er for "sent"....

Hvis vi som er utenfor risikogruppene ikke har fått influensaen innen vaksina er tilgjengelig for oss, kan man vel nesten anse segselv som immun:)

Zincite 31-10-09 17:45

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Jeg har fundert på hvor mye smittefare man utsetter menneskene i risikogruppene for når man samler dem i lange køer for å vaksinere på løpebånd.

Selv er jeg av de som ikke vil ha, selv om jeg tilhører risikogruppe.

Kitt 31-10-09 17:52

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sønnen har svineinfluensa nå! Ble syk mandag som en av mange på skolen.
Gubben tok vaksinen på fredag pga behandlingstrengende astma.
Snuppa får vaksine på skolen så fort den foreligger.

Og jeg, jeg er i risikogruppe, har ingenting i mot vaksiner, syns alle som kan burde vaksineres, er ikke redd for sprøyter, men......

Alt dette styret, da!:eek:
Da jeg ba om time hos fastlegen, fikk jeg bare beskjed om at de ikke hadde flere timer "til sånt" og at jeg måtte dra på helsestasjonen for å stå i kø etc.

Bestemmer meg 100% mandag. Tror jeg......

aghra 31-10-09 18:00

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
survival of the fittest

dessuten får alle i "risiko gruppene" før meg så da ser jeg ikke noe poeng i å ta for andres skyld

Charlott 31-10-09 18:01

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Er det ikke slik at det går opp mot 2 uker før vaksinen virker ?

nellie 31-10-09 18:02

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 789646)
Er det ikke slik at det går opp mot 2 uker før vaksinen virker ?

her heller blir de vel ikke helt enige? Ei gravid venninne fikk beskjed om 2-3 uker:)

aslaug 31-10-09 18:05

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Ja gjør det når min tid kommer,har gått noen runder med meg selv:D:D

LenaBeatrice 31-10-09 18:32

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Jeg har lest at det er stor sannsynlighet for at ikke alle KAN få vaksinen på denne siden nyttår.
Men så mener mange da at alle skal vaksinere seg for å hindre spredning, og for å beskytte risikogruppene.
Solidaritetsvaksinering.
Selv om alle VIL ta vaksinen nå, så går jo ikke det!!!

nellie 31-10-09 18:39

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 789659)
Jeg har lest at det er stor sannsynlighet for at ikke alle KAN få vaksinen på denne siden nyttår.
Men så mener mange da at alle skal vaksinere seg for å hindre spredning, og for å beskytte risikogruppene.
Solidaritetsvaksinering.
Selv om alle VIL ta vaksinen nå, så går jo ikke det!!!

Det burde jo være sånn at ALLE i risikogruppene fikk muligheten til å få den før de utenfor risikogruppe fikk tilbud. Nå er det jo sånn at "er du i risikogruppe, så må du løpe og kjøpe den uka som du er prioritert og etterpå så gjelder det å være "først i køen" Merkelig opplegg..

Hva skal man gjøre? skal man stille seg fremst i køen og "stjele" vaksine fra noen som kanskje virkelig trenger den? Eller skal man ta vaksine så man ikke smitter noen som IKKE fikk vaksina fordi at man tok den selv.

LenaBeatrice 31-10-09 18:51

Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 789660)
Det burde jo være sånn at ALLE i risikogruppene fikk muligheten til å få den før de utenfor risikogruppe fikk tilbud. Nå er det jo sånn at "er du i risikogruppe, så må du løpe og kjøpe den uka som du er prioritert og etterpå så gjelder det å være "først i køen" Merkelig opplegg..

Hva skal man gjøre? skal man stille seg fremst i køen og "stjele" vaksine fra noen som kanskje virkelig trenger den? Eller skal man ta vaksine så man ikke smitter noen som IKKE fikk vaksina fordi at man tok den selv.

Vi melder oss inn i den norske kongefamilien, da slipper vi å tenke på slike trivialiteter ...
Kronprinsparet har fått allerede de, enda det foreløpig ikke har kommer halvparten av de vaksinene som treng til risikogruppene i Asker.
Dere vet.....kongefamilien og nøkkelpersoner i staben møter jo så mye folk.....

NB! Jeg skal ikke ta vaksinene altså, selv om jeg blir kongelig ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no