Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Lavkarbo mat med minimalt kjøtt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=56824)

Susa84 22-08-16 21:05

Lavkarbo mat med minimalt kjøtt
 
Hva spise da ? til middag? Jeg skal unngå å spise for mye kjøtt. Ikke noe vegetarianer, men pga urinsyre, så skal jeg begrense kjøtt inntaket. Så noen som er vegeterianere og lever lavkarbo som kan komme med tips ? eller andre. Er ikke oppfinsom :p

Taklampe 22-08-16 21:14

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Det finnes masse deilig fisk å få tak i, samme med skalldyr, du har kylling, egg, fete melkeprodukter osv. Det går fint an å leve lavkarbo uten å spise kjøtt. :)

Susa84 22-08-16 21:32

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Taklampe (Innlegg 1526886)
Det finnes masse deilig fisk å få tak i, samme med skalldyr, du har kylling, egg, fete melkeprodukter osv. Det går fint an å leve lavkarbo uten å spise kjøtt. :)

Det gjelder også kylling og fisk har legen sagt.

Lagre

Taklampe 22-08-16 21:45

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Da må du være litt mer spesifikk i hovedinnlegget. ;)

nellie 22-08-16 21:53

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Det blir veldig vanskelig, siden du heller ikke bør spise bønner, linser osv.

Susa84 22-08-16 22:03

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Taklampe (Innlegg 1526892)
Da må du være litt mer spesifikk i hovedinnlegget. ;)

Ja, ser det etter på. Tenkte kjøtt som felles betegnelse.

Lagre

Susa84 22-08-16 22:04

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1526894)
Det blir veldig vanskelig, siden du heller ikke bør spise bønner, linser osv.

Kan jeg ikke det nei. Jeg kan jo spise noe kjøtt, en ikke ofte. Så kjedelig å evnt spise eggomelett til middag evnt nesten hver dag.

Susa84 22-08-16 22:07

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
  • Bønner, linser, soyabønner, soyamel, tofu, hummus, kikerter
  • Peanøtter, peanøttsmør, cashewnøtter
  • Asparges, erter, sopp, spinat, blomkål, brokkoli, avocado
Listen på lav purininnhold. Jeg ligger rett ved grenseland i forhold til urinsyre.

BenteR 23-08-16 00:01

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Slik jeg forstår det, så skal du ikke unngå dette helt, så hva med og spise normalt, men kutte i mengden kjøtt/fisk/skalldyr/etc og heller forsyne deg mer med grønnsaker?
Ratatouille er feks så godt at jeg nesten ikke trenger noe ved siden av.
Det samme med mange supper.

Det vil nok være vanskelig og leve ketogent på et slikt kosthold, men lavkarbo er alt opp til 150 karbohydrater pr dag, så det bør være fullt mulig og finne DIN måte og leve på.
Gjelder og se muligheter og ikke begrensinger :)
Lykke til!

Susa84 23-08-16 12:25

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1526899)
Slik jeg forstår det, så skal du ikke unngå dette helt, så hva med og spise normalt, men kutte i mengden kjøtt/fisk/skalldyr/etc og heller forsyne deg mer med grønnsaker?
Ratatouille er feks så godt at jeg nesten ikke trenger noe ved siden av.
Det samme med mange supper.

Det vil nok være vanskelig og leve ketogent på et slikt kosthold, men lavkarbo er alt opp til 150 karbohydrater pr dag, så det bør være fullt mulig og finne DIN måte og leve på.
Gjelder og se muligheter og ikke begrensinger :)
Lykke til!

Absolutt. Ja skal ikke kutte ut, men begrense. Så da tenkte jeg heller bedre med noen måltider uten :) . Ja, er av typen som sjelden ser begrensninger på noe. Hadde jeg sett begrensninger hadde jeg ikke utdannet meg og hvert i jobb med den helsa mi :p:)

Carisma 23-08-16 13:46

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Er det fordi du har fått påvist forhøyede urinsyreverdier, eller er det pga autoimmun sykdom? Dersom det er urinsyreverdier skyldes det insulinresistens og ikke kjøttinntak. Jeg hadde høyt i mange år, men det har blitt normalt med lavkarbo. Spiser definitivt ikke mindre kjøtt nå, tvert i mot.

Susa84 23-08-16 19:49

Sv: Lavkarbo mat med minimalt kjøtt.
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1526913)
Er det fordi du har fått påvist forhøyede urinsyreverdier, eller er det pga autoimmun sykdom? Dersom det er urinsyreverdier skyldes det insulinresistens og ikke kjøttinntak. Jeg hadde høyt i mange år, men det har blitt normalt med lavkarbo. Spiser definitivt ikke mindre kjøtt nå, tvert i mot.

Jeg fikk dette påvist dpå blodprøver som blei tatt i forbindelse med at anklen har hovnet opp. Jeg har tidligere hatt positive ANA prøver , som er reumatisme prøve, har fibromyalgi. Og driver og kontrollere med misstanke om at at jeg utviklet leddgikt, ligger i familien, og har en del symptomer på det.
Insulinresistens har ikke blitt nevnt, og jeg er ikke overvektig, ikke høyt blodtrykk og jeg har ikke høyt karboinntak. Kolesterolet er fint også, det sjekker rikshospitalet fordi jeg er hjertoperert. Så begynner dem å kontrollere det etter vi er fylt 30 år og medfødt hjertefeil.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no