Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50582)

siljesfremgang 24-01-12 15:47

Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito, Kristine Weber Style
 
1 Vedlegg
2 egg
2 eggehvitter
2 ss bakepro (eller proteinpulver)
2 ss kokosmel (eller mandelmel)
1-2 ts fiberhusk
3-4 ss vann


Bland to egg med alt det tørre og spe på med litt vann til du får en seig konsistens. Om du ønsker smak på de kan du tilsette sukrin, kanel, kardemomme osv. Stivpisk to eggehvitter og vend forsiktig inn i resten. Den moussen du da får smører du tynt utover et bakepapir og inn i ovnen på 160 grader i ca 20 minutter.

Så er det bare å la fantasien løpe løps med hva du vil ha inni.

Jeg tok på litt rømme og lavkarbo syltetøy og rullet sammen. Også en versjon med smør, kanel og sukrin inni.
Her er det faktisk bare fantasien som kan stoppe dere.
Du kan lage burritos av det, pizza, crepes, loffskiver, ja egentlig det dere vil ha.

Inspo av: kriweb.no

aras 24-01-12 16:26

Re: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Og denne oppskriften er vel hentet fra www.kriweb.no? ;)

siljesfremgang 24-01-12 16:35

Sv: Re: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av aras (Innlegg 1289378)
Og denne oppskriften er vel hentet fra www.kriweb.no? ;)

Jess, har helt glemt å skrive det, har notert det nå... :D skal selvsagt ikke ta kredd i fra hun :o ... :D Hun er RÅ!, selv om hun ikke lever direkte lavkarbo, så har hun ernormt mange oppskrifter som vi kan bruke... :D :D

Ninasju 25-01-12 12:34

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Tro om dette kan fryses?

siljesfremgang 25-01-12 15:42

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ninasju (Innlegg 1289789)
Tro om dette kan fryses?

Det vet jeg ikke, går veldig fort å lage. Føler de blir litt tørr om de står for lenge og, så litt usikker på om de blir det da og...:-S

Mariann S 26-01-12 22:25

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Eg har laga denne i dag :)
Delte den i fire bitar:
1 brukt som tacolefse,
2 stk der eg rulla inn kjøttsaus og ost, strødde ost på toppen og inn i ovnen ei stund.
Og 1 der eg laga en rull med creme fraiche og varme, søta jordbær.
Veeeeldig godt :) Blir garantert laga fleire gonga.

Var litt skeptisk til å bruke kokosmel, men kan ikkje sei at eg kjente kokossmak :)

Odde 30-01-12 19:32

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito, Kristine Weber Style
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av siljesfremgang (Innlegg 1289367)
2 egg
2 eggehvitter
2 ss bakepro (eller proteinpulver)
2 ss kokosmel (eller mandelmel)
1-2 ts fiberhusk
3-4 ss vann


Bland to egg med alt det tørre og spe på med litt vann til du får en seig konsistens. Om du ønsker smak på de kan du tilsette sukrin, kanel, kardemomme osv. Stivpisk to eggehvitter og vend forsiktig inn i resten. Den moussen du da får smører du tynt utover et bakepapir og inn i ovnen på 160 grader i ca 20 minutter.

Så er det bare å la fantasien løpe løps med hva du vil ha inni.

Jeg tok på litt rømme og lavkarbo syltetøy og rullet sammen. Også en versjon med smør, kanel og sukrin inni.
Her er det faktisk bare fantasien som kan stoppe dere.
Du kan lage burritos av det, pizza, crepes, loffskiver, ja egentlig det dere vil ha.

Inspo av: kriweb.no


Det står 2 egg og 2 eggehvitter, slenger du de 2 siste plommene i røra eller ?

Odd

Bonitta 30-01-12 20:01

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Jeg lagde denne på lørdag. Slengte de to plommene ekstra i røra, og bare putta på litt mer glutenmel (tåler ikke kokosmel, så jeg brukte det i stedet).
Men det ble ingen tynn lefse dette altså, enda jeg smurte utover hele bakeplata.
Så når jeg skulle bruke den til taco, sprakk den. Hmmm...ikke heeelt vellykket som lefse nei. Men jeg delte opp resten i ruter, og putter de litt i brødristeren før jeg spiser de med pålegg på. Helt ok.

siljesfremgang 30-01-12 22:11

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito, Kristine Weber Style
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Odde (Innlegg 1292965)
Det står 2 egg og 2 eggehvitter, slenger du de 2 siste plommene i røra eller ?

Odd

To hele egg helt til å begynne med. To stivpiska eggehviter til slutt. Blir "desverre" to plommer til overs. Gikk i bosset hos meg, men de kan gjerne brukes til noe annet.

Bonitta 31-01-12 17:27

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Men hva er vitsen med å kaste plommene?? De kan jo brukes i selve røra/deigen.

siljesfremgang 31-01-12 20:04

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bonitta (Innlegg 1293541)
Men hva er vitsen med å kaste plommene?? De kan jo brukes i selve røra/deigen.

Det er nok fordi Kristine Weber er innen fitness verden og da er ikke plommer det mest gunstige..;) Da er det eggehvitten som gjelder.
Men det der er jo helt opp til hver en....

Mustang 01-02-12 16:04

Hmm..
 
Jeg prøver den nå,står i ovn. Men min ble veldig gul, ikke som på bildene til kriweb.no. Også klarte jeg ikke å dekke hele plata,og på bildene til kriweb.no ser den veldig fyldig ut samt mye til overs i kantene. Det er første gang jeg stivpisker eggehvitene, og pisket di godt,rundt 1min med den derre..ja,håndgreia,maskinen med de to greierne stikkende ut,haha :D
Er ny på kjøkkenet, så må bare beklage hvis dere ikke skjønner helt alt av redskap jeg snakker om.. Men kan det være noe galt? Stivpisket for lite siden røra ikke var helt som den skulle være?

Dietta 01-02-12 16:20

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Hmmm... jeg tenker at du snakker om en miksmaster :p
Når du stivpisker eggehvitter, skal de være så stive at du kan snu bollen på hodet uten at det faller ut/rører på seg. Muligens du har pisket litt lite ? Skal se ut som fluffy, hvitt skum på en måte

Mustang 01-02-12 16:24

Selvfølgelig!
 
Miksmaster,takker for den! :p

Ja, selvfølgelig skal den være såpass stiv at man kan snu bollen opp-ned uten at det renner ut! Har jo lest det,men jaggu meg glemt det! Da ligger nok årsaken der vil jeg tro..
Tusen takk for svar,Dietta!:D

Dietta 01-02-12 16:33

Sv: Selvfølgelig!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mustang (Innlegg 1294339)
Miksmaster,takker for den! :p

Ja, selvfølgelig skal den være såpass stiv at man kan snu bollen opp-ned uten at det renner ut! Har jo lest det,men jaggu meg glemt det! Da ligger nok årsaken der vil jeg tro..
Tusen takk for svar,Dietta!:D

Bare hyggelig. Blir spennende å høre om neste forsøk ;)

Mustang 01-02-12 17:20

Menneh..
 
Kunne ikke dy meg, så heiv meg rundt med en gang! Den ble jo myyye luftigere, ikke minst tok hele plata! :D Gjorde en feil, og det var temperaturen.. Hadde visst på rundt 180'C fant jeg ut da jeg stussa på hvorfor den var blitt så hard! Men pizza blir det uansett:)

Menneh.. skal det være sånn egge-lukt? Kan ikke tenke meg dette er godt som lefse med rømme og syltetøy eller sjokoladepålegg som kriweb.no hadde! Pizzaen er snart ferdig, så har ikke selv smakt enda, men lukter av deigen når den er ferdig. Jeg brukte mandelmel og (soya)proteinpulver som man kunne erstatte med,kan det ha noe å si?

Dietta 01-02-12 17:33

Sv: Menneh..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mustang (Innlegg 1294380)
Kunne ikke dy meg, så heiv meg rundt med en gang! Den ble jo myyye luftigere, ikke minst tok hele plata! :D Gjorde en feil, og det var temperaturen.. Hadde visst på rundt 180'C fant jeg ut da jeg stussa på hvorfor den var blitt så hard! Men pizza blir det uansett:)

Menneh.. skal det være sånn egge-lukt? Kan ikke tenke meg dette er godt som lefse med rømme og syltetøy eller sjokoladepålegg som kriweb.no hadde! Pizzaen er snart ferdig, så har ikke selv smakt enda, men lukter av deigen når den er ferdig. Jeg brukte mandelmel og (soya)proteinpulver som man kunne erstatte med,kan det ha noe å si?

Så flott da :D
Jeg har ikke pøvd denne oppskriften, så kan ikke uttale meg om lukta. Bruker aldri soya jeg, for jeg synes det lukter og smaker ekkelt. Kanskje det er soyaen og ikke egget som lukter ? Tror nesten det jeg.
Originaloppskriften burde være god som lefse, men husk at ingen lavkarbo kake/brød/bake produkter smaker det samme som høykarbovariantene. Mange blir veldig skuffet når de lager noe for første gang, fordi forventningene er så høye. Det blir ikke helt det samme uten hvetemel.
Spent på å høre om du likte pizzabunnen din :)

Mariann S 01-02-12 17:52

Sv: Menneh..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mustang (Innlegg 1294380)
Kunne ikke dy meg, så heiv meg rundt med en gang! Den ble jo myyye luftigere, ikke minst tok hele plata! :D Gjorde en feil, og det var temperaturen.. Hadde visst på rundt 180'C fant jeg ut da jeg stussa på hvorfor den var blitt så hard! Men pizza blir det uansett:)

Menneh.. skal det være sånn egge-lukt? Kan ikke tenke meg dette er godt som lefse med rømme og syltetøy eller sjokoladepålegg som kriweb.no hadde! Pizzaen er snart ferdig, så har ikke selv smakt enda, men lukter av deigen når den er ferdig. Jeg brukte mandelmel og (soya)proteinpulver som man kunne erstatte med,kan det ha noe å si?

Eg brukte kokosmel, og kjente ikkje noken lukt trur eg.
Syns den var kjempegod til både til tacolefse og til syltetøy og creme fraiche :)

siljesfremgang 01-02-12 23:44

Sv: Menneh..
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mustang (Innlegg 1294380)
Kunne ikke dy meg, så heiv meg rundt med en gang! Den ble jo myyye luftigere, ikke minst tok hele plata! :D Gjorde en feil, og det var temperaturen.. Hadde visst på rundt 180'C fant jeg ut da jeg stussa på hvorfor den var blitt så hard! Men pizza blir det uansett:)

Menneh.. skal det være sånn egge-lukt? Kan ikke tenke meg dette er godt som lefse med rømme og syltetøy eller sjokoladepålegg som kriweb.no hadde! Pizzaen er snart ferdig, så har ikke selv smakt enda, men lukter av deigen når den er ferdig. Jeg brukte mandelmel og (soya)proteinpulver som man kunne erstatte med,kan det ha noe å si?

Jeg brukte også mandelmel og soya protein, og den har en litt "spesiell" smak, tror det er soya proteinet, for det smaker og lukter generelt litt "rart".... men jeg hadde fint på med rømme og syltetøy og det var kjempe godt. Men måtte ha en god dæsj på, siden jeg synes disse blir fort litt "tørre" når de blir kalde...;)

Mustang 02-02-12 21:56

Dietta, pizzaen var kjempegod! Men siden bunnen er såpass tynn, så er det sikkert fyllet som gjorde sitt ;) Har laget noen rundstykker samt brød tidligere, og må jammen si at det smaker ikke i nærheten som det gjør med ordentlig brød,rundstykker osv. som du sier, men man lider nok litt for skjønnheten, er det ikke det man sier? :p

Mariann S, jeg skal nok prøve meg på kokosmel og bakepro for å smake meg til, kan hende jeg synes den er bedre :) Det får jeg vel kjøpt på helsekost? Er det ketolyse sin bakepro,eller er det også noe annet på helsekost,vet du?

Siljesfremgang, så bra å høre! Skal prøve meg på det i morgen, og huske på 160'C som jeg glemte sist.. Kan godt hende jeg blir å like dem da ;)

Dietta 02-02-12 23:35

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Bra at det smakte Mustang :) Bakepro får du på Helsekost, og også noen matbutikker men ikke i alle.
Bytt ut soyaen neste gang, da er jeg helt sikker på at det blir bedre.
Har du prøvd Frokostrundstykkene ? De er veldig gode, og ikke så veldig langt fra høykarbo. Husker ikke om jeg har linket til de før, men en god ting kan jo aldri gjentas for mye ;) De blir ganske lyse, og ikke mørke som veldig mange av brødene blir. Kan virkelig anbefales. (Men ikke skyld på meg da, hvis du ikke liker de).

Brokkoli 03-02-12 10:12

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
De siste to plommene kan jo brukes til å lage majones! :D

Hellokitty0210 08-02-12 00:46

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Denne skal jeg prøve meg på, så enkel og god ut :D

Qlio 08-02-12 08:38

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1295508)
De siste to plommene kan jo brukes til å lage majones! :D

Eller kastes i en smoothie! :D

Karbosara 08-02-12 09:23

Sv: Lefse, rullekake, loffskive, crêpes, pizza og burrito
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1295508)
De siste to plommene kan jo brukes til å lage majones! :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Qlio (Innlegg 1298558)
Eller kastes i en smoothie! :D

Eller brukes til bernaise-saus :sikle:


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no