Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Kransekakestenger (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49440)

Gerd 19-11-11 12:57

Kransekakestenger
 
Kransekake-stenger
( jeg fikk ca 30 stk(tykke))

300g malte mandler
75g sukrinmelis
2 ts tragant (kjøpes på apotek)
15 dråper flytende stevia m/vanilje (eller vaniljeessens)
4 eggehviter (. medium egg)

-Bland det tørre godt sammen
-Eggehvite og stevia m/vanilje vispes lett sammen med en gaffel, og helles oppi det tørre.

Rør alt sammen til en seig,fast, litt klissete masse. Bruk gjerne hendene på slutten.
La stå å hvile i kjøleskap ca 30 min.
Trilles ut til fingertykke stenger

Legges på bakepapir og stekes midt i ovnen på 200 grader ca 10-20 min. til de begynner å få farge. Tiden avhenger av tykkelsen på stengene

Avkjøles litt på rist.
Når de er lunkne, putt de i en pose, og i fryseren.
Serveres kalde

Dypp endene i smelta sjokolade

”Dom”: De ble ikke tørre og smuldrete, men heller ikke så seige som ordinær kransekake. Mer myke enn seige.
Godkjent for min del ;)

http://forum.lavkarbo.no/picture.php...703678&thumb=1

(Tips: Har du en oppskrift du liker godt på smak, så bruk den, tilsett tragant for å unngå at de blir tørre og smuldrete)

TrineG 19-11-11 14:12

Sv: Kransekakestenger
 
Ååh, ser kjempe gode ut. Må prøve disse også :D

Dietta 19-11-11 14:29

Sv: Kransekakestenger
 
Du er virkelig en engel Gerd :klem:

Luggetuppen 19-11-11 16:27

Sv: Kransekakestenger
 
Nam nam! Mannen elsker kransekake, så disse er jeg nødt til å lage til jul. Kjøpte tragant på apoteket i dag, de bestilte for meg sist jeg var innom ;)

Babycherry 23-11-11 12:40

Sv: Kransekakestenger
 
Kanskje de blir mer seige inni hvis man bruker tagtose isteden for sukrin, siden det kan karamelliseres? Skal testes! :D

Gerd 23-11-11 12:42

Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Babycherry (Innlegg 1255657)
Kanskje de blir mer seige inni hvis man bruker tagtose isteden for sukrin, siden det kan karamelliseres? Skal testes! :D

Skal teste når tagatosen min kommer :ja:

teleslynga 23-11-11 12:49

Sv: Kransekakestenger
 
Hm, interessant. Men jeg har et så lidenskapelig og fanatisk forhold til Den perfekte Kransekaka at jeg nok heller må lage vanlig og spise mindre av den. Pleier å bruke 50 % mer mandler enn melis, og kan jo se om det funker å gå enda mer opp.

*LoveBugMama* 23-11-11 19:37

Sv: Kransekakestenger
 
Vanlig kransekakedeig er jo kun mandler, eggehvite og melis. Kan man ikke bare bytte ut melisen med sukrinmelis? Hvorfor må man tilsette disse andre tingene?

*uvitende*

teleslynga 24-11-11 10:31

Sv: Kransekakestenger
 
Har aldri brukt sukrinmelis, men det gir kanskje ikke samme seigheten?

Gerd 24-11-11 10:32

Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av *LoveBugMama* (Innlegg 1255857)
Vanlig kransekakedeig er jo kun mandler, eggehvite og melis. Kan man ikke bare bytte ut melisen med sukrinmelis? Hvorfor må man tilsette disse andre tingene?

*uvitende*

Sukrin/sukrinmelis har ikke samme egenskap som melis. Melis gjør det seigt, det gjør ikke sukrin.

Og som jeg skriver i oppskrifta ang. tragant:
Sitat:


(Tips: Har du en oppskrift du liker godt på smak, så bruk den, tilsett tragant for å unngå at de blir tørre og smuldrete)

heihei123 12-12-11 19:12

Sv: Kransekakestenger
 
Å mange karbohydrater er det i denne røra egentlig? Er det karbohydrater i vanilijeesses? Finner ingenting om det. Og som jeg har forstått så skal man ikke regne med karbohydratene i sukrinmelis? Er dette riktig? :)

Gerd 12-12-11 19:15

Sv: Kransekakestenger
 
Skal regne karbene fra mandlene og eggehviten. Hvor mye som er i vanilejessens aner jeg ikke..

Lille34 12-12-11 19:16

Sv: Kransekakestenger
 
Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse :)

Gerd 12-12-11 19:18

Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lille34 (Innlegg 1266084)
Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse :)

Tror ikke man trenger tragant når man bruker tagatesse.... Men jeg vet ikke, har ikke prøvd. :)

index 12-12-11 21:04

Sv: Kransekakestenger
 
Mulig jeg gjorde noe feil, men mine stenger ble bitre og alt for lite søte. I tillegg var deigen forferdelig klissete. Mistenker at mandlene ble for grovt malt i foodprocessoren, så jeg har lånt meg en gammeldags mandelkvern for å prøve igjen. Men denne gangen kommer jeg til å øke mengden med søtningsmiddel, håper det blir bedre da...

Gerd 12-12-11 21:06

Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1266189)
Mulig jeg gjorde noe feil, men mine stenger ble bitre og alt for lite søte. I tillegg var deigen forferdelig klissete. Mistenker at mandlene ble for grovt malt i foodprocessoren, så jeg har lånt meg en gammeldags mandelkvern for å prøve igjen. Men denne gangen kommer jeg til å øke mengden med søtningsmiddel, håper det blir bedre da...

Du skal bruke malte mandler.
Mandler kjørt i hurtighakker/foodprosessor blir for kompakt, ikke tørt /melete nok :ja: Ikke rart deigen blir klissete...

index 12-12-11 21:18

Sv: Kransekakestenger
 
Nei, det ble noe skikkelig kliss. Får nok male for hånd neste gang ja...

Gerd 12-12-11 21:21

Sv: Kransekakestenger
 
Ja, jeg har prøvd å lage med mandler knust i hurtighakker, og det funker ikke syns jeg...

Cassiopeia 12-12-11 21:33

Re: Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lille34 (Innlegg 1266084)
Er det sånn at man ikke trenger Tragant om man bruker Tagatesse istedet for Sukrinmelis?

Må jo bake kransekakestenger, og har tilfeldigvis Tagatesse :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1266086)
Tror ikke man trenger tragant når man bruker tagatesse.... Men jeg vet ikke, har ikke prøvd. :)

Har akkurat bakt kransekakestenger med Tagatesse og tragant.
Brukte oppskrifta til Gerd som utgangspunkt:

300g malte mandler
125 g tagatesse (Det ble litt søtt etter min smak, så neste runde fikk 90 g)
1 ts vaniljepulver
2 ts tragant
4 eggehviter

Samme framgangsmåte som i hovedinnlegget
Stekte dem på 160 grader (Tagatesse tåler ikke mer). Vet ikke helt hvor lenge jeg stekte dem, jeg tok dem på lukta, og da var de litt mørke men ikke brent. Ha sett dette før også, at bakst med Tagatesse lett blir brun.

De smakte NYDELIG, men seighetsgraden får jeg ikke sjekka før de er kalde.
De ligger på kjøling i fryseren nå, så jeg får komme tilbake med rapport.

Cassiopeia 12-12-11 22:27

Sv: Kransekakestenger
 
Har tatt ei smaksprøve med subjektiv seighetstesting nå, og konkluderer med at kransekaker med Tagatesse og tragant er sprø uttapå, mjuke inni, og betraktelig mer kransekakeaktige og seige enn noe forsøk jeg har gjort tidligere.

Med sukrin/splenda (osv) har det lett for å bli tørt, men det virker annerledes med Tagatesse.

heleneharefrøkenglad 13-12-11 18:18

Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1266272)
Har tatt ei smaksprøve med subjektiv seighetstesting nå, og konkluderer med at kransekaker med Tagatesse og tragant er sprø uttapå, mjuke inni, og betraktelig mer kransekakeaktige og seige enn noe forsøk jeg har gjort tidligere.

Med sukrin/splenda (osv) har det lett for å bli tørt, men det virker annerledes med Tagatesse.

Da må dette prøves!:p

Jabba 13-12-11 22:14

Sv: Kransekakestenger
 
Jeg har kjøpt en pose med mandelmel fra iHerb.....kan den brukes ?

Cassiopeia 13-12-11 22:16

Sv: Kransekakestenger
 
Det kan du helt sikkert, Jabba.
Hvis det er fullfett mandelmel bruker du like mengder, men om det er fettredusert trekker det mer væske, så du må ha mer eggehvite/mindre mandelmel. Du får prøve deg fram!

Jabba 13-12-11 22:24

Sv: Kransekakestenger
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia (Innlegg 1266780)
Det kan du helt sikkert, Jabba.
Hvis det er fullfett mandelmel bruker du like mengder, men om det er fettredusert trekker det mer væske, så du må ha mer eggehvite/mindre mandelmel. Du får prøve deg fram!

Thank you!!! Skal bli spennende å prøve!!!

nunnen 14-12-11 13:51

Sv: Kransekakestenger
 
Ett lite tips når man skal lage kransekake, for å få dem seige!!
Når jeg lager kransekaker har jegbrukt fribol sukker, som man får kjøpt på apoteket, da dette har samme bindingen som vanlig sukker.
Men vil tro at tagose har den samme bindingen også.
Men tipset er, om man har oppi 1-2 ss. me Hi Maiz, blir deigen kransekakene seige som normalt. Iallefall har de blitt det hos meg.
Det er de alle beste kransekakene jeg har laget, og "ikkje lavkarboikere" har ikke kjent forskjellen på disse og normale, og har fått veldig med skryt! :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no