Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Fett erstatter stivelse? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=57016)

pisilene 09-06-17 17:49

Fett erstatter stivelse?
 
Hei

For noen år siden gikk jeg og min mann på lavkarbo, og gikk ned begge to. Nå vil vi prøve igjen, og er godt igang. Men jeg lurer på noe: Siden vi ikke spiser brød, pasta, potet eller ris, kan vi da 'hive innpå' med animalsk fett? Vi følger metoden til Skaldeman, og har allerede gått ned noen kilo. Takknemlig for svar.

mvh pisilene

kamp 09-06-17 17:58

Sv: Fett erstatter stivelse?
 
Stivelse erstattes med protein og fett.

ekenna 10-06-17 03:14

Sv: Fett erstatter stivelse?
 
Så gøy å lese om at det finnes flere skaldemanere her inne!

Velkommen og lykke til! :)

ekenna 10-06-17 03:21

Sv: Fett erstatter stivelse?
 
Kan du definere hva du mener med å "hive innpå med animalsk fett"? Ja, du må erstatte stivelse med fett og proteiner, og på skaldeman betyr det minimalt med karbohydrater, moderat med proteiner og tilstrekkelig med fett. Selv om man skal ha "mye" fett i forhold til proteiner og karbohydrater, er gjerne ikke mengden så stor allikevel, da fett er er et ganske tettpakket energigivende næringsstoff.

Har dere lest noen av bøkene hans? Gi-null likte jeg godt, da det er en enkel innførelse av skaldemans prinsipper.

Jeg vil også anbefale deg å ta i bruk radio, om dere ikke allerede gjør det. Det er en enkel regnemetode for å forsikre seg om at man har nok fett i et måltid i forhold til protein og karbo.

Hvordan spiser dere nå for eksempel?

Borealis 11-06-17 21:24

Sv: Fett erstatter stivelse?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1536504)
Jeg vil også anbefale deg å ta i bruk radio, om dere ikke allerede gjør det.

:confused:

sylwester 11-06-17 22:27

Sv: Fett erstatter stivelse?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1536475)
Stivelse erstattes med protein og fett.

I prosenter ja, men ikke i gram.. Typisk så halveres kaloriinntaket mitt så karbohydratene erstattes av luft og fett og proteiner taes inn som før :-D

ekenna 12-06-17 07:37

Sv: Fett erstatter stivelse?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 1536532)
:confused:

Ja altså vekten av fett i forhold til protein+karbohydrat. Det var dårlig formulert av meg, beklager. :)

Jeg syntes at det er en enkel måte å regne på, og for å forsikre meg om at jeg har nok fett i et måltid.

Feks: et måltid som inkluderer 50g fett, 3g karbo og 35g protein= 3+35=38 50/38=1,3

Da får du en radio på 1,3 noe som er en bra sammensetning av fett i forhold til prot/karbo. Fettet veier mer enn prot/karbo til sammen, og da vet jeg at jeg kan spise dette.

Får jeg en radio på 0,75 KAN jeg spise det, men jeg vet også at det er for lite fett. Helst skal jeg ha en radio på 1 og over. Men det er forholdstallene jeg forholder meg til på skaldeman. Andre kostholdsfilosofier har gjerne andre forholdstall.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no