Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Digg sjokolademousse (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12395)

Enid 13-04-07 13:18

Digg sjokolademousse
 
Denne spiste jeg i påska. Ojojoj!!!

Til 4-6 porsjoner trenger du -

70% kokesjokolade 150 gr.
Egg 1
Eggeplommer 2
Eggehviter 2
Kremfløte 3 dl.

Smelt sjokoladen i vannbad. Pass på at det ikke kommer vanndamp oppi sjokoladen, da blir den fort grynete. Skill eggehviten fra eggeplommene, pisk eggehvitene stive og visp kremfløten - dette kan fint gjøres mens sjokoladmassen kjølner litt. Visp først inn det hele egget i sjokoladen (hvis du dobler porsjonen visper du inn ett egg av gangen). Visp så inn en og en eggeplomme. Den stive eggehviten vendes forsiktig inn i sjokoladeblandingen med en slikkepott. NB! Ikke rør/visp kraftig, da blir ikke moussen lett og luftig. Vend til slutt inn kremen.

Ideelt sett bør moussen lages dagen før servering, spesielt hvis den skal serveres i en stor bolle. Har du litt dårlig tid kan du fint fordele moussen i porsjonsskåler og sette dem i kjøleskapet.

Pyntes med mørk sjokolade (eller evt krem, jordbær, sjokoladestenger, evt. med mokkabønner... Er du i det kreative og eksperimentelle hjørnet finner du sikkert på andre ting du kan ha til.)

SusieBlues 29-09-07 18:24

Sv: Digg sjokolademousse
 
Wow, denne er utrolig god!
Riktignok fikk jeg totalt ca 55 karber, så da blir det over 10 pr porsj, men wow så god, da!!!

nellie 05-01-08 21:14

Sv: Digg sjokolademousse
 
ELSKER den her!! VIRKELIG. favorittdesserten min!!!
:love:

Enid 06-01-08 13:44

Sv: Digg sjokolademousse
 
Så kult, Nellie! Dette har blitt yndlingsdesserten min, i tillegg til Fedons Franske Sjokoladekake, da. Godis! ;)

205gti16v 07-02-08 01:44

Sv: Digg sjokolademousse
 
Kan(bør) lages med 86% sjokolade, pleier å hive litt stevia i.

sma 07-02-08 10:16

Sv: Digg sjokolademousse
 
Litt for mange karber for mitt kosthold.. :o

candyland 11-03-08 18:37

Sv: Digg sjokolademousse
 
går det an å lage denne med kakao isteden??

blaut 11-05-08 09:05

Sv: Digg sjokolademousse
 
Har laga den med kakao, gikk helt fint d. Fremdeles nydelig.
Vil jo tro d blir mindre karber da.

smilefjes 14-05-08 09:36

Sv: Digg sjokolademousse
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av blaut (Innlegg 463570)
Har laga den med kakao, gikk helt fint d. Fremdeles nydelig.
Vil jo tro d blir mindre karber da.


Heisann.
Hva gjorde du da? Bare skippet hele sjokoladen og hadde i kakao, eller hadde du i noe annet/mer også?:rolleyes:

Denen så bare så utrolig god ut - men det blir altfor mye karber for meg akkurat nå :(

Maskotten 01-08-08 19:35

Sv: Digg sjokolademousse
 
Jeg skal prøve å lage denne ikveld, men med cavalier sin sukkerfrie mørke sjokolade.. da vil det ikke bli mange karbene :D:D Skal gi rapport!

Maskotten 23-08-08 16:51

Sv: Digg sjokolademousse
 
Denne var heeeelt nyyyyydelig!! Anbefales på det varmeste!!
Første gang vi laget den, ble det skikkelig mousse konsistens. Dette fordi sjokoladen fikk avkjøle seg mye lenger enn andre gang. Så andre gang ble det sjokoladekrem- men sinnsykt godt allikevel!!
Anbefaler å hakke opp sjokoladebiter å ha inni, og litt på toppen!
Helt fantastisk og alle høykarbere skjeiet innpå!!!

Bivirkning av 2porsjoner-MYE luft i magan pga maltitolen i sjokoen!
Men det var faktisk verdt det!! hehe

dingpot 24-08-08 14:16

Sv: Digg sjokolademousse
 
Selve oppskriften (ikke fremgangsmåten) minner jo om Dronning Mauds dessert, kanskje du ville like den også? Dette er en relativt stor oppskrift:

6 egg
6 ss søtestoff pulver
6 dl kremfløte
9 plater gelatin
100 g mørk sjokolade, revet. (bruk din favoritt, 70%, 86% evt maltitolsøtet)


Pisk kremfløten til luftig krem. Pisk eggene og søtning til eggedosis. Bland kremen inn i eggedosisen. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann i 10 min. Klem ut vannet og smelt gelatinen i en liten kjele på svak varme. Avkjøl litt. Pisk gelatinen inn i fromasjen i en tynn stråle.

Hell halvparten av fromasjen i formen/skåla. Dryss over 1/2 av den revne sjokoladen. Ha over resten av fromasjen og dryss resten av sjokoladen på toppen. La den stå til den har stivnet (4-5 timer i kjøleskap?)

Kan også evt lages uten gelatin om man ikke orker å vente ;) Da blir den litt løsere, men smaker like godt.

Maskotten 24-08-08 18:22

Sv: Digg sjokolademousse
 
Oi oi oi.. *skrive skrive* Denne må lages! Da er det rett til butikken og kjøpe gelatinplater imorgen, så vet jeg hva neste helgs kosemat blir :)))

Enid 24-08-08 23:40

Sv: Digg sjokolademousse
 
Sitat:

Helt fantastisk og alle høykarbere skjeiet innpå!!!
Ja det er faktisk den desserten som går unna først i alle selskap, har hatt den med i både bryllup, bursdag og konfirmasjon til stor begeistring :ja:
Kjekt at dere liker den!

Auroraflora 24-12-09 13:11

Sv: Digg sjokolademousse
 
det funka jo ikke i det hele tatt. sjokoladen stivna før jeg fikk blanda den med kremen, så ble det masse klumper.

nellie 20-03-10 13:37

Sv: Digg sjokolademousse
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Auroraflora (Innlegg 807851)
det funka jo ikke i det hele tatt. sjokoladen stivna før jeg fikk blanda den med kremen, så ble det masse klumper.

da gjorde du noe gærnt:) Aldri skjedd her

Tasja 16-03-11 13:24

Sv: Digg sjokolademousse
 
Jeg lagde denne med 100 g sukkerfri sjokolade, og 50 g 70 % sjokolade uten for mye sukker. Da ble karbantallet redusert veldig, og sjokolademoussen ble kjempegod! Veldig fin oppskrift. :)
Min ble seende litt marmorert ut ettersom jeg var litt redd for å røre ut all luften. Det gjør likevel ikke noe, orginal vri kan vi kalle det ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no