Stevia
http://pub.tv2.no/nettavisen/matogdr...icle253538.ece
Her advares det mot stevia som jeg vet noen bruker her. Jeg for min del holder meg unna kunstig søtstoff. Men hvorfor er det noen som mener at stevia er bedre enn aspartam? |
Uff, jeg blir så cofused....:(
Det jeg har lest om Stevia er at det er en urt og ikke et kunstig tilsetningsstoff... og at det har flere helsemessige gode effekter.. Jeg har også lest at det er lovlig som kosttilskudd, me ikke i bruk i mat for der har større firmaer skvist dem ut, og fått dem gjort ulovlig slik at de skal ha monopol.. (aspartam ol.) Jeg er liksom ikke sikker på hva som er propaganda og politikk, og hva som er sannhet?:confused: |
Nei det er ikke enkelt å vite hva en skal tro når en hører motstridende ting.:veitikke: Men en ting har vi lært og det er at vi ikke skal stole blindt på myndighetene for det virker som om myndighetene er påvirket av de som har penger og makt.
Men når de går ut og hevder at stevia er farlig så burde de si hva som er farlig med det og vise til resultat av undersøkelse. |
Ja ikke sant. Jeg har sendt mail til artikkelforfatteren og spurt etter kilder. :)
|
Det er bra, kanskje du greier å få de til å snu i denne saken:goodluck:
|
Enig i at det er forvirrende. Men det er nå en gang slik at alt som er NATURLIG ikke nødvendigvis er gunstig. Og motsatt; det som er kunstig, kan godt være helt greit å bruke. Så det er vanskelig for oss å konkludere selv, på bakgrunn av sunn fornuft. Problemet til helsekostbutikkene er at de må framlegge dokumentasjon på at det IKKE er skadelig å bruke Stevia. Og hvem gidder sponse slik forskning?
|
Og like viktig, de må passe på at der ikke finnes noen tung dokumentasjon for gode virkninger på menneskekroppen... For da skal produktet på Apoteket! :mad:
Det var det som skjedde med blant annet johannesurt, nå må du ha resept for å kjøpe... Hvorfor? Jo dette naturlige produktet hadde jo helbredende virkninger! :p |
Her er en nyttig lenke med masse stoff om Stevia, og med mange litteraturhenvisninger under. Står mange positive helseeffekter av Stevia. Land som Japan bruker Stevia til ALT som skal søtes. Japan har som kjent en meget god helse hos sin befolkning. Kan virke som dette er økonomi og politikk, ikke helsediskusjon....
http://www.rain-tree.com/stevia.htm |
Når det gjelder økonomi, så selges nå Stevia som søtstoff i kapitalismens hjemland, USA! Mens i sosialkapitalistiske EU er der totalforbud mot omsetning av Stevia...
|
Da har jeg funnet kilden til artikkelen i nettavisen. Mattilsynet, og de støtter seg på EU's vitenskapelige komite, og ingen andre... :p
http://www.mattilsynet.no/portal/pag...rtSectionId=34 |
Mulig nedsatt fertillitet, og det var alt de hadde å komme med. Det går da ikke an å forby noe med så lite å fare med.
|
Sitat:
Sitat:
|
Også har jeg da skrevet svar tilbake... :)
Sitat:
|
Kjempebra skrevet Hans Petter. Håper han tar deg på alvor og gjør som du skriver.
|
Sv: Stevia
Grunnen til at Stevia ikke er godtkjent - har vist seg i forsøk på rotter - kan fære til nedsatt "svømmere" hos menn (dvs fruktbarhet)
|
nåja, noen jeg snakket med påsto at stevia kunne gi en "rus" ala narkotika for noen, og trigge depresjon.. jeg vet ikke helt jeg. alt er jo farlig for tiden.
|
Ikke noe Stevia til kjærsten min:nei:
|
Sitat:
|
min kan få masse, vi vil ikke ha barn allikevel :p
|
Da er det bare til å pøse på da!
|
What? Ani-dalh, link, dokumentasjon?
Jeg har jo bestilt stevia, men ikke faen om jeg gir dette til barna mine hvis det er sant....vi skal jo ikke ha flere barn, men barnebarn vil jeg gjerne ha! |
nåja, usa og japan bruker jo dette. har ikke hørt om at det blir færre folk der. og om det kanskje virker sånn på rotter er det kanskje ekstreme mengder som må til, og kanskje virker det annerledes på mennesker og. aspartam kan kanskje være kreftfremkallende, men det var ganske så store mengder det var snakk om. 8-10 liter brus om dagen over lang tid overført til mennesker ifølge ærneringsfysiologen på evjeklinikken.
|
Ok..ja kanskje en gang innimellom er greit. Er jo ikke akkurat mengder med søtstoff jeg fôrer ungene med.
|
Sitat:
|
Vi er ferdig med disse ungegreiene, og har byttet sukkeret ut med Stevia. Vi holder ungene unna, sånn for sikkerhets skyld.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32. |