Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Lavbudsjett lavkarbo ? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54611)

Huldra321 10-06-13 12:33

Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Hei. Er ny her inne. Har stor nytte av alle innleggene her inne.

Er i en situasjon nå som gjør at økonomien er veldig vanskelig. Så lurer på om dere har noen gode tips til å leve på lavkarbo på lite penger. Vi er to. Min sønn på 12 som er 178 høy allerede, og jeg mammaen hans på like mange cm :)

Takker forhånd for tips.

Ziltoidia 10-06-13 13:10

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Dette er en ren og skjær brainstorming basert på hva jeg, som student, pleier å handle:

Egg, egg og atter egg
Dersom du er en moderat lavkarber er havregrøt godt, sunt og billig

Ikke bry deg så mye om lavkarbobakst som krever ymse frø og helsekostprodukter eller superfint kjøtt og luksuspålegg. Kjøp kjøttdeig, frossen fiskefilet og kyllingfilet.

Frosne grønnsaker (blomkål og brokkoli) er også gode når de er ovnsstekte.

Kjøp krydder på asiatiske/tyrkiske/etc matvare butikker. Mye mer for pengene. Det gjelder forøvrig mye av maten som er der.

Drikk bare vann.

Meieriprodukter er dyrt og ikke særlig essensielt. Kokosmelk er mye billigere. Annen boksmat som tunfisk og hakkede tomater er også godt for lommeboka.

Hm.. det var det jeg kom på i farta. :p

shailene 10-06-13 13:42

Re: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Alt av bønner, linser, frø og nøtter en finner på innvandrerbutikker er vel en god del billigere enn i vanlig dagligvarebutikk (tørrvarer, altså). Mener å huske kokosolje også var veldig billig på slike butikker, og det er jo en super fettkilde. Frossne og hermetiske grønnsaker gir også mye næring for pengene, ja... Du kan jo lage mye godt med hermetiske tomater eller kokosmelk som base. F.eks. meksikansk gryte med kidneybønner eller røde linser, italiensk gryte med hvite bønner, eller indisk gryte med kikerter. Kjøp inn diverse spennende kryddere, så kan du variere den type gryter og supper i det uendelige. Så tilsetter du så mye kjøtt eller kylling som du har budsjett til, eller lager det rent vegetarisk (også veldig godt!). Ha gjerne litt creme fraiche, kesam, gresk yogurt, ost, etc. som tilbehør eller topping, for mer smak og næringsinnhold uten å måtte bruke så mye av slike dyre produkter. Bruk også godt med fett i maten, det holder deg mett.

index 10-06-13 14:48

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Enkelte butikker setter kjøttvarene ned til halv pris en dag eller to før datoen går ut. Da er det lurt å raske med seg litt å fylle fryseren med...

Spinnerette 10-06-13 15:11

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Jeg passer på å kjøpe ting som hvitost, kremost og karbonadedeig på Coop-butikker, da de har Coop-varer, som er noe billigere enn andre (selvfølgelig andre produkter som er rimeligere innenfor merket også, men de jeg kom på i farta). Rema har også billigere alternativer på mye. Ellers prøver jeg på å kjøpe egg når de er nedsatt pga dato, egg holder seg i flere måneder over utløpsdato. Vet at iallefall Ica bruker å halvere prisen på kjøttvarer dagen før de utgår på dato, som Index sa, bra å fylle fryseren litt når det skjer. :)

Rin 10-06-13 15:15

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Jeg er et ekko av Ziltoidia. Egg, frossen fisk, frosne kyllingklubber/kyllinglår, kyllingkjøttdeig og first price-nakkekoteletter/bacon er bra og alltid billig mat. Grønnsaker velges etter hva som er på tilbud, evt så kommer de fra frysedisken. Meieriprodukter ER fordyrende, så det lønner seg gjerne å vurdere andre fettkilder, som feks kokos i forskjellige former.

Følg med i tilbudsavisene for butikkene du handler i. Rema har for tida 3-for-2 på grill-kjøttproduktene sine, tror jeg - om det er interesse for disse, kan det sikkert være litt å spare på å handle i større kvanta.

Imse 12-06-13 07:52

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Sier som de andre, det går fint an. Det er mye billig mat der ute.

På rema kan man finne:
- Seiblokk 20kr
-Kokosmelk 10kr/400ml
- Frossen brokkoli 9kr/500g
-Smøreost, bacon eller naturell ca -10kr/150g
-Ost 1kg 60kr(ca)

Kiwi:
- Billig frossen laks og torsk(husker ikke prisene, men BILLIG)
- Billig ost her og, både vanlig hvitost og smøreost
- 2kg kyllingfilet for ca 160kr, del opp i porsjoner og frys ned, eller del i terninger og stek og frys ned i porsjoner.


Alle butikkene har nå råbillige sommerkoteletter og nakkekoteletter. Følg med på butikkene og finn ut når de selger ut kjøttdeig til halv pris pga dato. På vår rema er det som regel fredag formiddag, så da kan jeg finne på å kjøpe 10 pakker. På den måten sparer vi på 10 pakker minst 150kr .

Alle butikker har billigutgave av majones, tunfisk på boks er billig, egg er billig, purre er billig året rundt føler jeg.

Har du stor fryser, så følg med utpå sommeren/høsten når blomkålen er billig, lag opp masse blomkålsuppe og frys ned. Nå koster blomkål 25kr, på ettersommeren får man den til under 10kr. Jeg skal passe på det slik at jeg får revet og tørket blomkålris til neste års fjellturer, det er så genialt og godt. Blomkålris kan fint fryses, så riv og frys ned i passe porsjoner.
Noe av det beste jeg vet til middag er seiblokk der jeg deler den i 4 og hver bit i to, dypper i egg også i malte mandler tilsatt salt og pepper og steker i smør. Serverer med for eksempel dampet brokkoli og stuet purre. Til 4 personer(eller oss 5, 3små) bruker jeg da 1 seiblokk 20kr, brokkoli 9kr, 2dl fløte 12kr, 1mellomstor purre(vet ikke hva det koster, noen kroner), middag for 4-5 for ca 50kr. Nå spiser ungene pasta attåt, men det er ikke store kostnaden. Vi har rimelig trangt budsjett.

Huldra321 12-06-13 09:57

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Tusen hjertelig for disse fine tipsene. <3

Ninasju 12-06-13 10:25

Sv: Lavbudsjett lavkarbo ?
 
Og Kiwi sine fredagstilbud til 16.90.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:38.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no