Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Holde vekten / leve lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=54657)

FrøkenStress 24-06-13 23:10

Holde vekten / leve lavkarbo
 
Hei:)

Jeg har nå siden februar 2013 gått ned 30 kg ved ketolysekuren hvor jeg har spist rundt 5 karbohydrater per dag, telt kalorier og trent (noen uker 3 ganger, andre uker 0 ganger).

Jeg er i ketose, og er egentlig fornøyd med maten jeg spiser. Jeg har lest at det er skadelig for kroppen å være i ketose lengre enn 6 måneder, og lurer på om dette er sant? Jeg ønsker at lavkarbo skal være en livsstil for meg, men er redd for å øke med karbohydrater i tilfellet vekten smyger seg tilbake.

Så hvordan gjør jeg dette når jeg nå går inn for å holde vekten og leve lavkarbo? Kan jeg fortsette slik jeg spiser nå eller MÅ jeg øke med karbohydrater slik at ketosen faller bort?

Jeg får i meg lite grønnsaker, så tenker det er først og fremst det jeg skal øke med.

Skal etterhvert gjennom en del operasjoner også (buk/lår og overarmsplastikk) og er livredd for å ødelegge dette med å gå opp i vekt igjen:(

Noen med erfaringer som vil dele hvordan man går fra ketosediett til livsstil med generellt lavkarbo?:)

Photobscura 25-06-13 01:15

Sv: Holde vekten / leve lavkarbo
 
Du MÅ ikke øke karbohydratene. Jeg har levd mer eller mindre ketogent i over seks år, og jeg har så vidt jeg vet ikke tatt noen skade av det så langt. :) Tror en del urfolk hadde slitt dersom det var tilfelle at det var skadelig!

Ikke alle trives med ketose, og det passer ikke for alle, men trives du så fortsett for all del med det! Du kan uansett spise ganske så mye grønnsaker før det går utover ketosen.

Torkil 25-06-13 11:30

Sv: Holde vekten / leve lavkarbo
 
Hei
Effekten av ketogen diett over tid er lite studert. Velger du den vei må du i hvert tilfelle sørge for gode og sunne fettstoffer i kosten.
Mosjon er uansett den viktigste faktor for å holde vekten uansett hvordan man har gått ned i vekt.
Dette i motsetning til slanking der det nå etterhvert er enighet om at mosjon har miondre betydning.

Jeg anbefaler at man etter ketolysekuren øker mengden av KH gradvis til f.eks. 40-80 gram pr dag, men ikke med sukker eller stivelse, men flere grønnsaker og bruk at frø og nøtter (knekkebrød) Fedons "Kost i balanse" eller min "Etter slankekuren" er eksempler på "generell lavkarbo for stabil vekt"
Gratulerer med ditt flotte resultat og lykke til med vektstabiliseringen - det er ikke enklere enn å gå ned i vekt, snarere tvert i mot. :o

Vennlig Hilsen
Torkil:)

bente1 01-07-13 12:45

Sv: Holde vekten / leve lavkarbo
 
Hei FrøkenStress.

Aller først: Gratulerer så mye med kjempeflott nedgang -30 kg siden februar er jo helt fantastisk!:)

Jeg tror det er veldig individuelt hvor man tåler å ligge for stabil vekt etter vektnedgangen. Anbefaler deg derfor å øke veldig veldig sakte, først og fremst med grønnsaker, siden 5 g pr dag gir for lite grønt i lengden.
Jeg tok selv av 20 kg i 2011 og har holdt vekta nede siden da. Jeg valgte å øke veldig sakte og holdt meg lenge på 30-50g pr dag. da var vekta helt stabil. Hadde imidlertid en peridode tidligere nå i år, etter lang tid med stabil vekt, der jeg testet med 70-100g pr dag, men da begynte jeg å legge på meg. Andre kan fint ligge der, men ikke jeg altså, så det kommer nok an på hvor sensitiv man er. Tror derfor det beste er å øke veldig forsiktig, finne både sine egne grenser, men også hva man trives med kost messig. -Man trenger jo ikke pushe det opp til max grense om man trives med å ligge lavere;)

Lykke til :)

Yrla 06-07-13 13:30

Sv: Holde vekten / leve lavkarbo
 
Jeg er ikke enig med Torkil om at mosjon er viktigere enn kostholdet mtp vekta. Vi har kanskje ikke sett langtidsvirkningene av langvarig lavkarbo-kosthold, men vi har jo sett langtidsvirkningene av høykarbo-kosthold. Jeg gjorde en tabbe da jeg i flere år ikke spiste bær og frukt fordi når jeg prøvde å spise det etter så lang tid fikk jeg kramper i magen av det. Så mitt råd er å ikke utelukke totalt matvarer du vil spise en gang i fremtida.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no