Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Optimal Ernæring (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=133)
-   -   Hvilke fett-typer på OE? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7264)

mofe 17-12-05 20:18

Hvilke fett-typer på OE?
 
Jeg har fått med meg at OE er "for fett" - hvilke fett-typer er dette? Jeg tenker på oster, melkeprodukter, animalsk fett, vegetabilsk fett, mettet, enumettet, flerumettet, osv osv.

Ziggy 22-01-06 01:29

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Jeg har fått med meg at OE er "for fett" - hvilke fett-typer er dette? Jeg tenker på oster, melkeprodukter, animalsk fett, vegetabilsk fett, mettet, enumettet, flerumettet, osv osv.

Her er svaret enkelt... mest mulig mettet fett i form av animalsk fett, da dette fettet ikke oksiderer like lett i kroppen som de umettede, vegetabilske fettsyrene gjør.

Så spis så mye ribbe, fete kjøttstykker, fløte, rømme, ost og meierismør som du vil, for å nevne noen eksempler. Ellers er det bare å se på tabellen over kortversjonen for dette kostholdet.

mofe 22-01-06 08:29

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Her er svaret enkelt... mest mulig mettet fett i form av animalsk fett, da dette fettet ikke oksiderer like lett i kroppen som de umettede, vegetabilske fettsyrene gjør.

Vil det si at man har mindre behov for antikosidanter om man spiser mye mettet fett i forhold til andre fett-typer? (Hvis "oksidering" betyr frie radikaler, noe antioksidanter tar knekken på.)

Ziggy 22-01-06 08:34

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Vil det si at man har mindre behov for antikosidanter om man spiser mye mettet fett i forhold til andre fett-typer? (Hvis "oksidering" betyr frie radikaler, noe antioksidanter tar knekken på.)

Stemmer nok det ja, Mofe... for på det mettede fettmolekylet er det ingen ledige bindinger som de frie radikalene kan koble seg til... for å si det på en enkel måte...

mofe 22-01-06 08:38

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy
Stemmer nok det ja, Mofe... for på det mettede fettmolekylet er det ingen ledige bindinger som de frie radikalene kan koble seg til... for å si det på en enkel måte...

Ah, så genialt. Da skjønner jeg mere Skaldeman sin overbevisning om at grønnsaker ikke er spesielt nødvendig å spise. :ja:

Leser bedre ute brød nå. Synes det var uhyre spennende det som stod om kreft, og at kreftceller nesten utelukkende lever på glukose.
Hadde vært interessant å lese forskningsresultater på steinalderdiett blant (i utgangspunktet) døende kreftsyke. (Om det finnes noen slike resultater, mener jeg.)

mofe 22-01-06 08:40

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Hm, så klønete formulert - men regner med at dere skjønner hva jeg mente :p

Ziggy 22-01-06 08:48

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe
Ah, så genialt. Da skjønner jeg mere Skaldeman sin overbevisning om at grønnsaker ikke er spesielt nødvendig å spise. :ja:

Leser bedre ute brød nå. Synes det var uhyre spennende det som stod om kreft, og at kreftceller nesten utelukkende lever på glukose.
Hadde vært interessant å lese forskningsresultater på steinalderdiett blant (i utgangspunktet) døende kreftsyke. (Om det finnes noen slike resultater, mener jeg.)

Vi er nok mange som kunne tenke oss å se slike undersøkelser... men gitt dagens sterke fokus på at kreft skyldes en genetisk feil, ja så tror jeg det tar litt tid før de går tilbake til de medisinske forskningsrapportene som omhandlet muligheten for kostindusert kreft... desverre...

Kapittelet om kreft hos Lutz var en vekker for meg også. og fikk en del brikker til å falle på plass... for når jeg ser dette i lys av det jeg har studert så langt når det gjelder cellebiologi på egen hånd... ja så blir det mer og mer innlysende for meg at denne hypotesen kan være farlig nær sannheten om dagens kreftepedemi... som mangler sidestykke å vår arts evolusjonære historie...

Iset 22-01-06 12:58

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Jeg syns det er så utrolig skremmende at sannheten ligger rett foran oss, men korrupsjon og økonomiske interesser gjør at ingen vil forske skikkelig på det. Sånn er verden blitt, det er helt utrolig... :(

Ziggy 22-01-06 19:23

Sv: Hvilke fett-typer på OE?
 
Så enig, så enig...

uansett, lykke til videre, alle sammen!!!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no