Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Scones med jordbær og sjokolade (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38509)

Lisbeth 28-11-10 20:25

Scones med jordbær og sjokolade
 
Oppskrift med bilder her


Ingredienser:
150 g mandelmel
100 g malte nøtter (jeg brukte hassel- og valnøtter)
60 g sukrin
1 ts vaniljepulver
1 1/2 ts bakepulver
1/4 ts natron
1/4 ts salt
75 g kaldt smør i biter
50 g hakket sjokolade
1 1/2-2 dl jordbær*
1 1/4 dl tyrkisk yoghurt
1 ts flytende søtning
1 egg


Fremgangsmåte:
Ha mandelmel, malte nøtter, sukrin, vaniljepulver, bakepulver, natron og salt i en kjøkkenmaskin og bland det sammen.
Del smøret i terninger, ha det i kjøkkenmaskinen, og kjør det sammen.
Rør inn sjokoladebiter og jordbær.
Visp sammen yoghurt, flytende søtning og egg i en liten bolle. Ha dette oppi bolla med mel og rør det sammen.
Pakk deigen inn i plastfolie og legg den i kjøleskapet i 20-30 minutter.
Legg deigen på bakepapir og trykk den ut til en sirkel som måler ca 18 cm i diameter. Deigen er ganske klissete, så bruk gjerne plastfolien mellom deigen og hånda.
Del rundingen i 8 trekantede biter og ta de litt fra hverandre på bakepapiret.
Stek midt i ovnen ved 175 grader i 20-25 minutter.
Avkjøl på rist.

Server gjerne med pisket krem.

*)Du kan også bruke bringebær. Hvis du bruker frosne bær må de ikke tines før du tilsetter de i deigen.

Nita75 30-11-10 22:59

Sv: Scones med jordbær og sjokolade
 
"Jeg må ikke lese dette nå, jeg må ikke lese dette nå, jeg må ikke lese dette nå..." Hvor får man kjøpt mandelmel sånn en time før midnatt?? :D :D

camryn 30-11-10 23:26

Sv: Scones med jordbær og sjokolade
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nita75 (Innlegg 976431)
"Jeg må ikke lese dette nå, jeg må ikke lese dette nå, jeg må ikke lese dette nå..." Hvor får man kjøpt mandelmel sånn en time før midnatt?? :D :D

*fnis*

Eg hamstrer oppskriftene til Lisbeth til den store gullmedalje! Følger på bloggen og abbonnerer på alle lavkarbo.no-tråder. :D
Må kjøpe meir sukrin ser eg, og yoghurt. mmmhmmm

senorita 30-11-10 23:42

Sv: Scones med jordbær og sjokolade
 
Lisbeth sine tråder er farlige.... hehe :) Lurer alltid på om jeg skal tørre å gå inn og se på de fristende bildene.. :/ sukk :p Jeg skulle bodd under samme tak , ååh da hadde jeg spist mye godt ja :)

Hamster59 05-12-10 23:30

Sv: Scones med jordbær og sjokolade
 
Prøvde denne idag, med is til, - og det var nok med et stykke! Veldig mektig. Etterpå laga jeg biscotti fra lchf-bloggen. Spørs om biscottiene holder til jul, må kanskje gjemme boksen....? Men julekaker smaker nå en gang best før jul, heter det. ;)

Lissi80 07-02-11 06:25

Sv: Scones med jordbær og sjokolade
 
Mmmmm..Dette var virkelig godt! Og mektig :) Jeg hadde pisket krem til, ingen sak å spise lavkarbo når en har så mye godt en kan lage :) takk for at du deler oppskrifter, bloggen din er til stor inspirasjon :)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no