Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   10 kg eller mindre? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=22099)

estorilskreppa 03-11-08 14:01

10 kg eller mindre?
 
Heia :) noen her som har 10kg eller mindre å ta av ?
lurte på om dere kunne være interesert i å danne en
slags gruppe der vi følger opp hverandre med oppmuntring
og generelt preik? Selv har jeg tatt av nesten 50 kg tidligere
med lavkarbo,har nå 7 kg jeg skal ned igjen,men pgr av
et hardt år så har jeg ikke holdt meg til lavkarbo,spist lite
og ikke lagt på meg noe men nå er jeg klar for å få av de siste
kg.. :rolleyes: jeg følger nok ikke noe spesiell kosthold filosofi annet
enn generell lavkarbo..(begynte på atkins sist men etterhvert som jeg lærte mer og mer om lavkarbo kosthold så ble det litt egendefinert) håper noen vil "joine" ;)

Anitra 03-11-08 14:27

Sv: 10 kg eller mindre?
 
har du tatt av 50 kg??? Wow, det er jo fantastisk!!

estorilskreppa 03-11-08 14:36

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anitra (Innlegg 569037)
har du tatt av 50 kg??? Wow, det er jo fantastisk!!

jeg veide på det meste 107 kg,la på meg masse når jeg ble gravid,hadde svangerskapsforgiftning og bekkenlåsning..fikk ikke lov å kjøre bil en gang :mad: tok av 44 kg så døde min forlovede og jeg tok av 15 kg til,ble undervektig en stund men etter noen mnd stabiliserte vekten min seg på rudt 65 kg nå har jeg spist masse gusj i helgen og gått opp ca 2 kg (i vann tenker jeg) så ligger på 67 nå og skal ned 7 kg hehe..skikkelig regnestykke dette her... :) men ja det gikk fort og MYE ned..

Anitra 03-11-08 14:39

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sier bare WOW igjen jeg!

Anitra 03-11-08 14:39

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Kan jeg spørre hvor høy du er?

estorilskreppa 03-11-08 14:44

Sv: 10 kg eller mindre?
 
jeg er 1.69cm og takk :klem:

Sandy 03-11-08 22:21

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Grattis med fantastisk vektnedgang. Virkelig imponerende! Du har vært utrolig flink! Jeg VET hvor hardt de siste KG sitter og joiner gjerne ;-) Jeg skal ikke ned så mye som deg, men 3- 5 kg til... Veide det samme som deg da jeg veide meg for 2 uker siden, men håper morgendagens veiing er mer oppløftende etter innstrammeringer på karbofronten. Er 1.72 høy, så vi har vel akkurat samme utgangspunkt....

estorilskreppa 03-11-08 22:34

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sandy (Innlegg 569517)
Grattis med fantastisk vektnedgang. Virkelig imponerende! Du har vært utrolig flink! Jeg VET hvor hardt de siste KG sitter og joiner gjerne ;-) Jeg skal ikke ned så mye som deg, men 3- 5 kg til... Veide det samme som deg da jeg veide meg for 2 uker siden, men håper morgendagens veiing er mer oppløftende etter innstrammeringer på karbofronten. Er 1.72 høy, så vi har vel akkurat samme utgangspunkt....

hey:) har du tatt av mye? hva kosthold filosofi følger du? hvor ofte veier du deg? blir litt kjekkere å ha noen å "bli ferdig med sammen" :)

Sandy 04-11-08 07:48

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Hei igjen. Litt deppa nå. Var på vekten idag etter et lite opphold (har tendensen til å veie meg for ofte) og den hadde gått opp med 100 g TILTROSS for store innstramninger de siste 2 ukene. Har vært veldig bevisst, siden vekta sakte, men sikkert hadde begynt å krabbe oppover igjen. Vet at 100g ikke er noe å deppe over, men det går FEIL vei. Skjønner ikke hva jeg gjør feil!!!

Men nok om dagens nedtur og over til min totale nedtur... Har på langt nær gått ned så mye som deg, men rundt 8 kg. 6 av dem på ketolyse og 2 på generell lavkarbo. Gikk ned to til i sommer, altså 10 kg totalt, men det er de to siste som har sneket seg på igjen. Så jeg prøver nå å endelig nå målet mitt - rundt 63 - og holde meg der. Tenker at lavkarbo er min filosofi, men trenger nok litt hjelp nå til å finne ut hvor det glipper. Kanskje vi skal dele litt menyer? Hvordan ser en god dag ut for deg?

estorilskreppa 04-11-08 19:33

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sandy (Innlegg 569782)
Hei igjen. Litt deppa nå. Var på vekten idag etter et lite opphold (har tendensen til å veie meg for ofte) og den hadde gått opp med 100 g TILTROSS for store innstramninger de siste 2 ukene. Har vært veldig bevisst, siden vekta sakte, men sikkert hadde begynt å krabbe oppover igjen. Vet at 100g ikke er noe å deppe over, men det går FEIL vei. Skjønner ikke hva jeg gjør feil!!!

Men nok om dagens nedtur og over til min totale nedtur... Har på langt nær gått ned så mye som deg, men rundt 8 kg. 6 av dem på ketolyse og 2 på generell lavkarbo. Gikk ned to til i sommer, altså 10 kg totalt, men det er de to siste som har sneket seg på igjen. Så jeg prøver nå å endelig nå målet mitt - rundt 63 - og holde meg der. Tenker at lavkarbo er min filosofi, men trenger nok litt hjelp nå til å finne ut hvor det glipper. Kanskje vi skal dele litt menyer? Hvordan ser en god dag ut for deg?

huff,kjenner til den der...det stopper opp noen ganger mens kroppen henter seg inn igjen,min erfaring er at det har vært en bitteliten justering på enten hva jeg spiser eller mengden som skal til...har du journal? jeg skriver inne alt hva jeg spiser ,drikker,vitaminer,trening,og vekt hver dag i min journal,om du har journal så vil jeg gjerne følge med deg dag for dag der ;) det kommer sikkert til å gå 1-2 uker før jeg virkelig går nedover nå for på fredag veide jeg 65 og på søndag 67 så de 2 kg er vann pgr av mye sukker og mel i helgen :p VI SKAL KLARE DET !!! :klem:

Sandy 04-11-08 21:06

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Nei, har ikke journal altså... kanskje det hadde vært lurt og veldig bevisstgjørende - pluss en mulighet for andre å se hvor det butter.... ;-) hvordan oppretter jeg det, og hvor får jeg se din? Hva slags justeringer måtte til for deg? det jeg nemlig lurer på er om jeg sakte, men sikkert må sikte mer mot mer fettfattig kost. Ikke at jeg spiser mye fett, men jeg tenker ikke så mye på kalorier siden jeg spiser minimalt med karbiser.

Ojala 05-11-08 16:32

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Hei hei...
Joiner dere her jeg... Og må virkelig si jeg synes dere er flinke!! Jeg er helt ny i gamet jeg da, men skulle gjerne tatt av rundt 10 kg jeg og. Ideelt sett 15, men 10 er målet i utgangspunktet. Jeg er 1.72, og veier nå 77kg, noe jeg ikke trives med. Synes det er vanskelig å komme i gang med måling og veing av alt, så tenkte kanskje at jeg sammen med dere kan klare å finne motivasjonen til å få det til...

Sandy 05-11-08 17:04

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Dette greier du! Jeg kjenner ikke til Skaldemannmetoden. Hva går den ut på? Jeg gikk på ketolyse i starten og opplevde det som veldig motiverende da jeg så og merket hvordan kg raste av de første 4 ukene. Jeg veide nesten 75 da jeg begynte, så vi er nok ganske like. For meg gikk overgangen veldig fint. Hadde levd lavkarbo et par mnd, så det var kun små justeringer som måtte til før jeg var i ketose. Og da var det gjort ;-) Det er bare å bestemme seg for å starte, så tror jeg resten går av seg selv. Men vi får støtte hverandre! Jeg for min del er mer motivert igjen etter gårsdagens nedtur. Av en eller annen grunn viste vekta 1.1 kg mindre i dag enn i går, så nå veier jeg 66,4 :-)

Tenkte å prøve med sånn ticker, men får ikke til å vise desimaler. Hva gjør jeg feil?

Gracella 05-11-08 17:48

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sandy (Innlegg 571254)

Tenkte å prøve med sånn ticker, men får ikke til å vise desimaler. Hva gjør jeg feil?

Bruk punktum, ikke komma :)

Sandy 05-11-08 18:16

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Takk, da prøver jeg det! Og det funket visst :-)

estorilskreppa 05-11-08 18:22

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Hei hei,så fint at flere vil joine inn :) journalen min ligger under : Estorilskreppas siste kg av!!! på forumet under journaler...er veldig lurt å lage en egen og føre inn...så sinsykt bra at vekten var gått ned så mye fra i går til i dag,mest sansynlig vekten som hadde hengt seg opp i går da:rolleyes:,du bruker digital vekt sant? jeg er foresten i ketose og stor fornøyd :)

Sandy 05-11-08 18:33

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Så kult med ketose! Tør ikke en runde til med ketose jeg. Tror det er lurere og sunnere for kroppen og gjøre dette med generell lavkarbo. Skal jo trossalt prøve å få til en varig kostholdsendring. Men du, er ikke 60 kg altfor lite for deg?

estorilskreppa 05-11-08 19:42

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sandy (Innlegg 571317)
Så kult med ketose! Tør ikke en runde til med ketose jeg. Tror det er lurere og sunnere for kroppen og gjøre dette med generell lavkarbo. Skal jo trossalt prøve å få til en varig kostholdsendring. Men du, er ikke 60 kg altfor lite for deg?

hva som har skjedd deg med ketose? :confused: jeg spiser jo egentlig veeeldig generell lavkarbo,men kommer vist lett i ketosen,trodde egentlig ikke at jeg skulle det nå,for har jo spist noe dressing,og noe potetmel i disse karbonadene.. ligger nok over 20 karber pr dag også.. jeg føler selv at på 60kg skal jeg være fornøyd,jeg veide jo noen og 50 på det laveste og da var det jo ikke en sjel i verden som klarte å la være å fortelle meg hvor tynn jeg var,men tror nok 60kg er passe til kroppen min :rolleyes:

Ojala 05-11-08 22:03

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Synes vel også 60 høres hakket for lite ut for deg, men man skal rives i kroppen sin, og er det den vekten du ønsker så gå for det! Men husk at det er ingenting i veien for å stoppe tidligere dersom kroppsfassongen plutselig er som du ønsker... ingen som tenker på hva vekta viser vet du... og målet er nådd når du er fornøyd, ikke nødvendigvis når tallet på vekten er identisk med målet du har satt deg.... ;)

Tusen takk for god velkomst her!! :) Kjenner jeg blir løftet ett par hakk allerede da!!

Skaldeman er igrunnen ketose det og... mye fett, noe proteiner, lite karber... Men jeg leser litt forskjellig rundt nå, for tenker kanskje Torkilds ketolyse kan passe bedre.. litt mer å velge i føler jeg, og da tror jeg det vil kunne være enklere å gjennomføre... Er vel noe med at man må finne det som passer til seg selv, og som man føler man klarer å fungere med.. For meg er det nemlig snakk om mer enn å gå ned i vekt, for jeg reagerer så mye på mat, og merker at jeg fungerer mye bedre som jeg spiser nå...

Jeg får gi ting tid! Dette skal funke!!!:D:D:D

estorilskreppa 05-11-08 22:14

Sv: 10 kg eller mindre?
 
er nok noe mer hva man selv føler er riktig ja..jeg er klar over at jeg er slank nå,men er fremdeles noe fett som jeg vil ha av ;)
kjempe kjekt at vi følger hverandre opp med både oppmuntring og støttende ord når det ikke går som vi vil,det kommer altid stopp innimellom og da er det godt å vite at det skjer med oss alle.. men JA dette skal vi klare :klem:

Sirius 05-11-08 23:24

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Hvis jeg har forstått det riktig så vil man i utgangspunktet ikke bli undervektig ved et ketogent eller lavkarbo kosthold. Dvs, vektnedgangen stopper når kroppen er der "den vil være" selv om en er i ketose. Så sant man følger prinsippene og spiser nok altså. Så hvis du ender opp på 60 kg og spiser rett, så er dette ikke undervektig for din kropp. Hvis vektnedgangen stopper før f eks 60 kg ved kostholdet, så vil du ikke gå ned noe mer ved ketogent kosthold, ketose eller ikke.

Kan noen kommentere dette? :)

Sandy 06-11-08 07:13

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Ja, dette lurer jeg også på. Er jo litt fristet til å få av resten raskere med ketolyse (det gikk så fort sist - 6 kg på 4 uker), men er redd for å tukle enda mer med kroppen. Det skjer jo tross alt et stoffskifte, eller? På den annen side sitter de siste kg hardt hos meg, så kroppen er kanskje fornøyd? men så var det det med egen følelse da....

Sirius 06-11-08 09:00

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sandy (Innlegg 571602)
Ja, dette lurer jeg også på. Er jo litt fristet til å få av resten raskere med ketolyse (det gikk så fort sist - 6 kg på 4 uker), men er redd for å tukle enda mer med kroppen. Det skjer jo tross alt et stoffskifte, eller? På den annen side sitter de siste kg hardt hos meg, så kroppen er kanskje fornøyd? men så var det det med egen følelse da....

Siden du bare skal ned litt over 3 kg, så tenker jeg med en gang at et mer generelt lavkarbo kosthold høres bra ut. For det første fordi mange mener at inn og ut av ketose er en påkjenning av kroppen som du sier. Heller ikke sikkert du vil gå fortere ned med ketose, når det er de siste kiloene.

Det anbefales ikke ketose hvis man skal så lite ned i vekt, men sikkert delte meninger om det også. Vet at det er mange som trives når kroppen er i ketose f. eks. Selv spiser jeg atkins vedlikehold (tilnærmet generelt lavkarbo), ca 50 karbs om dagen, men opplever av og til at jeg likevel kommer over i ketose. Mulig det ikke er så bra.

estorilskreppa 06-11-08 10:51

Sv: 10 kg eller mindre?
 
Benign kostholdsindusert ketose betyr:
Benign = godartet
Kostholdsindusert = man oppnår det gjennom kosten
ketose = en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer:

Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi.
Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose".
På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste.
Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.

Der finnes en del tilstander hvor man absolutt ikke skal bruke denne vektreduksjonsteknikken, og det er:

Graviditet
Amming
Barn og tenåringer i vekst
Personer med normal vekt (BMI <; 25)
Pasienter med spiseforstyrrelser eller mentale lidelser (for eksempel anorexia nervosa, bulemia nervosa, alkoholisme, rusmisbruk)
Porfyri
Pasienter med nyre- eller leversvikt (for eksempel aktiv kronisk hepatitt)
Pasienter med type 1 diabetes som er avhengig av insulin
Pasienter med hematologisk (blod-) sykdom, ondartet sykdom eller andre alvorlige sykdommer
Pasienter med hjertesykdom eller cerebrovaskulær sykdom (store forstyrrelser i hjerterytmen, nylig infarkt - mindre enn 6 måneder tilbake i tid - ustabil angina, dekompensert hjertesvikt, nylig vaskulær svikt)

Ved disse tilstandene skal man overhodet ikke benytte seg av ketose som vektreduksjonsmiddel, det er farlig.

kopierte dette fra lommelegen.no...altså..ketose for vekt nedgang er IKKE farlig,MEN det står jo at det er farlig når man er normalvektig,noe jeg både jeg og sandy her er.. for min del så er jeg ikke så redd for det,men følger jo sef med...jeg tror det går fint an å slanke seg "farlig mye" i ketose..altså til man er undervektig..det går nok ut på det samme prinsippet som å sulte seg selv,altså at man spiser for lite samtidig som man er i ketose..men det har IKKE jeg tenkt å gjøre... får bare ta en dag om gangen og se hvor mye og hvor fort kroppen min går ned,nå spiser jeg mye og går ned hver dag her..så.. :rolleyes:

estorilskreppa 06-11-08 11:00

Sv: 10 kg eller mindre?
 
mer fra samme tråden hos lommelegen.no

Ved følgende tilstander kan ketose i noen tilfeller benyttes, men dette må vurderes av og følges opp av lege isåfall:

Urinsyregikt
Nyrestein
Gallesten
Pasienter med type 2 diabetes som blir behandlet med blodsukkersenkende medisin kan med stor fordel bruke denne metoden, men dette må følges av lege, fordi behovet for medisiner vanligvis blir drastisk redusert, som følge av veldig mye bedre blodsukkerkontroll
Behandling med vanndrivende medisiner
For lavt kalium

For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier.
Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag.

Du spør hva slags matvarer som er aktuelt.
Dette er meget enkelt:
Ubegrenset av rent kjøtt, fugl, fisk, egg, skalldyr.
Ubegrenset av alle nesten alle grønnsaker, eksl.rotfrukter.
Sunne oljer kan man bruke.
Krydder og urter ubegrenset.

Drikke:
Vann, kaffe, te, sukkerfri brus, alt som inneholder ingen eller få karbohydrater.
1 glass tørr vin går, men ikke søte viner eller øl.

Dette er "ekstrem-kortversjonen". Forøvrig så kan man lese etiketter og innholdsfortegnelser på matvarer, og følge med på at man ikke overstiger maxinntaket på 30-50 g karbohydrat pr dag. Man kan også kjøpe "ketostix" på apoteket og sjekke i urinen at man er i ketose, om man ønsker det.

Grunnen til at man kan spise ubegrenset av overnevnte matvarer, er at de inneholder ingenting eller svært lite karbohydrater. Man må innta mindre enn 30-50 gram karbohydrater pr dag for å oppnå denne typen fettforbrenning som vi her omtaler, dvs "komme i ketose". Det tar 1-3 dager fra man reduserer karbohydratinntaket til dette nivået, til man kommer i ketose og den raske fettforbrenningen starter. Og den fortsetter så lenge man er i ketose, men avbrytes straks man øker karbohydratinntaket igjen.
Man kjenner seg alltid veldig mett og tilfreds på dette opplegget, både grunnet svært stabilt blodsukker som følge av at kroppen omgjør kroppsfett til blodsukker jevnt, og som følge av at ketonlegemene virker på både humør- og apetittsenteret i hjernen.
Når det gjelder trening, som du spør om, så vil man merke at man har noe redusert toppytelse når man er i ketose, og det er derfor ikke egnet for personer som vil delta i konkurranseidrett m.v., forøvrig både kan og skal man trene med moderat intensitet, f.eks. rask gange. Styrketrening i tillegg er særs bra, men ikke med 100%; intensitet, la oss heller si 80 %;.

Du spør om hvor lenge man kan gå på minimum karbohydrater før kroppen evt vil ta skade av det. Det vil den ikke, forutsatt selvfølgelig at man ikke har noen av de tilstandene jeg nevnte ovenfor hvor man overhodet ikke skal benytte metoden. Mange mennesker lever bevisst på slikt kosthold livet gjennom, fordi de føler seg bedre med det, for å holde kroppsvekten, for å regulere sin diabetes 2 uten medisiner osv. Og som sagt er det også normalkosten opprinnelig for en del urfolk.

Rent praktisk så gir denne type kosthold en nærmest ubegrenset mulighet for variasjoner av lekker mat. Tenk "koldtbord". Hva gjør de fleste av oss på en lekker hotell-lunsj / koldtbord..? Tar rikelig med røkelaks, eggerøre, skinke, koteletter, reker, kreps, salater m.v., og til nød en halv skive brød på siden av tallerkene for syns skyld :) Dette er god mat, husk dette !
Tenk også wok, uten ris. Alt du kan finne på å hive oppi en wok, er stort sett i denne kategorien mat.


Håper du syntes dette var en grei orientering, lykke til !

Vennlig hilsen Dr. Brynjulf Barexstein, allmennlege


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no