Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Lyst brød - yummy (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=55924)

Lilibird 07-09-14 14:51

Lyst brød - yummy
 
Endelig har jeg funnet et lyst brød som smaker godt. Dette brødet fant jeg via pintrest.

Lyst brød
75 g mandelmel (funksjonell mat)
4 medium egg
2 ss romtemperert smør
1,5 ts bakepulver

Bland sammen egg og romtemperert smør til smøret er små klumper. tilsett mandelmel og bakepulver og rør til det blir en glatt røre. Hell i en brødform ( jo mindre brødform, jo høyere brød). Stek på 200 grader i 25 minutter. avkjøl på rist.

Dette brødet inneholder 8,5 gram karber ( hele brødet) Jeg fikk 20 skiver ut av brødet og det tilsvarer 0,44 gram karber pr skive.
Fyll på med masse godt pålegg, så er 2 - 3 av disse små skivene mer enn nok til frokost eller lunsj.
Det beste av alt er at det smakte godt. For variasjon i smak kan man putte i litt ost, krydder eller urter.
Det kan være lurt å bruke mandelmel istedet for malte mandler, for det kan nok fort få litt "kakesmak" når man bruker malte mandler.

missK 21-09-14 21:11

Sv: Lyst brød - yummy
 
Prøvde dette brødet i dag, og tommel opp fra meg. Kommer til å tilsette noe greskarfrø eller no neste gang. :)

sonjaera 25-09-14 09:56

Sv: Lyst brød - yummy
 
Har du prøvd å fryse det?

missK 25-09-14 14:50

Sv: Lyst brød - yummy
 
Har ikke prøvd å fryse det.

Lilibird 25-09-14 21:34

Sv: Lyst brød - yummy
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av missK (Innlegg 1496473)
Har ikke prøvd å fryse det.

Jeg har ikke prøvd å fryse det nei. det hold seg veldig lenge i kjøleskapet.
Jeg syntes det var godt å finne et brød som ikke var proppfult av hele frø og kjærner. tror nok gresskarfrø passe veldig godt i brødet

Photobscura 04-10-14 13:44

Sv: Lyst brød - yummy
 
Bakte nettopp dette brødet på ren impuls. Brødformene mine er etter alle standarder ikke store, men brødet? Det er vel toppen 2 cm høyt. :p Det må ha vært tjue innmari små brødskiver. Kan foreløbig ikke si noe om smaken, da.

Photobscura 04-10-14 14:25

Sv: Lyst brød - yummy
 
Ok, da har jeg smakt, og min første innskytelse er at dette ikke er brød, det er kake! Testa en "skive" (eller, skjerv, ville jeg kanskje heller kalle det) med smør, sukrin og kanel, og det funka fint. Kan lage eplekake med denne som base, tenker jeg! Så selv om det ikke ble brød nok for min del (men nå liker jeg supergrovt brød bedre, forsåvidt, prøvde denne mest av nysgjerrighet), så takker jeg for genial base for kake. :D

Nå må jeg presisere at jeg har brukt ikke avfettet mandelmel, da. Men det gjør vel egentlig ikke så mye annet enn at det blir litt mer fuktig. Funksjonell mat sitt mandelmel synes jeg smaker parfyme. :o

Kanutten 04-10-14 15:00

Sv: Lyst brød - yummy
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1497001)
Ok, da har jeg smakt, og min første innskytelse er at dette ikke er brød, det er kake! Testa en "skive" (eller, skjerv, ville jeg kanskje heller kalle det) med smør, sukrin og kanel, og det funka fint. Kan lage eplekake med denne som base, tenker jeg! Så selv om det ikke ble brød nok for min del (men nå liker jeg supergrovt brød bedre, forsåvidt, prøvde denne mest av nysgjerrighet), så takker jeg for genial base for kake. :D

Nå må jeg presisere at jeg har brukt ikke avfettet mandelmel, da. Men det gjør vel egentlig ikke så mye annet enn at det blir litt mer fuktig. Funksjonell mat sitt mandelmel synes jeg smaker parfyme. :o

Ikkeavfettet mandelmel smaker mye mer mandel enn avfettet. Avfettet smaker omtrent bare mel. Så prøv en gang til med avfettet. :ja:

Camomilla 20-10-14 13:47

Sv: Lyst brød - yummy
 
Jeg synes det avfettede mandelmelet smaker nesten som marsipan nå, i motsetning til før. Vet ikke om Funksjonell Mat gjør noe annet i produksjonen sin, men personlig opplever jeg at mandelmelet har mye er egensmak nå enn tidligere. Litt trist fordi pizzabunn av mandelmel (har vært) en favoritt hos meg :o

Photobscura 20-10-14 15:02

Sv: Lyst brød - yummy
 
Helt enig. Derfor har jeg sluttet å kjøpe det. Mandelmelet jeg kjøpte nå var ikke avfetta, og det så jeg ikke før jeg kom hjem ... Finnes det andre avfettete mandelmeltyper å få kjøpt her i landet? Ikke for det - jeg fant jo ut at med det mandelmelet mitt, hadde jeg en perfekt base til kake. :D


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no