Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Optimal Ernæring (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=133)
-   -   Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12612)

Gerd 23-04-07 12:13

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tuttan (Innlegg 263799)
Det blir ikke tørt da når du bruker Ketolyse bakemixen?
Synes alt jeg baker med den blir "knusktørt" og mister smak.

Nei, ble ikke det. Er jo lite bakemix i forhold til nøtter, smør og egg... Ble kjempefin konsistens, syns jeg. :D

Tuttan 23-04-07 12:31

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Takk skal du ha Gerd. Jeg har blitt litt "gjerrig" når det gjelder den dyre kakemixen. Har laget så mye misslykkede ting nå...

Men nå skal denne også prøves :) Stoler på deg!!

Når gir du ut kokebok da Ziggy? :D

dingpot 23-04-07 20:06

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Et tips:

Ta en pk philadelphia smøreost naturell og bland med splenda, smør det utover kaka. Det smaker nesten som gulerotkake! Kjempegodt! Anbefales!

Ziggy 23-04-07 20:29

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dingpot (Innlegg 264148)
Et tips:

Ta en pk philadelphia smøreost naturell og bland med splenda, smør det utover kaka. Det smaker nesten som gulerotkake! Kjempegodt! Anbefales!

Kjempetips, Dinpot! Det er lagt til oppskrifta!!!

Lager forresten en ny krydderkake nå i langpanne med bare 4 ss(ca 30 gr) Ketolyse bakemiks, for å se hvordan det går. Har jo inntrykk av at det er en del binding i bakemiksen, så jeg tror dette faktisk kan være nok...

Blir jo ikke minst en god del billigere da, for den miksen var ikke akkurat billig, de tok 121,- kroner for den på helsesbutikken her i distriktet.

Rapport følger!!!

.

Ziggy 23-04-07 22:49

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Oppdatering...

Jupp, da er kaka avkjølt, og første smaksprøve er gjort.

Det er faktisk ikke nødvendig å bruke mere enn ca 30 gr med Ketolyse bakemiks i denne kaka! Og det beste av alt... med denne justeringa, så er krydderkaka nå nede i ca. 2 gr karbo pr 100 gr ferdig kake!!!

Så langt henger den meget godt sammen, skal sjekke igjen i mårrå, da kaka skal deles i to.

Ellers laga jeg den i langpanne denne gang, og det funka bra. Stekte på 185 grader i ca 50 minutter, før jeg tok ut kaka. Den hever en del i ovnen, og sprekker på toppen, men når du tar den ut og avkjøler den, trekker den seg sammen, og blir jevn og fin på toppen.

Har justert mengden med krydder, og tilsatt pepper, da jeg syns den var litt tam på smak... Lagde opskrifta når jeg lagde to porsjoner, en krydderkake, og en sjokoladekake, så her må man prøve seg fram til den kryddersmaken man liker best selv.

Kommer til å oppdatere mengdene etter hvert som jeg har prøvd meg mere fram, men kom gjerne med innspill på justeringer!!!

Sigmund

.

Borealis 23-04-07 23:23

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 264286)
Oppdatering...

Jupp, da er kaka avkjølt, og første smaksprøve er gjort.

Det er faktisk ikke nødvendig å bruke mere enn ca 30 gr med Ketolyse bakemiks i denne kaka! Og det beste av alt... med denne justeringa, så er krydderkaka nå nede i ca. 2 gr karbo pr 100 gr ferdig kake!!!

Så langt henger den meget godt sammen, skal sjekke igjen i mårrå, da kaka skal deles i to.

Ellers laga jeg den i langpanne denne gang, og det funka bra. Stekte på 185 grader i ca 50 minutter, før jeg tok ut kaka. Den hever en del i ovnen, og sprekker på toppen, men når du tar den ut og avkjøler den, trekker den seg sammen, og blir jevn og fin på toppen.

Har justert mengden med krydder, og tilsatt pepper, da jeg syns den var litt tam på smak... Lagde opskrifta når jeg lagde to porsjoner, en krydderkake, og en sjokoladekake, så her må man prøve seg fram til den kryddersmaken man liker best selv.

Kommer til å oppdatere mengdene etter hvert som jeg har prøvd meg mere fram, men kom gjerne med innspill på justeringer!!!

Sigmund

.

Hvor mange gram blir hele kaka på da?

Hyper 23-04-07 23:37

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Denne kaka, eller grøten skal lages i morra!!Can't wait!!
Savner å bake nemlig.

Passer denne oppskriften i sånn rund kakeform tro?...

Ziggy 24-04-07 00:04

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 264294)
Hvor mange gram blir hele kaka på da?

Den veier rundt 1,5 kilo totalt, med ca 35 gr karbo for hele kaka med ketolyse bakemiksen.

.

Hyper 24-04-07 13:36

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
3 Vedlegg
Nå har jeg lagd denne kaken...
Eller jeg lagde de om til muffins da..Ble ganske mange...Rundt 25-30...(Noen er i frysa, og gidder ikke ta de ut og telle...er TRANGT i frysa nemlig..)

Jeg manglet et par av krydderene da..:/...nellik og ingefær...
Muffinsene ble gode, men kunne godt smakt litt mer krydder (og det hadde de gjort, om jeg hadde hatt alle krydderene....;))

Legger ved noen bilder jeg:)..

På toppen, har jeg blandet naturell kremost, litt fun light appelsin, og litt splenda (som jeg kjørte til melis i blenderen)...

Yummy!!!..
Glasuren er heeelt genial!....

Vedlegg 3385

Vedlegg 3386

Vedlegg 3387

Borealis 25-04-07 00:44

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hyper (Innlegg 264566)
Nå har jeg lagd denne kaken...
Eller jeg lagde de om til muffins da..Ble ganske mange...Rundt 25-30...(Noen er i frysa, og gidder ikke ta de ut og telle...er TRANGT i frysa nemlig..)

Jeg manglet et par av krydderene da..:/...nellik og ingefær...
Muffinsene ble gode, men kunne godt smakt litt mer krydder (og det hadde de gjort, om jeg hadde hatt alle krydderene....;))

Legger ved noen bilder jeg:)..

På toppen, har jeg blandet naturell kremost, litt fun light appelsin, og litt splenda (som jeg kjørte til melis i blenderen)...

Yummy!!!..
Glasuren er heeelt genial!....

Åh, så nydelig ut!!:sikle:

Siljevanilje 25-04-07 08:52

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
oi, det så kjempe godt, Hyper, skal så prøves snart :klem:

Grethe B 25-04-07 09:04

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Her kommer en "ha en flott dag" hilsen til deg, fra den glade kjøkkenkrok!!! I dag er det bake Ziggy-lapp-kake-dag!!!!

Nå skal krydderkaka testes!!
( og lappene..... og tomatsuppa...:rolleyes: )

monki 25-04-07 10:10

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
jeg gleder meg sykt til jeg skal lage den på fredag

Hyper 25-04-07 13:03

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Jeg lurer på å lage rømmegrøten i dag....*slurp*

Du er GENIAL Ziggy....Du burde gi ut lavkarbo kokebok...:)

Ziggy 27-04-07 20:41

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tupp1 (Innlegg 265330)
Her kommer en "ha en flott dag" hilsen til deg, fra den glade kjøkkenkrok!!! I dag er det bake Ziggy-lapp-kake-dag!!!!

Nå skal krydderkaka testes!!
( og lappene..... og tomatsuppa...:rolleyes: )

Smakte det, eller?!? :p

.

sma 28-04-07 12:05

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Jeg laget krydderkaka i går, men det ble et forferdelig resultat!
Jeg antar at det var fordi at mikseren min ikke ville knuse nøttene til smør, og at jeg stekte den midt i ovnen i en langpanne der kaka til slutt bare ble 2-3 cm høy..
Jeg brukte den opprinnelige oppskrifta med 100 gram bakemix, og lite krydder..

Har så lyst til å få denne til! Vi skal ut å se på ny mikser i dag - den gamle er ødelagt fant jeg ut (det har løsnet plastbiter fra den). Forhåpentligvis så får jeg et bedre resultat.

Noen som har noen siste råd å komme med? :)

Ziggy 28-04-07 13:23

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 267594)
Jeg laget krydderkaka i går, men det ble et forferdelig resultat!
Jeg antar at det var fordi at mikseren min ikke ville knuse nøttene til smør, og at jeg stekte den midt i ovnen i en langpanne der kaka til slutt bare ble 2-3 cm høy..
Jeg brukte den opprinnelige oppskrifta med 100 gram bakemix, og lite krydder..

Har så lyst til å få denne til! Vi skal ut å se på ny mikser i dag - den gamle er ødelagt fant jeg ut (det har løsnet plastbiter fra den). Forhåpentligvis så får jeg et bedre resultat.

Noen som har noen siste råd å komme med? :)

Kjøp en god, men rimelig hurtigmikser eller foodprosessor, det lønner seg.

Jeg har en Philips Cucina foodprosessor som jeg bruker til alt av kaker og maling av nøtter, koster fra en 3-400 og opp, mens hurtigmikseren min, blnderen, er toppmodellen til philips i rustfritt stål. Kosta flesk, men verd det det...

Og vil du at kaka skal være høy n¨r den er ferdig, så legg papir over den, og la den avkjøles i ovnen. Da går den ikke sammen når den blir avkjølt.

Håper det hjalp deg litt da...

.

sma 28-04-07 17:24

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 267627)
Kjøp en god, men rimelig hurtigmikser eller foodprosessor, det lønner seg.

Jeg har en Philips Cucina foodprosessor som jeg bruker til alt av kaker og maling av nøtter, koster fra en 3-400 og opp, mens hurtigmikseren min, blnderen, er toppmodellen til philips i rustfritt stål. Kosta flesk, men verd det det...

Og vil du at kaka skal være høy n¨r den er ferdig, så legg papir over den, og la den avkjøles i ovnen. Da går den ikke sammen når den blir avkjølt.

Håper det hjalp deg litt da...

.

Takk for svar Ziggy. Kjøpte ny mikser i dag så nå håper jeg det blir bedre resultat.
Skal prøve å lage kaka en siste gang i dag.

Note to self: stek den nederst i ovnen og legg bakepapir over den! :rolleyes:

Ziggy 28-04-07 18:08

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 267678)
Takk for svar Ziggy. Kjøpte ny mikser i dag så nå håper jeg det blir bedre resultat.
Skal prøve å lage kaka en siste gang i dag.

Note to self: stek den nederst i ovnen og legg bakepapir over den! :rolleyes:

Jupp, og les oppskrifta en gang til før du går i gang, for følger du den, blir den som min.

Og husk, jeg dobla kryddermengden, og syns det måtte til om du lager krydderkake på hele oppskrifta, men det er opp til deg...

.

Distrea 28-04-07 21:02

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Nå er jeg spent, satt den i ovnen for 5 minutter siden.... og begynner på jobb klokka ti.... snakk om å ha med nylaga kake på jobb da gitt :p
Får håpe han blir ferdig :rolleyes: kanskje litt vifte på slutten for å være sikker:confused:

:sikle:

sma 28-04-07 21:25

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ziggy (Innlegg 267683)
Jupp, og les oppskrifta en gang til før du går i gang, for følger du den, blir den som min.

Og husk, jeg dobla kryddermengden, og syns det måtte til om du lager krydderkake på hele oppskrifta, men det er opp til deg...

.

Nå står den i ovnen. Gleder meg! :sikle: Håper den blir god nå for det vil jeg virkelig!

Men skal jeg legge på bakepapiret på fra børjan, eller skal jeg legge det over på slutten?

Ziggy 29-04-07 00:43

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sma (Innlegg 267794)
Nå står den i ovnen. Gleder meg! :sikle: Håper den blir god nå for det vil jeg virkelig!

Men skal jeg legge på bakepapiret på fra børjan, eller skal jeg legge det over på slutten?

Litt sent, kanskje, men jeg bruker å legge det på mot slutten, når jeg ser at kaka evt blir litt "brun", om du skjønner. Og grunnen til at du legger på papiret mens kaka avkjøler seg, er å unngå at den svis og tørkes ut av varmen fra elementene mens ovnen kjøles ned.

.

sma 29-04-07 02:42

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Da må jeg bare si at dette var det beste resultatet så langt!

Kan hende jeg syns den smaker litt rart siden jeg ikke er vant med lavkarbomat. Men med natreen over var den i alle fall spiselig. :)
Men det mangler fortsatt noe.. Neste gang vil jeg ha enda mere krydder i. Syns smaken var litt tam.

Men oppskrifta skal spares!!

Bee 29-04-07 10:38

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
Håper jeg får bakemixen min på mandag. Da skal denne prøves ut. :D

ketohappy 29-04-07 22:10

Sv: Ziggys krydderkake med mellom 2,4 til 5,2 gr karbo pr 100 gr
 
hmmm. gikk ikke så bra det her. Kaka ble ganske tørr synes jeg, tygde og tygde.. Og smakte mer som et slags brød med krydder i enn som en kake :confused: Jeg halverte oppskriften og brukte ketolyse bakemix 15 gram. Er virkelig en katastrofe på kjøkkenet, kjipt det her for det luktet så innmari godt!!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no