Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Middag (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=120)
-   -   "Potetsalat" (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26095)

Ivory 25-05-09 19:18

"Potetsalat"
 
Nå i disse grilltider...:)

Ivorys "potetsalat" ca. 4 porsjoner:

300 g squash (ca 1 stor eller 2 små - vekta er når den er ferdig oppskjært)
55 g purreløk
75 g majones
200 g rømme
2 ss eplenektar
1 ss sitronsaft
Gressløk
Hvitløk
Salt
Pepper

Skrell squash, ta ut kjernen og del i terninger. Kokes i ca 3 min i lettsaltet vann. Ha squashen over i dørslag for avrenning og avkjøling. Legg den så over på godt med tørkepapir for å trekke ut mer fuktighet.
Skjer purreløk i ringer og finhakk gressløk. Gni innsiden av en bolle med hvitløk. Bland rømme og majones i bollen. Bland inn litt salt og pepper, sitronsaft og eplenektar. Tilsett purreløk, gressløk og squash. Bland godt. La salaten trekke en stund så smakene får "satt" seg.

Har laget denne i dag, og spist det til grillskiver av svin og stekegrønnsaker. Kjempegodt synes vi:D Tror det også smaker veldig godt til spekemat.

La inn alt på "mat på data" og kom fram til 2,5 karbohydrater pr. 100 g.

Velbekomme! :)

EDIT: Har nå prøvd å lage den med rå squash (fremdeles skrelt), uten å ta ut frøkjernen, og jeg hadde oppi litt sukrin. Ble nesten enda bedre da. Og raskere å lage. Ble etter hvert litt bløt, men man kan sikkert sløyfe eplejuicen så vil det hjelpe litt.

Gerd 25-05-09 19:21

Sv: "potetsalat"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ivory (Innlegg 724764)
Nå i disse grilltider...:)

Ivorys "Potetsalat" ca. 4 porsjoner:

300 g squash (ca 1 stor eller 2 små - vekta er når den er ferdig oppskjært)
55 g purreløk
75 g majones
200 g rømme
2 ss eplenektar
1 ss sitronsaft
Gressløk
Hvitløk
Salt
Pepper

Skrell squash, ta ut kjernen og del i terninger. Kokes i ca 3 min i lettsaltet vann. Ha squashen over i dørslag for avrenning og avkjøling. Legg den så over på godt med tørkepapir for å trekke ut mer fuktighet.
Skjer purreløk i ringer og finhakk gressløk. Gni innsiden av en bolle med hvitløk. Bland rømme og majones i bollen. Bland inn litt salt og pepper, sitronsaft og eplenektar. Tilsett purreløk, gressløk og squash. Bland godt. La salaten trekke en stund så smakene får "satt" seg.

Har laget denne i dag, og spist det til grillskiver av svin og stekegrønnsaker. Kjempegodt synes vi:D Tror det også smaker veldig godt til spekemat.

La inn alt på "mat på data" og kom fram til 2,5 karbohydrater pr. 100 g.

Velbekomme! :)

Hørtes godt ut :)

Hvor mange karber sier mat på data at det er i rømme pr. 100 gram?
(Vet at det har vært feil der med 1,6 før, rømme har 2,9)

Lemen 25-05-09 19:23

Sv: "potetsalat"
 
Smart å bruke squash i stedet for potet, det har jeg ikke tenkt på. :D

Ivory 25-05-09 19:40

Sv: "potetsalat"
 
Mat på data viser visst 1,6 på rømmen ja...:eek: så da blir det litt feil.. Det blir da 5,8 karber rømme istedet for 3,2. Og det blir da 19,6 karber i hele oppskrifta i stedet for 17. Hvis total vekt på 675 g stemmer da... Beklager feilen - visste ikke at det programmet viste feil:o

Gerd 25-05-09 19:43

Sv: "potetsalat"
 
Det er en del feil i det programmet :ja:

Så det beste er å dobbeltsjekke :)

Husker ikke allt som er feil, for jeg fjerna det like etter jeg lasta det ned. Bruker kalkulator, penn og papir :ja:

Ivory 25-05-09 19:44

Sv: "potetsalat"
 
Da blir det 2,9 karber pr 100 g hvis jeg ikke er helt på jordet i regninga i dag, hehe;)

Ivory 25-05-09 19:46

Sv: "potetsalat"
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 724777)
Det er en del feil i det programmet :ja:

Så det beste er å dobbeltsjekke :)

Husker ikke allt som er feil, for jeg fjerna det like etter jeg lasta det ned. Bruker kalkulator, penn og papir :ja:


Ble litt skvetten jeg nå ja, så jeg får gå over til penn og papir jeg også:) Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette:)

Gerd 25-05-09 19:49

Sv: "potetsalat"
 
:)

Det værste er at Tine gjorde endringer på bl.anna rømme tidlig i 2007.... Ennå er ikke programmet oppdatert....

Ivory 25-05-09 19:58

Sv: "Potetsalat"
 
Såpass ja...:eek:

Lemen 25-05-09 20:02

Sv: "Potetsalat"
 
Jeg lastet ned ny versjon for noen dager siden, der er lettrømmen endret på men ikke seterrømmen. :rolleyes: Dårlig at det ikke er rett, er ikke noen vits i å bruke programmet når det inneholder feil...

Ivory 25-05-09 20:03

Sv: "Potetsalat"
 
Mills ekte majones har 2 g karber pr 100 g, men "mat på data" viser 2,5 karber pr 100 g.....:confused: Skal IKKE bruke det programmet mer...:mad:

luringen 25-05-09 20:25

Sv: "Potetsalat"
 
nammenam...og så kan man variere med å bruke blomkål, forvellet...namme det og. Litt hvitlø...vårløk...åååh...vil grille nåå!

Ivory 25-05-09 20:30

Sv: "Potetsalat"
 
Nå har jeg regnet om igjen antall karber, brukt kalkulator, penn og papir, og kommet fram til 2,81 karber på 100 g - totalt 19 karber i hele oppskrifta. Får håpe det er riktig, hvis ikke er det slik omtrentlig i alle fall. Finner ikke ut noe annet jeg. ;)

På matvareguiden bruker de også 1,6 karbo pr 100 g i sæterrømme! :eek:

Carisma 02-06-09 20:31

Sv: "Potetsalat"
 
Der stakk squash av med enda noen poeng i kampen om å bli favorittgrønnsak! :D
Men jeg glemte jo å lese at de skulle skrelles da... Ble litt bitter smak av skallet, men helt klart spiselig! :ja:

Ivory 11-06-09 12:54

Sv: "Potetsalat"
 
Nå har jeg prøvd "potetsalaten" med en liten vri. Har endret/lagt til i oppskrifta på første innlegg;)

Nannah 11-06-09 14:35

Sv: "Potetsalat"
 
Om du tar bort frøene og salter squashbitene og lar dem stå å gi fra seg vann, så blir de ikke like bløte:)
Tørk av saltet før bruk.

Ivory 11-06-09 16:41

Sv: "Potetsalat"
 
Takk for tipset Nannah:) Det skal jeg prøve neste gang;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no