Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10733)

silje 27-10-06 20:09

Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Hei!

Nå er det en stund siden jeg har vært flink med lavkarbo, jeg slutta å være i ketose når jeg fikk matforgiftning og jeg i tillegg hadde så sterke kramper i beina at jeg bare lå og grein. Jeg hadde gangsperr i beina flere dager etter jeg hadde hatt de verste krampene.

Det er slik at jeg hele tiden når jeg har vært i ketose har hatt kramper i beina om nettene. Ikke alltid like ille, men ofte slik at jeg får lite søvn fordi jeg må opp og gå.
Når jeg ikke er i ketose har jeg ikke kramper i beina. Bortsett fra når jeg har drukket alkohol. Hver gang jeg har vært ute, våkner jeg utpå morgenkvisten med kramper i beina..

Det jeg lurer på da er om det kan ha noen sammenheng mellom ketoner i kroppen og kramper i beina... Eller er det bare meg?

Mvh Silje :)

HP 27-10-06 20:15

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Ketose virker vanndrivende, noe som kan gi mineralunderskudd i kroppen, som igjen kan gi kramper i beina. Spesiellt Magnesium og Kalium er viktig. :)

silje 27-10-06 21:44

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Når det toppa seg når jeg hadde matforgiftning hadde jeg tatt både kalium og magnesium en stund. Når jeg var hos legen tok jeg en del prøver, blant annet magnesium og kalium, de verdiene var fine...


Silje :)

Mum 4 2 28-10-06 09:09

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje (Innlegg 209510)
Når det toppa seg når jeg hadde matforgiftning hadde jeg tatt både kalium og magnesium en stund. Når jeg var hos legen tok jeg en del prøver, blant annet magnesium og kalium, de verdiene var fine...


Silje :)

Riktig som HP sier, men du kan evt supplere med b-vitaminer. Vet det hjelper en del. Jeg må ta to kaleorid pr dag (en morgen og kveld men husker ikke styrken i farten) og 400 mg magnesium pr dag (tar de rett før jeg legger meg) for å ikke få uholdbare kramper i beina når jeg er i ketose.

Kjerringråd mot kramper er:
*svart søppelsekk under madrassen (den har jeg ikke prøvd)
*ulltråd rundt begge ankler (helst rød - spør meg ikke hvorfor) - høres teit ut, men det hjelper iallfall meg.

silje 28-10-06 09:32

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
OK..

Akkurat nå er jeg jo ikke i ketose, så nå er det jo ikke noe problem.
Men er det slik at man må ha over normale verdier av magnesium og kalium når man er i ketose? Siden mine verdier var fine?

Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla? (Da får jeg jo forresten i meg noe b-vitaminer fra øl vil jeg tro... ;))

silje

Summer 28-10-06 09:48

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje (Innlegg 209559)
Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla?

Teori 1: Du har inntatt en nervegift (i store doser?), noe som kansje ikke musklene dine er helt happy med.

Teori 2: Du har under påvirkning danset veldig mye, og gått og brukt musklene på en helt annen måte enn til vanlig. Evt. hatt høye hæler i tillegg?

silje 28-10-06 14:07

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lise (Innlegg 209563)
Teori 1: Du har inntatt en nervegift (i store doser?), noe som kansje ikke musklene dine er helt happy med.

Teori 2: Du har under påvirkning danset veldig mye, og gått og brukt musklene på en helt annen måte enn til vanlig. Evt. hatt høye hæler i tillegg?

hehe.. jeg er 1.85.. jeg bruker nok ikke høye hæler.. tror ikke jeg pleier å danse/gjøre så mange sprell at jeg skulle få kramper av det, men kanskje? hmm

silje

themonk 28-10-06 15:40

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje (Innlegg 209559)
Men er det slik at man må ha over normale verdier av magnesium og kalium når man er i ketose? Siden mine verdier var fine?

Blodprøver gir null verdifull info om magnesium og kalium, siden 99% av disse mineralene befinner seg innenfor cellene, og ikke i blodet. Altså kan du fint ha kraftig mangel på begge deler. Eneste måten å finne ut det på er å ta en ordentlig hårmineralanalyse.

Nille 28-10-06 18:12

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje (Innlegg 209559)
Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla?

Dehydrert, mangel på mineraler/salter kroppen trenger. Samme som skjer når man er i ketose, - disse mineralene/slatene skylles ut og man bør ta mineraltilskudd som magnesium, kalsium OG kalium.

Og selv om blodprøver kan gi en indikasjon om man har FOR MYE, så er de ikke å stole på om man har for lite, som themonk så fint har forklart.....


jeef-micro 29-10-06 16:40

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av silje (Innlegg 209559)
Og er det noen som vet hvorfor jeg får sterke kramper etter jeg har vært på fylla? (Da får jeg jo forresten i meg noe b-vitaminer fra øl vil jeg tro... ;))


Kan du da forklare hvorfor alkoholikere har b-vitaminmangel??

trir ikke jeg har villet stolt på den teorien der i allefall...

b-vitamin kan du spise masse av, for de er vanndrivende, og overskuddet tisser du bare ut

themonk 29-10-06 22:31

Sv: Ketoner og kramper i beina - er det noen sammenheng?
 
B-vitaminer i øl er litt av en myte. Det er ca 1-3% av anbefalt daglig inntak av b-vitaminer i én desiliter øl. Alkoholen i ølet tapper derimot kroppen for vitaminer, så totalt sett mister man mer enn man får i seg. Mye mer.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no