Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Hva regnes som mat med lite karbohydrater? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19956)

noli 15-06-08 20:43

Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Sikkert et dumt spørsmål, men hvor lite kh per hundre gram må en matvare ha for å regnes som lite? Eller har det ingenting å si så lenge dere kommer under en viss grense per dag?

Nike 15-06-08 21:18

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Interessant spørsmål - som jeg ikke kan svare på..:rolleyes: Men jeg vil tro at det iallfall ikke er likegyldig hvilke KH man får i seg, i den forstand at en kvart skillingsbolle ikke er å anbefale, selv om det totale karbo-innholdet ikke skulle bli høyere enn normalt den dagen..?

noli 15-06-08 21:28

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Ja, om man holder seg unna sukker, er det irrelevant hvor kh kommer fra da?

Gerd 15-06-08 21:40

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Raske karbohydrater skal man holde seg borte fra på lavkarbo.

Sitat:

men hvor lite kh per hundre gram må en matvare ha for å regnes som lite? Eller har det ingenting å si så lenge dere kommer under en viss grense per dag?
Det kommer jo litt an på hviken filosofi man følger :ja:
På en ketosebasert diett (ketolyse bl.annet) skal man ha veldig lite karber og de meste av karbene skal komme fra grønnsaker som vokser over jorda.

på fedon f.eks. kan man spise mer av bønner, linser osv. Det kan man ikke på ketolysekuren.

Distrea 15-06-08 21:43

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Mine tanker rundt dette kommer ann på hvordan type varer det er, hvor mye man spiser av det. Feks så ser jeg på peanøtter som lavkarbo, men prøver å unngå det i slanke situasjon eller om jeg vil være i ketose.

Varer som har rundt 10 gr karber på 100 gr ser jeg på som noe lavkarbo vennlige, men spiser ikke ubegrenset av det.
3 karber på 100 ser jeg på som toppers :D

noli 15-06-08 21:53

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Distrea (Innlegg 488136)
Varer som har rundt 10 gr karber på 100 gr ser jeg på som noe lavkarbo vennlige, men spiser ikke ubegrenset av det.

Hvis du fikk bestemme kunne jeg altså fortsette å spise vannmelon altså. :p

Distrea 15-06-08 22:00

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
kommer litt ann om du bare lever lavkarbo... eller om du lever ketogent ;)
OG.... vannmelon veier ganske mye så det skal ikke mye til før du har fått i deg myyyye karber.

så det med 10 % kommer ann på vekt og mangde man spiser ;)

Fedons kosthold er jo også lavkarbo ennå man kan spise noe frukt og bær.

Er igrunnen ett vanskelig spørsmål siden det er stor forskjell på de forskjellige lavkarbofilosofiene :)

noli 15-06-08 22:53

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Derfor ligger denne tråden under Lavkarbo generellt, og spørsmålet er vel i hovedsak omkring "generell lavkarbo". Ting blir jo raskt veldig annerledes når man går inn i de ulike diettene, siden alle har ulike regler for hva som er lov og ikke lov.

Distrea 15-06-08 23:03

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
prøvde å svare på generelt grunnlag også :D

noli 15-06-08 23:03

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Synes du ga et godt svar, ja. ;)

Calvin 16-06-08 08:21

Sv: Hva regnes som mat med lite karbohydrater?
 
Jeg er litt striktere og synes nok at mat som inneholder mer enn 5% karber er mat jeg skal være forsiktig med. Alt under 10% er mat jeg kan vurdere - avhengig av hva jeg spiser sammen. Er det for eksempel en saus med 10% karber, til mat som forøvrig ligger veldig lavt karbohydratmessig, så kan jeg tillate meg litt.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no